Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Tråd: Underdosert....
-
13-11-07, 12:31 #1
Underdosert....
Hei har økt levaxin,14 dager siden.Fikk noen dager kor æ følte overdosering,men nu skrik kroppen etter mer.Spørsmål- tør æ øke bitte,bittelitegrann mer nu,eller bør æ vente noen uker til :twisted:
-
13-11-07, 13:59 #2
Hei Pusur! Hva mener du med at kroppen skriker etter mer medisin? At du har mange symptomer? Det er ikke det at kroppen reagerer på doseøkningen? Det tar jo lenger tid enn 14 dager før doseøkning blir stabilisert i kroppen, eller? Min store skrekk er overdosering og jeg har derfor økt veldig sakte og har ennå ikke hatt noen tegn på overdosering heldigvis. Min erfaring er at kroppen min trenger lang tid på å vende seg til doseøkning, ca. 8 uker, da merker jeg økningen positivt med mer energi, klarere i hodet, mm. Sist økte jeg 12.5 mcg pr dag.
Ønsker deg bedre dager.....................................bare gode!
-
13-11-07, 14:45 #3
mener selvfølgelig at æ e hypo.overdoseringssymtomer gikk over etter noen dager.Føler at æ står på samme plass som før doseøkning.økte bare totalt 50 mg i uka.
-
13-11-07, 15:26 #4
Vel pusur, det var det med klar tale da

Er ikke helt sikker på hva du mener gitt.
Hyposymptomer får man ved for lavt stoffskifte og for lav dose.
Symptomer man får rett etter en økning (få uker altså) er som oftest tilpassingsproblemer og det kan være verd å prøv å holde ut noen dager så kroppen får en sjanse til å tilpasse seg den nye dosen.
Man kan også få overdosesymptomer etter 6-8 uker. Min erfaring er da at dette ikke går over og at man like gjerne kan senke dosen til forrige dose med en gang. (to dager da)
Men det går inn at det er gått over - og bra er jo det
Man kan få en reaksjon på en doseøkning som går fort over og alt kjennes som før, men det er ikke godt å forklare årsaken til denne. Den egentlige doseøkningen får ikke kroppen før mye senere - 3-8 uker, og så skal jo cellene ta i bruk dette før vi egentlig kjenner det - står det i "boka".
Jeg kjenner endringen mye før og hva er det egentlig jeg kjenner da, er teorien feil ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-11-07, 08:43 #5
Ok her må ting inn med teskje
så da mener dere at jeg skal holde ut en mnd til etter siste økning. ingen tegn nu på hypertendenser. Kanskje det er derfor at ting har svingt så inn i hampen
ja at æ har vært for snar å justere medisininntaket.Uansett æ e glad for at dokk finns her inne
-
14-11-07, 12:50 #6
Ta fram teskjea du pusur

Det må vi alle.
Jeg hadde et svært svingende stoffskifte på Levaxin. Jeg målte hver måned i flere år, og fikk aldri samme resultat. Noen ganger var det fra den ene referansegrensen til den andre på en måned.
Det ble litt bedre med en gang jeg kom på Armour, men det ble ikke stabilt før dosen nærmet seg det maksimale.
Armour har med seg alle kjertelhormonene og det kan tenkes at jeg måtte ha alle for å stabiliseres.
Mange på Levaxin er likevel stabile, men hvis man ikke klarer å oppnå stabilitet på Levaxin kan man muligens bli bedre på Armour ??
Hvis du kjenner dine hypertendenser kan det være en ide å øke saaaakte med små små skritt hver 3 mnd til du kjenner dette, og så gå litt ned i dose igjen.
Det er ofte der man har det best og blir mest stabil.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-11-07, 14:36 #7
hei! n`Finn et spm, hva er sakte opptrapping? jeg var overmedisinert, og har trappet kraftig ned, må vente en uke til før jeg kan ta ny prøve.... Er veldig spent, men er sikker på at jeg må øke . Går nå på 150mg pr dag.
-
14-11-07, 16:04 #8
Dengang jeg økte helt i begynnelsen, følte jeg at atter to-tre uker var det på tide, og når jeg kom opp i 125µg så følte jeg at jeg hadde riktig. Da forsvant endelig presset/vondten i kjoldkjertelen. Kom forresten tilbake senere når jeg måtte prøve uten thyroxin noen uker.
Men nå anbefaler pasientene en langsommere økning, men jeg tror det gjelder nye pasienter. Vi som har vært på levaxin før og skal bare tilbake til no i nærheten, vi trenger vel streng tatt ikke gå undedoert så lenge bare fordi noen pasienter sier at man skal vente 6 uker mellom økningene? Prøver bare å finne en logikk her. Og hva med em som har hatt en scan etter thyca, og de har en scan hvert år, hvor fort øker de når de begynner tilbake på levaxin? Neppe 6-8 uker pg så en test hver gang.....
Pusur, di skriver du var overdosert og så stoppet du og begynte på igjen. Noen skriver at de holder opp et par dager og fortsetter på lavere dose etter det.
det virker også logisk å holde opp litt lenger ogs starte fra lavt for å se hvor man ender (behovet kan jo endres, jeg selv måtte redusere ganske mye...)
Det ville vært litt klarere hvis du ga litt mer detaljer i begynnelsen av diskusjonen for at alle skal henge med...og så fins det end el nye lesere som titter innom og de kan ikke ane at du var overdosert..
Håper du blir bedre snart.
hilsen
nora
-
14-11-07, 16:32 #9
Jeg vil å si at det er en skilnad på den som starter fra scratch og den som har gått på medisin en stund.
Helt i oppstarten kan noen bli overdosert på 50µ - det vil jeg vel korrigere, å kalle det tilpassingsproblemer.
Det varer bare få dager og så går det over, man føler seg fin en stund og så kommer symptomene og usikkerheten på om man har tatt for mye.
Men da er nok svaret i de fleste tilfeller at det er for lite - dosen må økes for å forsyne kroppens økende behov.
Derfra mener jeg at en økning på 12,5µg/dag er ok. Noen kan sikkert tåle mer, men jeg tror ikke de kommer fortere fram til målet.
Det er snakk om at kroppsvev som har vært sulteforet skal begynne å virke igjen og det lar seg nok ikke pushe.
Så er det vi da, som har vært der, gått en stund og økt litt igjen og kommet opp i en litt for høy dose og som skal ned.
Det oppleves sikkert forskjellig, min versjon er at jeg får symptomer på lavt stoffskifte ganske fort. Jeg har prøvd å øke igjen noen dager, men det er ikke løsningen for meg iallfall. Jeg må bare holde ut.
I høst tok det flere uker før jeg følte meg bra og jeg hadde noen dager med "flashcacks".
Så har jeg følt meg stabil lenge.
Jeg gikk ned fra 5G til 4,5G og så til 4G. Nå er jeg kald på hender og føtter så jeg skal vel litt opp igjen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-11-07, 18:17 #10
Okey vi tar det fra børjan.Har stått på levaxin siden -93.Diagnose graves,opererte bort halve kjertelen ble satt på 150 mg lev. Stressede år med to småunger,full jobb i helsevesenet+gårdsbruk.I 2000 fikk jeg akutt rygg og hoftevondt,trøtt som et murmeldyr.Ingen tenkte på stoffskiftet,gikk på smertestillende og beit tenna sammen.I mai 2004 sa det bare stopp,diagnose utbrent,og deprimert.Ka visste vel jeg om stoffskiftet,hadde aldri satt meg inn i det for jeg fikk jo medisiner,og da skulle jo alt være bra
sykemeldt med allle symtomer tilskrevet lavt stoffskifte.Sommeren 2005 tok æ laus,en liten ferigetur til sørlandet.På handletur i "markens" ringte mobilen,turnuslege ba meg komme på legekontoret i nord-norge dagen etter,han hadde tatt noen stoffskifteprøver og det jeg husker så var tsh- 14.Etter dette har jeg prøvd å justere dose men prøvene var så "heldig" å komme innenfor normal,så da måtte jeg jo ha det fint,men det hadde jeg jo ikke.I mars 2007 fikk jeg krangla meg til og begynne på litt lio i tillegg,men fastlege ba meg om og redusere 50 mg lev pr dag,og da folkens e vi kommet til kjernen i problemet,var "ulydig" og trappa ned bare 25 mg lev.og bra var det,for etter blodprøver nu i sept så viser faktisk tallene at jeg er underdosert.Kroppen gir også signaler om det i form av dårlig humøe,vond rygg og hofter,ledd,muskelverk ,vond kjertel,slim og harking,heshet også videre.Nu vil æ bli bedre førr det va æ faktisk ganske raskt etter at jeg begynte med lio,håper inderlig å finne den formen igjen.
Svar med sitat
Bokmerker