Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
31-10-07, 09:11 #1
Vil ultralyd vise om man har lavt stoffskifte?
Jeg ser det ofte referer til ultralyd her på forumet, men etter å ha søkt opp trådene, ble jeg egentlig ikke klokere. Er det noen som har lyst til å forklare meg nærmere koblingen ultralyd - lavt stoffskifte?
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
31-10-07, 09:27 #2
Heisann Tira,
Jeg har tatt ultralyd av min skjoldbrukskjertel.
En ultralyd gir muligheten til å se forandringer i skjoldbrukskjertelens vev. Den kan også se om det er betennelse i skjoldbrukskjertelen, noduler som har vokst seg unormalt stor, og bekrefte struma (hvor skjoldbrukskjertelen generellt har vokst seg stor).
Det er jo i skjoldbrukskjertelen T4 (stoffskifte hormonet) blir produsert, og derifra transportert inn i T3.
Om det er galt med kjertelen, så kan det påvirke utviklingen av stoffskifte hormonet.
Når man f.eks ser en betennelse i skjoldbrukskjertelen, så kan det påvise Hashimoto (som de fant på meg) og dette kan også sees da på blodprøver i form av Anti-TPO. (Andre former for betennelser er også mulig å se, men det må en lege spesialisert på slike ultralyd bilder fortelle mer om, det kan ikke jeg så mye om :-) ).
Men, det skal ikke være gitt at du får diagnose med en ultralyd eller blodprøve som viser positivt på Anti-TPO.
Det måtte 3 leger til for meg og en god stund jamring, frem til jeg fant en privat lege som syntes det var uhørt at jeg ikke ble behandlet for det som de så på ultralyden og blodprøvene...
Beklager at jeg ikke kan gå litt mer inn på det tekniske med skjoldbrukskjertelen... jeg er ikke lege eller biolog eller lignende. Men vet som vanlig person hva jeg har opplevd selv, og det jeg har lest i bøker og på internet :-)
-
31-10-07, 09:43 #3
Takk for svar, jeg ble nå litt klokere
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
31-10-07, 12:51 #4
Her går det kjapt unna! Jeg sendte mail i går, og fikk time kl 12 i dag på en privat klinikk- og har nå tatt ultralyd. Skjoldbrukskjertelen så fin ut, sa legen, det var et par småknuter på hver side. Ikke noe som indikerte på lavt stoffskifte, mente han.
Da er jeg med andre ord frisk?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
31-10-07, 13:18 #5
Jeg skal ikke si ting med 100% sikkerhet, men jeg tror ikke det er riktig.
Man kan fremdeles være syk i forbindelse med stoffskifte, selv om skjoldbrukskjertelen ser fin ut.
Du kan alltids ha problemer med TSH, som ikke er produsert i SK, men denne blir utskilt i (correct me if I am wrong) hypofysen.
Om TSH ikke blir produsert nok e.l kan dette gir feilaktig informasjon til SK som da igjen ikke produserer nok T4 etc.
Dette er en ond sirkel. Om en ting slutter å fungere, så lager det kjedereaksjon.
Men ta det jeg sier med en klype salt, jeg er ingen lege :-)
-
01-11-07, 20:46 #6
I tyskland så blir man sendt til ultrasud for mistanke på hypotyreose, og jeg ser på forumet der at det skjer rett som det er.
Men jeg menrr å ha oppfattet tyske leger ser etter noe annet enn våre, de ser etter om skjoldkjertelen er blitt mørkere=hashimotos samt andre typiske forandringer, blant annet måler de alltid volum. Økt volu betyr også noe (lavt stoffskift, fordi TSH gjør at kjertelen blir større)
Her ser de etter knuter og svulster som man må ta biopsier av. Menahr lest her at en fikk svar som tydet på at operatøren visste samme som de tyke visste.
Hva var volumet, hva skullet det vært, var det antydning til at kjertelen ble mørk, ble isthmus synlig?
en ting til, det fins autonome knuter, og da får man hypothyreose og fine blodprøver....En her kan fortelle side opp og ned om det.
Hvis du har sånne, og normale prøver, og symptomer, så kan de normale prøver villede.
-
01-11-07, 22:03 #7baremei Gjest
*kremt*
Hvem, sa du? Hun finner meg ikke under det navnet, vet du.
Men joda, to-tre småknuter kan lage skikkelig baluba, de. Gjør et søk på toksiske knuter, struma mm og nicket mitt, så kan du spørre etterpå.
-
27-02-08, 13:06 #8
Brevet fra legen som foretok ultralyden kom aldri, dvs jeg måtte til slutt ringe for å etterlyse det. Det eneste som sto der var at jeg hadde noen knuter på hver siden av skjoldbrukskjertelen...
-
28-02-08, 07:07 #9
Hei Tira

Kan jeg spørre om prisen på den ultralyden privat? Føler mange ganger det er måte på hvor mye energi jeg makter å legge i å diskutere alt med legen, og kanskje privat er en mulighet.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
28-02-08, 11:51 #10
Jeg betalte kr 900,- og undersøkelsen var i grunnen ikke for å sjekke skjoldbrukskjertelen, men for å ta en helsjekk:
Hals; spesielt rettet mot skjoldbrukskjertelen
Lymfe; undersøker størrelsen på lymfeknuter
Halspulsåren
Bryst; ultralyd erstatter ikke mammografi (røntgen), men er et godt supplement spesielt for kvinner med tett kjertelvev
Øvre/nedre mageregion; omfatter diagnostisering av gallestein, nyrestein, samt undersøkelse av lever, bukspyttkjertel, milt, nyrer og urinblære.
Hovedpulsåren
Livmor/eggstokker
Prostata; spesielt rettet mot størrelseforandring. Undersøkelsen er lite egnet til kreftdiagnostikk, der anbefales MR.
Når jeg var der, fortalte jeg legen at jeg hadde tatt diverse prøver i forbindelse med stoffskifte, men han kommenterte ikke noe utover at jeg hadde noen knuter på hver side...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Svar med sitat
Bokmerker