Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
05-10-07, 11:58 #1
Hva kommer det av?
Jeg har nettopp begynt på medisin mot lavt stoffskifte.
Vet så lite om hva dette egentlig er.
Føler meg i hvertfall i veldig dårlig form. Er sykmeldt. Slapp, sover mye, har lagt på meg mye, deprimert, vondt i hele kroppen osv...
Legen min sier så lite, og har nok ikke så mye peiling.
Hva kan det egentlig komme av?
Da mener jeg altså grunnen til at mange får lavt stoffskifte?bea
-
05-10-07, 13:41 #2
Hei...
Du opplever det mange andre med stoffskifte problemer opplever. Legene tar ikke lavt stoffskfite særlig alvorlig. En får beskjed om å ta tabletter så skal alt liksom bli ok igjen, men dessverre så er det ikke alltid slik det er.
Den vanligste årsaken til stoffskifteproblemer er Hashimoto's. Dersom du gjør et google søk på det vil du få mange treff. Det er en autoimmune sykdom. Det vil si at kroppen din danner antistoffer mot selve kjertelen og dette ødelegger den. Dermed øker hypofysen din TSH som er styringshormonet for stoffskfitet. TSH forteller kjertelen at den skal danne et stoff som heter T4, når dette ikke skjer fordi kjertelen er dårlig, så får du lavt stoffskifte.
Det finnes andre årsaker også, men du finner lett dette ved å ta et søk på nettet.
Du bør be om å få utskrift av prøvene dine og poste dem her. Her er det mange som kan hjelpe deg vedr. hva som er bra eller ikke...
Lykke til!Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
05-10-07, 14:21 #3
Takk for svar

Blir fortsatt ikke helt klok av dette jeg.
Men kan det være fordi jeg bruker mye nesespray (?) Har brukt det hver dag i 7-8 år. Har nemlig hørt at det kan ødelegge immunforsvaret.
Vet jo at dette ikke er bra, men jeg går jo konstant tett i nesen, og for meg er det umulig å slutte.
Har nevnt det til legen, men han gjør ingenting med det, og tar meg ikke på alvor.
Har forøvrig mye vondt i bihulene også.
Har lenge vært deprimert mer eller mindre, og stoffskifte-prøvene mine har ligget på grensen en stund (fikk jeg fortalt av legen)
Den siste måneden har de ligget veldig lavt.
Men jeg aner ikke hva de ligger på
bea
-
05-10-07, 14:59 #4
Hei

Du bør be legen om uskrift av alle blodprøver som er blitt tatt. Du kan ringe legesenteret så skriver de det ut til deg. Du må gjerne legge dem ut her om du vil at vi skal kikke på dem..
Hva som utløser stoffskifte problemer er vel arvlighet, hormonelle påkjenninger slik som pubertet, graviditet og overgangsalder. Mye stress og harde slag i livet kan trigge antistoffer som fører til hypotyreose. Mange snakker også om miljø påvirkning, som forurensning osv.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
05-10-07, 15:31 #5
Takk, nå vet jeg litt mer :o
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Skal ringe legesenteret på mandag
bea
-
05-10-07, 15:41 #6
Du spurte om årsaken b-e-a ?
Det har jeg også lurt på, og lurer enda, men ta litt om sammmenhengen først.
Ã…rsaken til at du føler deg dårlig er fordi kjertelen (thyroidea) ikke klarer å produsere så mye som den skal. Den produserer flere saker, men det som gjør deg slapp er det man kaller stoffskiftehormoner. (T4 er lagervare - T3 lages av T4 og er det aktive hormonet)
Disse gjør en masse i kroppen og det vil ta et helt skift å forklare alt, men det kommer nok etterhvert. Det er helt avgjort en fordel at du "utdanner deg" i denne sykdommen så du kan vurdere behandlingen, eller mangelen på denne, bedre.
Stoffskiftet er et merkelig ord, det betyr jo bare at et stoff blir til noe annet. Det er også flere stoffskifte som foregår i kroppen, så det er et lite presist ord, og stoff i denne sammenhengen er flere substanser.
Beinstoffskiftet er vedlikeholdelsen av skjelettet og der er en gruppe næringsstoffer involvert og dette er styrt av noen hormoner.
Det vi tenker på er når man sier stoffskiftet er det som foregår i alle kroppens celler, og det den kjertelen du er syk i som styrer dette.
Hormon betyr "jeg bestemmer" og er kroppens måte å styre prosesser på som ikke krever en rask reaksjon (som feks muskelarbeid gjør)
Det er hjernen som bestemmer. Den produserer styringshormoner til alle kroppens kjertler. Kjertlene skal så levere hormoner i den mengde som hjernen har bestemt. Det gjør ikke din thyroidea-kjertel.
Selv om hjernen sender mere av styringshormonet TSH til kjertelen, så klarer ikke kjertelen å produsere nok av et hormon som styrer cellestoffskiftet i alle kroppens celler. Det hormonet heter T3, og dets oppgave er å slippe inn oxygen i cellene.
Du vet hvordan det går med et stearinlys som ikke får nok luft ?
Jo, flammen blir ikke så kraftig som den skal være, og så begynner den å ryke.
Og det er derfor du føler deg slapp. Det er derfor du får vondt noen steder, det er derfor ikke hjernen funker like raskt som før, (og taster mye feil) det er derfor du spiser så lite og likevel legger på deg, og det er derfor du fryser og svetter uten grunn. Og.........jeg gir meg der, det er MYE mer.
Men du spurte hvorfor ?
Altså hvorfor kjertelen har slutta å produsere ?
Det er flere grunner til det - det vanligste er nevnt av andre - at det er kroppens eget immunforsvar som plutselig får det for seg at kjertelvevet er noe fientlig og beklemper det med antistoffer.
En blodprøve som heter anti-TPO viser om du har antistoff.
Slik får 80-90% lavt stoffskifte, og må erstatte hormonbortfallet med å spise hormoner fra en eller annen hormonkilde.
Men du spurte jo hvorfor ?
Ja, hvorfor kroppen setter igang en reaksjon som er feil vet man faktisk ikke selv om man forsker mye på det.
Og hvis man ikke har antistoffer - hvorfor får man det da ?
Det er et enda bedre spørsmål.
Ingen kan svare på det !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-10-07, 17:04 #7
Som jeg liker dine svar n'Finn! Stearinlys, oksygen, hormoner og hele pakka, du forklarer alt så greitt.
Tusen takk :-)
-
05-10-07, 18:20 #8
Takk for den da - livsguden.
Men jeg er redd det ikke hjelper......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-10-07, 14:02 #9
Takk for svar n`finn

Ble i hvertfall litt klokere nå
bea
-
10-10-07, 13:41 #10
Blir bare dårligere av medisin :(
Begynte på medisin for ca. 1 mnd siden.
Etter det synes jeg bare jeg har blitt værre :(
Bruker kun. 25 mg. Levaxin.
Skal muligens øke dosen, men skal gå på denne dosen i 3 mnd. nå.
Har leddsmerter, og føler meg sliten og tung i kroppen hver dag.
Før jeg begynte på medisin kunne jeg i hverfall ha gode dager. Nå er hver dag mørke.
Håper dette bare er til å begynne med, og ikke varig...bea
Svar med sitat
Bokmerker