Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
28-09-07, 00:54 #1
"Normale" prøver etter et par måneder på Armour?
Har tatt prøver etter litt over et par måneder på Armour. Hva mener dere om dem?
Senkning: 6
Blodsukker: 6,5..........3,5 – 5,5
TSH: 0,12..................0,30 – 4,0
FT4: 14,1..................10,0 – 19,0
FT3: 3,2.....................3,0 – 5,7
Anti-TPO: 620
Både TSH, FT4 og FT3 har sunket. Er det normalt? Hvorfor er TSH så lav når FT4 og FT3 er ganske lave? Hvor gale er blodsukkeret mitt?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
28-09-07, 07:37 #2
Begynner å komme seg dette Stina - du blir kjempefornøyd hvis fT3 blir enda litt høyere.
fT3 er jo en måling av det aktive stoffskiftehormonet - denne er såvidt innafor. Fordi Armour faktisk har litt for mye T3, ligger denne verdien ofte over øvre grense hos de fleste er riktig medisinert på Armour.
Dosen er vel ikke så gammel, så du kan jo se det an litt, men en økning er nok pågang tenker jeg ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-09-07, 11:07 #3
Jeg synes det var litt snodig at alle stoffskifte-verdiene hadde sunket, inkludert TSH, men var det sånn at Armour gjorde det - altså fikk TSH til å synke så veldig? Men også på en liten dose?
Var det ikke rart at FT3 er så veldig lav?
Jeg har vel gått på 1 1/2 Grain ca 2 uker på disse prøvene, før dette 1 1/4 Grain noen uker.
I tillegg 50 mikrogram Levaxin hver eneste kveld.
Har forsøkt meg på 2 Grain 2 dager etter hverandre for noen dager siden, fikk litt hjertebank, gikk tilbake til 1 1/2 Grain, forsøker igjen i dag med 2 og tar det derfra - altså kjenner på kroppen hva jeg gjør videre."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
28-09-07, 11:43 #4
Da er nok målinga di for fersk, den viser ikke stabile verdier. Hvis du står på samme dose non uker til og måler da, vil TSH bli enda lavere fT3 høyere og fT4 omtrent samme.
Men hva skal du bruke den informasjonen til ?
Hvorfor skal du ta blodprøver ?
Det du som skal bli bra - ikke målingene.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-09-07, 12:15 #5
Jeg er nyskjerrig ;)
Og så må jeg jo finne ut av hvordan form er i forhold til prøver, slik at jeg evt kan bruke prøvene etterhver til å hjelpe meg med finjustering av dose.
Dessuten lurte jo legen på om man ikke skulle ta prøver på Armour. Hvis han også skal lære noe om Armour (som han aldri hadde hørt noe om), så må vi jo "følges ad".
Og så protesterer han på lav TSH, det har han jo allerede gjort tidligere. Så jeg trenger god dokumentasjon på at det ikke er farlig, har du noe på lager?
Og gir lav TSH økt sjanse for osteoporose? Kan jeg i så fall forebygge dette?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
28-09-07, 12:40 #6
TSH gjør ingenting i kroppen når kjertelen ikke virker !
TSH kan derfor ikke være årsaken til eventuell osteoperose.
Legen overtolker.
Når han tolker labarket fra hyperthyreosepasienter ser han at TSH er lav. Samtidig vet han at det er overhyppighet på osteoperose i denne pasientgruppen.
Det er bare det at vi har ikke hyperthyreose selv om vår TSH er lav.
At vår TSH er lav kommer av lett forstålige funksjonelle årsaker som skyldes at kjertelen er død og at vi må erstatte denne med fremmede hormoner. Ved for høye doser får vi tachycardi og a-rytmier lenge før osteoperose kan oppstå.
Hyperthyreosepasienter i denne risikogruppen har lanvarige fT4 målinger på +40. Dit kommer pillespisere aldri. (iallfall må vi jobbe iherdig og overse symptomer)
Så syns jeg jo at hans interesse for å følge deg opp er veldig bra, du må bare godta hans kunskapsstatus på området, og ta til momæle når det trengs !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-09-07, 20:42 #7
Takk n'Finn
Vil det si at det er så høy FT4 som gir osteoporose?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
28-09-07, 20:45 #8
Jeg skal ikke legge meg opp i armour-debatten her - det er det andre som har mer greie på.
Du sier imidlertid at blodsukkeret ditt er på 6,5. Går ut fra at det er Hba1c-verdien, og den er litt forhøyet. Legen din vil sikkert informere deg hvis du må gjøre noen tiltak mht dette i forhold til om det skulle være en begynnende type 2-diabetes.
-
28-09-07, 20:54 #9
Tusen takk, Nosy, for at du ville svare meg på det
Ikke vet jeg hvorfor han har sjekket det, men det er mye diabetes i familien (både 1 og 2), og jeg har jo flere autoimmune sykdommer (som diabetes type 1 også er) og kan dermed disponere for flere, men det kan ikke være type 1, mener du?
Men det er litt rart at det skulle komme nå i så fall...?? Spiser lite sukker, trimmer litt, mer enn før i alle fall (med Linedance), og veier heller ikke så mye nå som jeg gjorde i noen år.
Men, men, en gang skal det vel slå ut, eller...?
Ellers har jeg mistenkt lavt blodsukker pga mange timers utmattelsesanfall daglig..."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
28-09-07, 21:01 #10
Mekanismen er ikke helt klarlagt. Statistisk er hypertyreote i flertall. Det er ikke gjort særlig mye statistisk som jeg har sett - ikke særlig nyansert.
Jeg har ikke sett utredet hva calsitoninmangelen hos de som bruker syntetisk thyroxin betyr. Dette produseres jo av kjertelen og opphører jo også når kjertelen blir uvirksom.
Calsitoninet virker konserverende på den kalsium som PTH/D-vitamin putter inn i skjelettet.
Hva har det å si ?
Kanskje at kalsium lettere hentes ut av skjelettet.
Under hvilke forutsettninger ?
Generellt høyt stoffskifte, som betyr høye T3-målinger over svært lang tid.
Må bare legge til at Armour jo er kjertel - og har calsitonin.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker