Viser søkeresultater 1 til 10 av 40
Tråd: Fryser, kremter......
-
21-09-07, 11:32 #1Gjest
Fryser, kremter......
Må høre om noen av dere der ute kan svare på hvorfor jeg holder på og fryse ihjel med jevne mellomrom, fryser så fælt at jegstivner i kroppen og skjelver.... også att jeg nå har mere "gruff" i halsen enn får.... alle mine prøver går jo rett vei, TSH 11 mot 59 får, T4 13,7 mot 3,8, kremter såååå att jeg snart sitter igjen alene . (75 mikrogr. Levaxin pr. dag) Dessuten er det noen av dere som er stive i kroppen, og har en rygg som er så vond (nedre del av ryggen) så at det er et rent helv......!?
-
21-09-07, 11:48 #2
Svaret er : for lavt stoffskifte.
Kremting kan skyldes dannelse av myxødem hud på stemmebånd.
Myxødem skyldes dårlig utskifting av hudproteiner og skyldeds lavt stoffskifte.
Lendesmerter er også relatert til for lavt stoffskifte og er vanskelig å bli kvitt hvis det fester seg for lenge.
Tilogmed TSH testen din viser lavt stoffskifte.
En Levaxindose på 150 µg regnes som en gjennomsnittsdose for de som må ha et fullt substitutt, altså der kjertelen ikke virker, men det er avhengiog av kroppsvekt og individuelle forhold.
75 µg synes lite hvis din kjertel er helt uvirksom.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-07, 16:05 #3
Jeg stivner som en pinne og har mye smerter pga det. Fysioterapeutene finner ingen direkte årsak til det, men hos meg fører det til at jeg får låsninger osv i ryggen. For meg er det bare fysoiterapi som klarer å gjøre det litt bedre. Det stivner så fort igjen at de blir frustrerte, men det er det eneste som hjelper så langt jeg har funnet ut. + det å være i beveglese og tøye mye. Desverre er det ikke alltis jeg har energi til å gjøre så mye av det og da stivner kroppen enormt.
n'Finn:
Myxødem er ikke det ødemer??? Hva er da alt vannet som vi klarer å samle???
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
21-09-07, 16:19 #4
Re: Fryser,kremter......
Ja kjenner til alle de symptomene ja. For dere som er inne på dette er ikke en T4 på 13,7 lavt?
Opprinnelig skrevet av Tiffen
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
21-09-07, 16:32 #5
Jeg fryser, kremter og stivner også, heldigvis uten smerter i rygg. Min T4 ligger lavt/normalt på ca 14 (ref omr. 11-23). 13,7 er vel nokså lavt.
Det verste og likevel trøtthet/mangel på energi og influensalignende følelse som kommer og går.
En "gruggen" hals kan bli litt bedre hvis man gurgler med lunkent vann tilsatt litt salt (ca 1/2 ts salt pr. 1/2 l vann). Det kan man skylle nesen med også.
Vannet bør helst vært kokt og så avkjølt. Jeg synes også halsen klarner litt når jeg drikker mineralvann med kullsyre.
-
21-09-07, 17:56 #6
Tiffen ;)
Jeg fryser også noe så vanvittig, enda mine prøver ikke ser så ille ut som dine. Og jeg fryser verst når det blåser ute - t.o.m. med en stuetemperatur på 25 og en kroppstemperatur på 36 grader. Jeg tror det må være slitne binyrer, og jeg får det ikke til å bli bedre, ikke enda i alle fall.
Du har nok sjanse for å bli bedre mht dette når du øker dosen, for ja - Hsn, jeg synes en FT4 på 13,7 virker lav, og TSH er jo alt for høy fremdeles. Men jeg vet ikke hvor lenge du har vært dosert, for økning av dose må jo foregå varsomt så hele systemet kan følge med.
Jeg har også mye smerter i tre avdelinger i ryggen; korsrygg/lenden, så-vet-jeg-ikke-hva-det-heter-men-der-har-jeg-også-en-låsning...i brysthøyde, og så øverst i ryggen. Og nakken. Og skuldrene. Og armene. Jeg tok MR av nakken for noen måneder siden. Jeg tåler ikke å ligge på rygg pga smerter i korsryggen - det var så vondt at tårene sprutet, og i månedene etterpå har jeg bare fått mer og mer vondt; det går fra "smilehullene" over hoften og ned mot lysken - og det er som tannverk nå inne i hoftene (spesielt den høyre). Som Anne Ma hjelper det noe på meg med fysikalsk behandling + egentrening, men jeg skulle hatt behandling hver dag, for det låser seg igjen med en gang.
Og halsen; kremting og veldig mye rart. Noen ganger når jeg ler, så kommer det ei hul ralling, høres ut som en gammel alkis. Så hvis jeg nyser, så hikker jeg, hvis jeg hoster, så hikker jeg +++
Anne Ma - jeg tror ikke ødemer og myxødem er helt det samme. Jeg har trodd det, eller ikke visst sikkert, men jeg tror det er litt forskjell. Jeg tror myxødem kanskje helst rammer leggene og at det er skorpete hud involvert. Jeg har ikke dette, men enormt med "appelsinhud", så det er heller ikke vanlig ødem - men det hele, tror jeg, henger sammen med mine antakelser om ikke ordentlig utskifting av oksygen, næring og avfall i alle typer celler. Jeg har jo en tråd her inne om myxødem og også en på Nyttige linker.
Er også fullstendig utmattet og har influensafølelse som Tily. Tror det også kan være binyrene..."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
21-09-07, 18:22 #7
Oftest er det på beina man får myxødem. Huden får en meeeget svakt gulskjær og blir deigete og minner litt om vannansamling.
"ødem" er jo en hevelse, men det skriver seg fra at proteinutskiftingen i huden går for sakte.
Myx er verre - ettersom det er gresk eller latin - blanding eller musk-okse.
Mundus vult decipi .......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-07, 18:38 #8
Joda, jeg ser sikkert ut som en moskusokse...
Men fysioterpauten som også driver med lymfedrenasje sa at det ikke var vanlig ødem jeg hadde, for jeg var ikke spesielt hoven rundt anklene.
Sikkert deigete, men vet ikke om gulskjær. Blir i alle fall helt hvit, ser ut som om et lag med hvitt pulver utenpå beina hvis jeg ikke smører med fuktighetskrem hver gang jeg har dusjet (1-3 ganger om dagen).
Voorta nokji drittja..."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
21-09-07, 21:37 #9
Voorta nokji drittja...
non glosa frå modersmålet ?
er vel det nærmesta ein kjæm - verden vil bedras - ja ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-07, 22:11 #10
Da vil det si at man har to typer ødem som følger Hypotyreote?
Vannsamlinger (vanlig ødem) og myxødem som er noe annet. Da lurer jeg på hvorfor legen min har gitt med diagnosen Hypotyreose/myxødem. Siden det er så mange diagnoser å velge i.
Jeg er hoven i kroppen, men har ingen tegn utenpå huden. Tror jeg
haha.. Har ikke sjekket om bena er gule ;) Jeg kan legge på meg opp til 7 kg på få dager for så å tisse det ut igjen på et par dager. Og trodde det var av den grunnen legen hadde satt myxødem på meg.. Jeg trodde de hovne øynene og ansikt, hender og føtter var det samme jeg.. ?
Noe av det jeg fant i "kunnskapsbanken" i farten. Det er jo ikke lett å skjønne hva som er hva av alt dette her ;)- Ødem, væskeansamlinger fordi lymfesystemet ikke fungerer skikkelig.
- Vannansamlinger i kroppen, særlig i hender og føtter, hevelser rundt øynene.
- Ødemer i fjeset
- Ødemer på øyelokk
- Hevelse i føttene
- periorbitale ødemer
- Oftalmologiske aspekter:
- Øyelokk som føles klebrige, endokrin oftalmopati. Hovne øyne. Periorbitalt myxødem.
- Gulblek hud blir tydeligere når sykdommen forverres. Det skjer fordi; betakaroten som vanligvis blir omdannet til A-vitamin lagrer seg fordi prosessen går senere pga. hypotyreosen. Man blir blek fordi blodårene er klemt tettere sammen slik blodet ikke kommer til. Der med blir blodet ført bort fra huden og etterlater individet med et blekt og utvasket utseende.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Hyper og fryser.
Av jojo75 i forumet Graves sykdomSvar: 2Siste melding: 16-05-08, 11:22
Svar med sitat

Bokmerker