Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
18-09-07, 20:27 #1
EN LIKSOM BENING SVULST SOM HAR VOKSET mye PÅ FIRE MND??
Hei har en normalsttor kjertel har heller ingen ting galt i blodprøvene angående stoffskifte men jeg har en kul som i venstre lapp.
Var gjennom alt ultralyd,scintigrafi ,endrokonolg eller hva det heter så ventet jeg på å få ta biopsi mend da jeg kom der mente hun legen med å bare se på meg med ultralyd at hun kunne se at det ikke var kreft.
Jeg følte meg ikke helt overbevist men, måtte jo høre på hun .
For to dager siden så fikk jeg høre av en person jeg snakket med som ikke visste om kulen fra før av, spurte hva jeg hadde der?
Før så måtte jeg opp med haken og svelle før noen kunne se den.
Og har følt meg sår i halsen lenge og verke av og til fra thyroide.
Har ikke lyst å ta biopsimen er går det ann å spør om å bare få det operet bort osg så kan de se om det er kreft i den?
Setter pris på alle svar.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
19-09-07, 21:52 #2
Det er mulig legen som mente du ikke trengte biopsi kunne se kulen din er kreftfri ut fra en kombinasjon av ultralyd og scintigrafi (man kan ikke se det ut fra ultralyd alene). Har du såkalt "varm knute" er det ikke fare for kreft, kun ved "kald knute". Det er ved Scintigrafi de ser om knuten er "varm" eller "kald".
Tror neppe noen vil operere ut skjoldkjertelen uten biopsi. Det går jo an å spørre legen du var hos? Hvorfor vil du ikke ta biopsi? Det er jo litt kjedelig å operere ut Skjoldkjertelen for å se om det er kreft i den, de kan jo ikke akkurat sette den inn igjen om det skulle vise seg at den er helt fin bare noe forstørret. Jeg har hørt at dersom man har "varm knute" så kan den gå ned av seg selv etter måneder/år, men det må du nesten spørre legen om også.
Etter en thyroidectomy må du ta Levaxin resten av livet, og det er ikke spesielt moro dersom du fint kan unngå det. Som du sier har du velfungerende stoffskifte nå, og relativt normaltstor kjertel sett bort fra kulen. Det kan veldig godt hende du får langt større problemer med å fungere på Levaxin etter en thyroidectomy, enn du har ved å ha kulen der. Men selvsagt, har kulen vokst mye på 4 måneder siden du var hos legen sist er det klart du må få sjekket den igjen.
-
19-09-07, 22:19 #3
adenom
Hei, takk for svaret.
Jeg var på på scintigrafi i april den var kald, Jeg tenkte bare hvis jeg kan slippe å ta biopsi for jeg har hørt at de ikke alltid gir riktig svar.
Ã… tenkte på å fjerne den hvis den alikevel en eller annen gang kanskje må fjernes,
men jeg har fått time nå på sykehuset 2okt så jeg kan vel ikke noe annet enn å venteFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
23-09-07, 22:30 #4
hei
jeg har selv svulst i kjertelen.og har hatt en del biopsier om du ser på mine innlegg.nå skal jeg ta nye prøver igjen ,,,det kan godt ver at legen ikke trengte å ta prøver ,,de kan se på ultralyd om de ser godartet ut eller onartet ..mine ser ondartet ut i utsenende ,men tar altid biopsi..og ingen kreftsceller ,heldigvis.,,jeg har en tilstand som heter betennelsestruma.. jeg vil også ta den vekk .men det er jo ikke så lenge til du skal opp ..spørr om de kan ta en biopsi ...så slipper du å uroe deg.det går helt fint å ta biopsi..litt ubehagelig ..men helt greit..ønsker deg lykke til
s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.
Lignende tråder
-
Mine beste år liksom.....
Av Caramella i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 10Siste melding: 23-03-08, 22:24
Svar med sitat
Bokmerker