Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21

Tråd: Gunnda

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Gunnda

Hei, er det noen som har opplevd å få forferdelig stikking i hender og føtter etter å ha vært overdosert til TSH 0,03 fra større enn 100?? I så fall tar det lang tid før det gir seg? Og er det noe annet man kan prøve.........
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Overdosert ?
    Kan være vanskelig å vite sikkert om det er en under eller en overdosering en har symptomer fra.
    Ã… gå overdosert skal man ikke gjøre - det er nesten verre enn å gå underdosert, men idealdosen ligger så langt oppunder grenselandet mellom over og underdosering at man etter min erfaring nesten må gå litt over og presse kroppen litt der - for så å få det bedre når man slakker av til en lavere dose igjen. Og dette må gjerne gjentas etter en stund igjen.

Overdosesymptomer kommer gjerne når man nærmer seg maxdosen, men forsvinner igjen. I den fasen vil jeg heller kalle det tilpassings symtomer, og de forsvinner altså etter noen dager. Varer de lenger enn ei uke så er det nok bare å redusere. Da har jeg (får si jeg, for jeg vet jo ikke hvordan det er hos andre) enten økt før den andre dosen har vært helt tilpasset, eller så er økningen for stor.

Sånne prikkinger du nevner har jeg hatt mange ganger.
    Det er borte nå og jeg hadde det da jeg var på Levaxin og jeg fant ikke ut om jeg skulle si det var ved høy eller lav dose. De bare kom.

Du får prøve deg fram litt - sett deg langsiktige mål og ta det forsiktig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard snart "schizofren"--please, hjelp meg....

Har akkurat hatt legen på tlf.- vil jeg skal gå ned 50 µg/uke til 825 µg. I aug. var prøvene mine TSH-2, Ft4-18,8-Ft3-6,8. Da tok jeg 825 µg. I 6 uker nå 875-prøver Tsh-0,1, Ft4-24,2, Ft3-3,3 FURST lab... Legen mener Ft4 er altfor høy?!

Har vært i meget dårlig form det siste året. En kjertel som er død, men svært smertefull, værker i hele meg, om kvelden hvilepuls pluss/minus 50, et øye som presser forferdelig, svak muskulatur, brenner i hendene og føttene (cortisolet?), har mista snart halvparten av håret mitt, går med blødning selv om jeg egentlig er for gammel, oftere kald på hender og føtter enn varm, men ofte varm og rød i ansiktet... Vært diagnostisert siden 2005 (da var Ft4-3,2 og TSH113...). Kunne ikke diskutere så mye på tlf., men kan da ikke være overmed., eller?.. Hvorfor har verdiene av FT4og 3 forandra seg såpass? Burde jeg ikke stå lengre på denne dosen? Tusen, tusen takk for evnt. svar!!.. Har fått helt ny lege
    da den forrige har flytta, men lite hjelp å få- uansett....
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Trur deg på den siste der gunnda .....
    Blodprøver har ofte lengere etterslep enn 6-8 uker så det kan derfor godt være at siste blodprøve refererer bedre til forrige dose.
    Det tar også lengere tid å bli stabil. Har legen dårlig tid ? Eller er du utolmodig

Jeg syns jo ikke det er spesiellt lett å forholde seg til blodprøver, og mener de i mange tilfeller tolkes til å si mer enn det de faktisk er fagelig grunnlag for.

Det er fT3 som er den viktigste, og det er da viktig at fT4 er såvidt stor at den kan produsere nok fT3.
    Det burde din være etter blodprøvene. fT3 er gått ned og det tyder på at du ennå ikke er i stabile forhold slik at du kan bedømme situasjonen.
    Det verste du etter min mening kan gjøre nå er å regulere dosen ! Vent med det til du har stabile forhold.

Symptomene du nevner sier jo det stikk motsatte av blodprøvene!
    De tyder sterkt på at du har lavt stoffskifte, og at behandlingen du får i øyeblikket ikke virker !
    Så hvem vil du høre på ? Deg selv eller blodprøvene ?

Hvis fT4 også er høy og fT3 er lavere til neste prøve - på samme dose - ville jeg prøvd Liothyronin i tillegg til dosen.

Virker ikke det ville jeg forsøkt Armour.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Tusen takk n,Finn... Ja, føler meg vel egentlig hypo! Men er så forferdelig trøtt av å diskutere med leger og hele tiden måtte forsvare segselv overfor dem som egentlig skal hjelpe en.. Fikk en stygg nakkesleng i -88, og har brukt mye energi der, men det tragiske er jo at selv med en organisk sykdom må en hele tiden stå på. Takket være dere her så begynner jeg få bittelitt innsikt. Har ikke fått noe informativt fra lege(r)...
    Tilbake til saken- da fortsetter jeg på samme dose.. I fjor høst var jeg oppe i 950µg, men ble gradvis med.ned. DA ble jeg syk-visste ikke om dere da, og fulgte ukritisk det som ble sagt til meg. Og siden har alt bare vært et stort rot.Dette går virkelig på HELSA LØS!!!!!!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Ulike hjerterytmer!

Jeg må ikke bare ha inn informasjon med ts., men pipette... Vil noen av- eller bekrefte følgende: Det blir nevnt på forummet her at typisk tegn på for mye medisin er hjertebank. Hjertebank, kraftig, kan jeg ha, men har samtidig svak og LAV puls. Det ville jeg si er hypo-tegn. Men hjertebank ved for mye med., vil det være RASK puls i tillegg til evnt. hjerebank?? ..... Så god kveld til dere som mulig!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hjertebank opptrer både når sroffskiftet er for lavt og for høyt.
    Hjertet reagerer på "alt", og alltid med å øke hjertefrekvensen.
    Feks fryser du eller svetter du - øker pulsen i begge tilfeller.

Hjertet pumper jo blodet rundt i kroppen, og det passer på at det er en tilstrekkelig fart på den rundgangen.
    Når stoffskiftet er lavt trenger ikke blodet stor fart - og pulsen blir lavere.
    Går stoffskiftet ytterligere ned blir hjertefrekvensen så lav at det må begynne å ta "store slurker" for å opprettholde stor nok hastighet - og det opplever vi som banking.
    Banking med lav frekvens er altså for lavt dose.

Når stoffskiftet blir høyt øker hjertefrekvensen - blir det for høyt skjer forsåvidt det samme - det kreves enda høyere hastighet på blodstrømmen, og hjertet må ty til store slurker, som vi oppfatter som banking.
    Banking med høy hjertefrekvens er altså et tegn på for høyt dose.

Jeg kunne skrevet "stoffskifte" - isteden for "dose".
    Men det blir feil for oss som er hekta på thyroxin.
    For stoffskiftet er forsåvidt det som foregår ute i alle andre celler enn i hjertet.
    Dette behøver ikke ha sammenheng hos oss selv om det har nær sammenheng hos friske mennesker.
    Mengden stoffskiftehormoner i blodet kan være høy selv om stoffskiftet er lavt. Er den høy vil binyrebarken produsere mye av hjertestimulanten adrenalin og øke hjertefrekvensen selv om stoffskiftehormonene ikke kommer inn i cellene å besørger stoffskiftet.

På den måten blir hjertet den ultimate begrensning for hvor mye stoffskiftehormon som kan være i blodet. For dosen.
    Og stoffskiftet får da bare bli som det blir .........

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

N,Finn....hvor lenge mener du jeg skal gå på denne dosen før jeg blir såkalt "stabil"----- et par mnd. til? Orker du se på verdiene jeg har lagt inn under Enda et nybegynner spørsmål"--er det noe dere "drevne" kan lese ut av det. Trenger tyngde i argumenta mine når jeg skal møte legen snart.. Jeg var faktisk ok da TSH,n min var 0,015, når jeg sammenligner da og nå. Sikkert mange av dere andre og som kan lese blodprøver!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

jeg har svart litt i den andre tråden din.
    Men vi ar et par stykker her hvor ft4 blir litt over referanseområdet.
    Du har hatt velidg lav ft3 siden mars og det er det aktive hormonet og hvis du får begynne med litt liothyronin så går ft4 litt ned og ft3 opp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det med stabil er egentlig ganske "ustabilt" å si fra min side.
    Mine fT4 prøver blir stabile på 2-3 uker, men jeg kjenner det jo ikke enda. Det kan gå litt opp og ned med hvordan jeg kjenenr det enda i mange uker.
    Så det er et godt spørsmål hvor man regner fra.

TSH kan visst ta flere måneder før men kan si at måleresultatet blir stabilt.

Men ikke med meg da - jeg tror jeg har en av de mest stabile TSH-målingene her på forumet. Den er <0,01 hver gang uansett dose.

Jeg mener vel til man selv kjenner at man er blitt stabil etter doseøkningen. Det er kanskje ikke så lett å vite sånn i begynnelsen iallfall, men vær tolmodig en 6ukers tid, da tror jeg du skulle kjennt det i et par uker.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Enda et nybegynner spørsmål... Gunnda
    Av gunnda i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 190
    Siste melding: 11-07-16, 18:43

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine