Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    116

Standard Nye prøveresultater og hva med T3?

Hei igjen alle sammen.

Er gått i feriemodus og har nå drevet å pusset opp huset i to uker- har kjørt meg helt på felgen , men har vel bare meg selv og takke

Har nå fått mine nye prøveresultater og de er som følger:

Acth 1,4 (2.0-11.6)
    Tsh 1.02
    Ft4 17,2
    T3 2.3
    Østradiol 32(80-2100)
    SHBG 180(30-114)

Er det noen som har lyst å gi en tilbakemelding på dette?

Det er første gangen at jeg har tatt en T3 prøve,hvordan er den?

Prøver nå å følge dine tanker Finn ,rundt dette med medisinering. og har derfor begynt å medisinere meg oppover, men går forsiktig fram er nå kommet opp i 87,5 mikrogram, men er ikke bra. Følte at jeg ble verre etter at jeg økte fra 75 til 87,5 mikrogram , men holder ut litt til for å se om jeg blir bedre.
    Var til spesialist i mai og har enda ikke fått svar .Ringte han for ca to uker siden for å purre på svar og da svarte han "jeg har glemt deg". Er det mulig. Han lovet å skrive et brev til meg , men det er har ikke kommet ennå. og når jeg ringer kommer telefornsvareren å sier " er på ferie" , kan bli så forbannet :twisted:

Snakket med fastlege hvor det er blitt konkludert med at etter at jeg begynte på Levaxin har: FT4 øket ,men nå stagnert. Tsh har sunket fra 1,49 til 1.08. Acth synker for hver gang jeg tar en blodprøve. Tpo har øker på hver blodprøve.
    Noen som blir kloke på dette?

HA en forsatt fin sommer alle sammen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du vil nok oppleve at symptomene både øker og blir lavere i en situasjon hvor du øker dosen.
    At måleresultatene har stagnert er også et tegn på at du trenger høyere dose og at tiden er moden (overmoden) for å øke.
    Men du har også flere målinger som tyder på at du ikke skal øke !
    SHBG er høy og det er den når stoffskiftet er høyt og ved østrogenpåvirkning. Den kan også bli høy ved lav binyrebarkfunksjon !!!!
    Din ACTH er jo også lav og dette bør ringe i noen hoder, men der ikke ut som de gidder bry seg ?
    I en slik situasjon må du øke men mindre doser enn anbefalt !
    HVIS du skal øke da ?????
    Er ikke sikker på at du bør det før binyrebarken din er utredet - du mangler jo mange prøver på dette og endoen er nok den du bare MÃ… rette skytset mot ! MAS !
    At det går an - sier nå jeg !

T3 som er målt her er en totalmåling og forsåvidt uten analytisk verdi i denne sammenheng. Den er, som fT4 i området.
    Når anti-TPO øker er du jo i behov av økende thyroxindose.......

Husk at jeg baserer alle mine uttalelser og konklusjoner på mine egene erfaringer, og at det ikke er sikkert at disse stemmer med dine da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kom bare over noe...
    s - SHBG
    Seksualhormonbindende globulin

Referanseområde Menn 13 - 71 nmol/L
    Kvinner (0-50år) 30 - 114 nmol/L
    Kvinner (51 99år) 18 - 114 nmol/L

Indikasjoner Undersøkelsen gjøres sammen med måling av testosteron for å bedømme den frie, biologisk aktive testosteronfraksjonen

Tolkninger Produksjonen stimuleres av østrogener og hemmes av androgener og kortisol
    Lave verdier kan ses ved leversykdom, ved økt androgenproduksjon hos kvinner (PCOS) og ved hypotyreose
    Høye verdier ved graviditet, hypertyreose og ved mannlig hypogonadisme
    http://www.helse-bergen.no/helsepersone ... -_SHBG.htm
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Og...
    Adrenokortikotropt hormon blir forkortet til ACTH. Det er et peptidhormon som utskilles fra hypofysens fremre lapp (adenohypofysen). ACTH når via blodbaner binyrene, der det dels stimulerer til frisetting av glukokortikoider (for eksempel kortisol) og dels opprettholder binyrens funksjon og størrelse. Ved mange tumorer i hypofysen opphører produksjonen av ACTH, hvilket i sin tur leder til atrofi av binyrene og livstruende lave nivåer av kortisol i blodet.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Adrenokortikotropt_hormon
    ep - ACTH
    Kortikotropin

Indikasjoner Mistenkt eller påvist hypofyse- eller binyrebarksvikt
    Ledd i utredning av adrenale enzymdefekter
    Mistenkt eller påvist Cushings syndrom (hyperkortisolisme)

Tolkninger Betydelig døgnvariasjon
    Prøvetakingstidspunkt må angis, samt eventuell pågående eller nylig avsluttet behandling med glukokortikoider
    Resultatet bør som regel sammenholdes med samtidig målt s-Kortisol

Høye verdier kan ses ved stress, primær binyrebarksvikt (lav kortisol) og ACTH-produserende tumor (forhøyet kortisol)

Lave verdier ses ved svikt av hypofysens ACTH-produserende celler (lav kortisol) og ved glukokortikoidbehandling
    http://www.helse-bergen.no/helsepersone ... -_ACTH.htm
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    116

Standard

Takk for svar begge to.
    Ser at du finn skriver at Sbhg kan bli høy ved østrogentilskudd,da mener du kanskje p-piller? Jeg går på p-piller så det kan jo kanskje gi et svar på hvorfor Sbhg er høy. Men når en går på p-piller skal ikke da østrogen nivået i kroppen være normal eller høy, min er jo lav.

Siden jeg skrev sist er jeg nå økt opp til 100mikrogram og har begynt å få tilbake skjelvinger i kroppen,slik jeg hadde det før jeg begynte på medisiner, men jeg har bare gått på 100 mikrigram i 3 dager så jeg venter litt med å sette ned dosen.
    Jeg har også fått time til nevrolog, så får vi se hva som skjer.
    Ingen svar fra endokrinologen ennå-men nå ferien hans er slutt skal jeg stå på telefonen til han gir meg noen svar .
    Jeg går nå inn i en måned da skal både forandringer for kroppen min,skal både operere og slutte å røyke. Jeg både gleder å gruer meg. Er litt redd for at når jeg slutter å røyke at det vil gi utsalg på stoffskifte mitt og at jeg skal få enda mer problemer. Røyk gir jo et kunstig høyt stoffskifte. Vil det da si at når jeg slutter vil det bli endringer i verdiene mine og at jeg må øke dosen enda mer?
    Ha en trivlig dag alle sammen

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Sånnt som du nevner må man ta med i resultat-tolking ellers blir det feil.
    Skjelvinger kan ha flere årsaker. Det kan være nevrologisk, men lav B12 også. Noen får det ved for lav dosering - noen ved for høy.
    Prøv å finne ut hva du reagerer på.

Du forteller at du hadde dette før du startet Levaxinbehandlingen og da kan det kanskje være at du merker dette ved for lav dosering ??
    Da skal du i så fall øke dosen. 100µg er jo en dose som neppe dekker opp hele thyroxinbehovet ditt.

Jeg har også lest at røkere har ca 5% høyere stoffskifte. Mekanismen kjenenr jeg ikke, men antar at det ikke er røken i seg selv som fører til dette - den inneholder ikke tyroxin - men at div. forhold gjør at TSH øker og dermed produserer kjertelen mer enn den skal.
    Dette er et stressfenomen som i lang tid kanskje kan få fatale følger for kjertelen.

Fordi du allerede er på thyroxin vil jeg tro at dette ikke får konskvenser for deg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Prøveresultater - noen som skjønner seg på dem?
    Av Vimseliten i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 15-06-08, 16:58
  2. Svar: 4
    Siste melding: 16-02-07, 15:36
  3. Forvirrende prøveresultater
    Av Sunva i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 02-01-07, 20:00

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder