Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Blodprøvesvar.
-
01-03-07, 11:20 #1
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2006
- Meldinger
- 7
Blodprøvesvar.
Anti TPO <10 (Normalt 0-34)
S-fritt thyroksin 13,5 (Normalt 12,0-22,0)
S-TRAS <1,0 (Normalt 0,0-1,5)
S-TSH 3,70 (Normalt 0,27-4,2)
I tillegg til dette var metylmalonat/metylmalonsyre forhøya 0,51 (normalt 0,05-0,26)
Disse prøvene ble tatt i september. Etter den tid har symtomene mine vært tilstede hele tida, men variert i styrke. Det er dessuten litt vanskelig å si eksakt hva som er hva av "sykt" og "normalt", for jeg har blitt gravid etter dette. De viktigste symptomene som jeg også hadde før svangerskapet er slapphet, svimmelhet, tørr og stygg hud, mørkere stemme. Klump i halsen (er sjekka m UL) og en følelse av "åndenød" sliter jeg også med. Og så har jeg (før svangerskapet) gått opp i vekt, uten at jeg klarer å se noen åpenbar grunn til at jeg skulle gøre det egentlig. Kosthold og aktivitetsnivå var omtrent som før i den periden vekta plutselig begynte å stige. Oftere og oftere i det siste har jeg også fått "anfall" av høy puls. Ofte i forbindelse med matinntak, men ikke bare da. Anfallene kommer stort sett midt på dagen, og kan vare i noen timer i slengen.
Jeg mistenker at jeg er hypo. Legen min sier at jeg er "fin" (dvs innenfor normalverdier). Hun ville sende meg på hjerteavd på sykehus pga pulsen, men jeg insisterte på at jer føler meg med mer hormonforstyrra (stoffskifte/binyrer) enn hjertesyk.
Hva tenker dere om tallene, dere som er garva i faget?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-03-07, 16:21 #2
Dine blodprøvesvar og symptomer tyder på hypothyreose, og hvis du går inn på www.aus.no og blar deg fram til avdelinger-hormonlaboratorium og de enkelte blodprøver (gjemt inni pdf-er) ser dua t du burde ha blitt satt på levaxin med de tall. Der er grensen 3,6 hvis du er gravid.
Det er viktig å starte behandling hvis du er hypo og gravid, det er nå nye internasjonale aretningslinjer som sier dette.
Når ble du gravid/hvor mange mnd er du på vei?
Og man kan forresten få begynne på levaxin hvis man vil når TSH har blitt 3,6 ifølge hormonlaboratoriet.
Det er noe annerledes hvis man bor i Tromsø.......
-
01-03-07, 17:24 #3
Er det mulig å sende prøvesvar til AUS og få bli satt på behandling, eller må man møte der til prøvetaking. Tenker på min datter som har TSH som ikke har vært under 3,7 de 2 siste årene og med Anti- tpo på over 1300.
Vi bor jo i nord og får ingen hjelp her.
-
01-03-07, 17:37 #4
Alle leger omtrent i Norge har rekvisisjons-skjemaet fra Hormonlaboratoriet på Aker, som er dette her på aus.
Hvis de kan få sendt blodprøver dit, er det mulig.
De må da be om kommentar, og huske på å skrive at det er en pasient som har mange symptomer på lavt stoffskifte og be om en vurdering.
Det er i det hele tatt lurt at legene skriver om pasienten allerede tar levaxin, eller ikke. Vi ser noen ganger svar her som må bety at legen ikke har skrevet at pasienten for nylig har begynt på Levaxin.
Omvendrt må man jo skrive at det er en pasient som er dårlig og man ber om kommentar.
Hvis man ikke skriver noe, får man svar at pasienten skal kalles inn til videre prøver for å følge opp latent lavt stoffskifte en gang i året, har sett det også. De går da ut ifra at pasienten ikke har noen symptomer men bare litt avvikende blodprøver, og i det tilfellet vil man vente til pasienten får symptomer.
Og noen ganger er en annen lege på vakt der, og vil bare skrive at pasienten skal følges opp med flere prøver om et halvt år , enda TSH er over 3,6.
-
01-03-07, 20:37 #5
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2006
- Meldinger
- 7
Takk for svar
Opprinnelig skrevet av nora
Det er så greit at det er noen som har peiling.
Disse svarene er fra september, og fra før jeg ble gravid. Nå er jeg 21 uker på veg. Jeg har tatt nye prøver i dag.
Jeg har lest om dårlig fosterutvikling (både fysisk og mentalt) ved hypo, og liker ikke det jeg leser...
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-03-07, 21:08 #6
Her er noe fra en konferanse i 2005:
http://thyroid.about.com/od/hormonepreg ... cy2005.htm
og siden da har jo hormonlaboratoriet kommet med at gravide med en TSH på 3,6 skal få levaxin. På konferansen brukte de 2,5 som maks TSH.
Jeg håper at flere som nylig har vært gravide og hypo poster her og forteller hvordan de ble fulgt opp. De forteller nemlig at de fikk ektra oppfølging.
Her er en ganske ny artikkel om euthyroide gravide med positiv anti-TPO:
http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... /91/7/2587
og mer:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... d=16621910
Lignende tråder
-
Nye blodprøvesvar.....kan noen tolke dem?
Av Bodø i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 19-01-08, 14:13 -
Nye blodprøvesvar
Av anha i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 24-11-07, 22:28
Svar med sitat
Bokmerker