Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Tråd: Ultralyd
-
23-02-07, 15:56 #1
Ultralyd
Hei!
Jeg har som nevnt før hatt hypo hele livet, men aldri (som jeg husker) tatt UL av skjoldkjertelen. Hva kan de se da? Kan de sen en betennelse?
Og igjen er det mulig å ha betennelse i kjertelen uten forhøyet antistoff?
Mvh Maia
Jeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget
(...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat
)
-
23-02-07, 16:29 #2
Hei Maja!
Nå kan ikke jeg så mye om hva de kan finne ut på en ultralyd, men de kan se størrelsen og om det er knuter osv. Jeg var til ultralyd i går og da fikk jeg vite at skjoldkjertelen var litt forstørret på høyre side men innenfor normalen. Legen trodde dette kunne være en betennelse som går over av seg selv. Jeg har forhøyet TSH (5,6) men ingen antistoffer av noe slag. Det er nok andre her som kan mer om dette
Jeg synes det var veldig betryggende å få en ultralyd, da har jeg i hvertfall sjekket at det er i orden i halsen. Har til tider endel ubehag (føles tykk og sår og verker), så det er fint å få det sjekket...
Lykke til!Eir. Hypo oktober 06
-
23-02-07, 18:59 #3
I tyskland ser de med en gang om man har hashimotos på ultralyd, for da ser man at kjertelen blir mørkere (ekkoarm) og det blir noen flere forandringer som de kan se. Det er mer nøyaktig enn antistoffprøvenehos 10% så slår ikke antistoffprøven ut.
Forresten så brukte de ultralyd for å screene normale personer for å finne et nytt referanseområde for TSH, fordi det er mer nøyaktig.
http://www.schilddruese.net/oeffentlich ... ws4436.php og det ble 0,25-2,12.
Lignende tråder
-
Ultralyd
Av tidy i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 04-06-08, 11:57 -
Ultralyd kjertel
Av Eva35 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 26-04-07, 19:08
Svar med sitat
Bokmerker