Vis meningsmålingsresultat: Burde det stå samme advarsel på begge språk?
- Velgere
- 6. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
-
Ja
6 100.00% -
Nei
0 0%
Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
12-02-07, 21:51 #1
Varslingen på levaxin boksen...
Hvorfor er det sån at varslingen på levaxin boksen ikke har samme bivirknger på norsk som på Svensk?
Vist man leser den Svenske advarselen for mulige bivirkninger står det følgende:
Vilka biverkningar kan Levaxsin ge?
Levaxin ger inga egentliga biverkningar, men vid overdosering eller før snabb dosøkning kan t ex hjartklapping, diarrè, huvudvark, darrningar eller nervøsigtet upptrada.
Øverkanslighetsreaktionar kan førekomma.
mens på den Norske advarselen står det:
Som alle legemidler kan Levaxin ha bivirkninger.
Bivirkninger er relatert til høy overdose. Overdosering kan gi hjertebank og smerter i bryst, ben og armer.
Informere lege eller apotek dersom du får bivirkninger som ikke er nevnt i dette pakningsvedlegget.
Er kanskje ikke store saken, men det burde jo stå det samme på begge språk.
Eller burde det???Butcher
-
12-02-07, 22:34 #2
Det er hva produsenten har valgt å oppgi, og de kan selv bestemme.
Den uavhengige opplysningen fra norsk helsevesen finner du på preparatomtaler til venstre på www.legemiddelsiden.no og det er også mer på www.legemiddelhandboka.no . Den kan være forskjellig fra produsentenes opplysninger.
-
12-02-07, 22:54 #3
er det virkelig slik at de bestemmer selv???
Finnes det ikke regler på slikt???Butcher
-
12-02-07, 22:57 #4
Det ville jo ha vært best om de hadde gitt så mye informasjon som mulig tenker jeg. Informasjon fra land til land burde jo være lik, men i så fall solid og ikke halvveis ;)
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
13-02-07, 08:54 #5
Kanskje svenskene rett og slett får andre bivirkninger enn oss
-
13-02-07, 09:31 #6
Overfølsomhetsreaksjoner går det an å ha mest for fyllstoffene, det hender noen får diare av laktosen, og jeg vet om en som må på sykehus og få dialyse hvis hun får i seg laktose.
Og i utlandet er det en del som prøver forskjellige merker pga. raksjoner mot fyllstoffene. Det er ofte postinger om det på engleske og tyske forums.
Her har ve bare hatt ett merke, og en laktosefri variant, og det har ikke vært snakk om bivirkniger så mye.
Det er RELIS som skal ha alle skjemaene om bivirkninger, og legene plikter å sende dem inn.
Man kan søke i Relis-databasen.
www.relis.no
kanskje ingen har sendt inn noen skjemaer.
Slik som det var en som postet her at hun var allergisk mot b-12-sprøytene, og en stund etterpå så skrev kirsten Myhr på Eur at hun ikke hadde fått noen meldinger om allergi mot B-12 sprøyter. Da hadde legen ikke sendt inn skjemaet.
Det demrer meg at akkurat dette spørsmålet ble stilt dengang vi fikk levaxin, før fikk vi thyroxin-natrium.
Okay, har sett gjennom relis-artiklene for thyroxin-natrium.
En del interessant lesning.
Forresten så rapporterer end el endgelske pasienter at de følte seg elendig med alskens rare bivirkninger helt til de tilfeldigvis eller tilsiktet fikk tak i Goldshield Eltroxin. Alpharma sin thyroxin var desidert verst.....
Svar med sitat
Bokmerker