Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard Overgangsalder og stoffskifteproblemer

Jeg vet at noen av dere har vært eller er i overgangsalderen, bl.a. Yvette. Selv er jeg på full fart inn i denne bedritne fasen av livet.

Det er ganske vanskelig å skille stoffskifteproblemer og overgangsalderplager fra hverandre. Mange er jo like!

Jeg tar noe som heter Femal som jeg kjøpte på helsekosten. Begynte med dette for noen måneder siden, men vet ikke hvilket effekt det har hatt fordi jeg klarer ikke å skille disse hormonelle greiene fra hverandre.

Er det noen som har noen gode råd?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Kanskje legen din kan hjelpe deg?

Siden du går på helsekost vil du kanskje ikke prøve hormoner?

Dersom det ble veldig plagsomt ville jeg gjort det. Legen kan vel også se hvordan det står til med stoffskiftet?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Blodprøvene viser foreløpig ikke tegn på overgangsalder, men jeg tror likevel at jeg er begynt på denne fasen. Stoffskifteprøver tar jeg hver måned - så der er det full kontroll.

Jeg håper at jeg kan slippe unna østrogenpreparater, men blir det ille så kryper jeg til korset.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Mange av symptomene ved overgangsalder er identiske med stoffskiftesymptomene (søvnproblemer, varm/kald, angst, energiløshet osv.osv.). Jeg fikk dette samtidig - var helt og totalt uttafor. Legen anbefalte østrogenplaster. Har brukt dette i fire år og har følt meg grei.

Prøvde å slutte med plasteret, og da kom plagene tilbake. Så jeg velger hormontilskudd og et ganske normalt liv fremfor å lide meg gjennom X antall år med overgangsplager... Det er "fali" å leve uansett...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hei brits. Stemmer at jeg er kommet i overgangsalder. Jeg hadde blodmålinger i juni 2005 som påviste dette. Målte da FSH, LH og østradiol. Jeg begynte å smøre med Progesteronkrem og DHEA-krem. Sistnevnte pga støtte til binyrer.

Gynekologen ville gi meg østrogentilskudd - noe jeg blånektet å ta. Jeg hadde store plager med hetetokter. Etter kort tid med Progesteronkrem så ble disse totalt borte. Nye målinger i 2006 viste at østrdiol var øket fra 0,08 til 0,25. Første måling viser overgangsalder. Andre måling viser fertil alder. Så ikke vet jeg. Jeg har ikke menstruasjon lenger, men bortsett fra det så har jeg ikke plager relatert til overgangsalder - så vidt jeg kan skjønne.

Derfor anbefaler jeg tilførsel avnaturlig Progesteron, og advarer mot østrogentiskudd som inneholder gestagen. Det kustige "progesteronet". Mine tanker og erfaringer omkring dette.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Takker for svar. For tiden har jeg nesten ikke hetetokter. Muligens Femalen har ordnet opp i dette.

Har noen erfaringer med at progesteronkrem hjelper mot andre ting enn hetetokter? Hvor rask virkning?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Vet ikke om den hjelper mot noe annet enn hetetokter, men vil da tro det? I allfall virket den veldig kjapt mot disse. Et par måneder mener jeg å huske.

http://www.h-by-m.com/hbm1103.php

Bruker denne jeg.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    lillehammer
    Meldinger
    68

Standard overgangsalderen

sikkert vært skrevet om det her før men med min hjernekapasitet for tiden så orker jeg ikke å lete hva skjer med oss da?sikkert like forsjellig opplevelser av den som vi er forskjellig ellers,men føler at selv om stoffskiftet er så godt som jeg kan få det akkurat nå,har jeg liksom lavt stoffskiftesymtoner lell..sliten i kroppen,enda mer sliten når jeg våkner om morgen enn når jeg legger meg,sliter med å få sove,frysninger etter jeg har spist,spesielt på kvelden,hodet er helt bortreist,jubler hver gang jeg klarer å huske noe uten at noen minner meg på ting,mens som kommer i hytt og pine..har ikke fått noen kommentarer på at prøvene mine ikke er bra når det gjelder østrogenet..ellers ligger jeg på FT4 18 (9-21) THS 0.05 T3 1.5
    og alder`n min?hele små 47 år

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Normal alder ved overgangsalder er 52 år, eller det heter at legene kan gi hormontilskudd til kvinner som får overgangsalder før 52 år eller noe sånt. Husker ikke helt hva som er anbefalt. (dette fordi man kan bli benskjør ellers, med for lite østrogen) Men nå er de mindre sleppehndte med hormoner. Det har blitt nye retningslinjer.
    De med risiko for benskjørhet får eller fikk ofte hormonbehandling siden det er vist å være effektiv. Men hva med eem som har mange plager?Siste nytt er at det ikke er østrogen som gir noe høyere risisko for å dø av kreft, men progestinene. Det er syntetiske progesteroner som ikke har noe med progesteron å gjøre. Det har vist seg at risiko for kreft er noe høyrere ved østrogen, men ikke høyere dødelighet. Snillere kreft. Men jeg vet ikke hva legen kan hjelpe deg med. Spør.
    Østrogen har mye å si, man får brain fog av lave nivåer og symptomer slik du beskriver.
    Tidlig overgangsalder kan komme av at vi har en autoimmun sykdom og at det også kan være antistoffer mot eggestokkene og diverse annet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    lillehammer
    Meldinger
    68

Standard

litt vanskelig å skille dette her ja,er det stoffskiftet eller overgangsalder`n..har prøvd å lese litt å bli klok da og ser at mange sier det faktisk kan oppleves som det samme..artig :o har bestemt meg for å prøve den T3 medisin igjen..startet i dag med en kvart tablett,ikke så mye det, men tar det pent sist gang jeg forsøkte følte jeg at "marsboere" overtok styringa av hjerna mi og sånn skal det vel ikke funke... takk for svar nora
    et lite ps. snart er det vår og varme så det blir litt lettere da og syns jeg, med denne sykdommen

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Har du flere i familien som har stoffskifteproblemer?
    Av elric i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 13-09-08, 09:42
  2. Symptomer på stoffskifteproblemer?
    Av elric i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 04-09-08, 13:55

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg