Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
22-06-06, 22:29 #1
problemer med halsen/svelget
Er det noen av dere som har problemer med halsen/svelget?
Jeg har det slik at jeg må hoste etter at jeg har spist/drukket. Det har vart en tid. I det siste har jeg merket at det av og til er akkurat som om det er noe i halsen ( ikke hele tiden) og i perioder er det liksom litt vanskelig å snakke . Jeg hadde litt lave kalsiumverdier denne gang, så jeg har jo begynt å tenke på om det er noe galt med biskjoldbruskkjertlene, om jeg har en tumor i skjoldkjertelen eller noe dette er litt ekkelt. Den sløve legen har ikke kommentert denne prøven så det er jo ikke sikkert det er noe å bry seg om heller. Men dette med halsen er litt ekkelt.
-
22-06-06, 23:03 #2
Gamle legen min ragerte heller ikke på lavt ion. kalsium. Det ble ikke nevnt med et ord. Tror ikke de gjør noe før det er stort utslag.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
23-06-06, 09:13 #3
Det er jo flere måter å måle kalsium på, men viss det er en vanlig måling som er lav indikerer ikke dette malignte sykdommer, så der kan du ta det rolig.
Ved lav verdi kan årsakene være mange, feks. lav D-vitamin og også magnesium. Det finnes flere og du bør jo gå videre med dette å undersøke alle de alternativene da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-06-06, 11:53 #4
Man har flere biskjoldkjertler, og tumor er bare på en og da blir det høyt PTH ved adenom der. Ondartet tomor der er enda mer sjelden og de andre 3 kjertlene er jo intakte, med mindre man har MENsyndrom.
(det er litt om MEN syndrom i legetidsskriftet. sjeldent. et par på de amerikanske forumet har det.)
Lavt ionisert kalsium-- man bør ta prøver av PTH og vitamin D. Kalsium er det strengest regulerte stoffet i kroppen og det blir ikke lavt sånn uten videre.
Det kan være malarbsorpsjon eller vitamin D-mangel eller noe. Høyt fosfat kan det også være.
Halsen, vet ikke. Har noe i halsen selv men ved sykdommer i tarmen kan hele tarmen inkludert spiserøret være øm. Leste på cøiakiforum at et barn hadde inflammert svelg også.
-
23-06-06, 21:39 #5
Vil bare si at jeg har en god del problemer med halsen og svelget. Har hatt veldig vondt i halsen det siste halve året i alle fall. De siste årene har jeg hatt vondere og vondere for å svelge når det gjelder det å svelge luft eller hva jeg skal si - merker det spesielt hvis jeg leser høyt for noen, så må jeg svelge etter en stund, men det sitter liksom fast - veldig ubehagelig ;)
Så har jeg mye rart i halsen ;) Har liksom alltid grums på stemmebåndene - må klare og klare halsen, fryktelig irriterende. Så får jeg ofte er ei rar skralling dypt nede i halsen når jeg ler.
Hm... trodde det var en del mer, men nå husker jeg jo selvsagt ikke.
Jo, noen ganger når jeg ler eller noe, så får jeg hikke - mye mer enn hva jeg gjorde for noen år siden. Jepp, hoster jeg nå, så hikker jeg også
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
23-06-06, 22:26 #6
De som har hypothyreose kan få myxødem i strupen og på stemmebånd og de (vi) gjør akkurat som du sier for å¨klare halsen.
Kan være det du har ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-06-06, 22:39 #7
Herlighet, nå får jeg helt angst. Vet ikke hva jeg har, men tror jo at jeg har vært undermedisinert eller feiler noe mer enn hypo nå. Har utrolig mange av alle fæle symptomer på hypo, men enda flere som jeg ikke får helt til å passe inn her. Hjeeeelp!!!
Nevnte svelgevanskene for legen sist, spurte om kjertelen kunne vokse. Den kunne det, sa han, men det var ikke tid til å snakke mer om det, for jeg hadde en del prøver jeg ville be om å få tatt. Tør heller ikke mase for mye på han pga dårlig reaksjon før jul, men han var veldig grei denne gangen (og han pleier jo å være grei, men nå er jeg litt engstelig pga tidligere reaksjon - ikke så gøy å sitte å "vrenge sjela di", og så blir du kjefta på).
Ohoi, livet er ikke lett, dere. Men akkurat i dag er jeg veldig tilfreds. Har hatt den beste dagen på over et halvt år. Er det liothyroninen som hjelper tro?
Men n'Finn, har du myxødem i strupen/stemmebåndene?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
23-06-06, 23:03 #8
Jeg var innom legekontoret i dag for å hente en resept. Så fikk jeg beskjed om at legen ville snakke med meg. Det var de forhøyede prøvene da selvsagt. Fikk heldigvis ikke noe kjeft. Jeg sa at jeg hadde det fint og da han lurte på om jeg hadde noe å spørre om sa jeg det med halsen og kalsium.
Kalsiumen hadde ikke noe å si.
Dette med halsen kunne være struma, innvendig selv om det ikke viste noe utenpå halsen. Jeg har en del hoste etter at jeg har sist, samt slim og litt vont for å snakke av og til. Dette kunne visst være tegn på struma. Så nå har jeg fått ny time. Litt morro da han sa jeg kunne få ny time om jeg ikke hadde gitt ham opp!! Han var grei i dag så det virker som om han har skjerpet seg litt i det siste. :twisted:
-
26-06-06, 00:18 #9
Nei, nå er jeg drit lei av alle symptomene ved denne sykdommen. Jeg vil ikke ha dem, jeg vil ikke høre mer, jeg vil bli frisk!
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
26-06-06, 00:33 #10
Opprinnelig skrevet av cathrin

Unnskyld... Men det er liksom ikke så lett å holde seg saklig bestandig når man leser en del uttalelser fra leger her, altså. Lavt kalsium kan i seg selv gi en del gufne symptomer (f.eks. nevrologiske, som prikking og "dovning" i armer og bein), pluss at det forrykker den viktige syre-/basebalansen i kroppen. Lavt kalsium tyder dessuten ofte på at man har for lavt vitamin D. Og vitamin D-status er spesielt viktig for oss med lavt stoffskifte, siden vitamin D griper direkte inn i stoffskiftet, og lave nivåer kan gi mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte. Jeg synes du skal insistere på å få tatt blodprøver av kalsiumstoffskiftet (kalsium, PTH, 25(OH)vitamin D og 1,25(OH)vitamin D) - i hvert fall den ene prøven som sier mest om vitamin D-nivået; 25(OH)vitamin D.
Lignende tråder
-
OPP i vekt - problemer?
Av MizzyCat i forumet MeningsmålingerSvar: 4Siste melding: 16-01-08, 13:24 -
problemer med stemmen, magen, neglene, halsen.
Av rikke i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 31Siste melding: 05-11-07, 10:34 -
Problemer med øynene
Av Yvette i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 37Siste melding: 29-05-07, 16:14 -
Emosjonelle problemer og binyrer
Av Ada i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 16Siste melding: 25-04-06, 21:23
Svar med sitat
Bokmerker