Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard T4 på 10, normalt på Armour?

Må bare spørre dere. Var på Balder på fredag og diskuterte de nye prøvesvarene mine med legen.

Han sa det var normalt at T4 går ned med Armour, og at mange fungerer helt greit med en T4 på 10, som jeg har. Jeg fungerer ikke bra med T4 på 10, og har også økt dosen fra 1 grain, til 1.5 grain daglig, noe legen var enig i at jeg skulle gjøre.

Men, har dere opplevd at T4 går ned på Armour?

Merkelig det der...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Eg tror at det er normalt. Armour senker TSH ganske mye, ofte ned til det ikke målbare, og dette fører vel til at restproduksjonen fra kjertelen går ned. Samtidig tilfører du en god del T3, slik at T3 ikke synker like mye som T4.
    Selv tar eg en kombinasjon av Armour og Levaxin for å ha T3 og T4 på riktig plass.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Hva ligger din T4 på når den er på plass da?
    Har inntrykk av at de fleste her inne gjerne vil ha opp T4 i øvre sjikt selv om de går på Armour..

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg fikk enda lavere fT4 på Armour. Bare 6-8 når dosen var 1G(dag. På 2G/dag var fT4 fremdeles ikke mer enn 10 og TSH var da 0,5-1. Etter økning til 2,25G/dag forsvant TSH men fT4 ble ikke høyere.
    Etter det har jeg bare økt dosen jevnt og trutt og selv når den var 4G/dag var ikke fT4 mer enn 16.
    Nå prøver jeg om ikke 50µG Levaxin i en blanding kan klare å øke fT4 litt, men det er litt tildlig å måle enda.

Må jo si at da jeg gikk på Levaxin kunne fT4 være mye høyere. Likevel gikk jeg hele tia opp i vekt, og Tempen var bare 36,1.
    Det normaliserte seg selv på lave Armourdoser helt i begynnelsen.
    Jeg tanker slik at : da var det vel enda litt Levaxin i systemet ?
    Derfor forsøker jeg blandinga.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Forstår ikke helt dette med å tilføre Levaxin jeg, men jeg er treig og trett som ei vaskefille i dag. På boksen jeg har med Armour står det at den inneholder Levotyroxine. På Levaxinen står det at den inneholder Levothyroxinnatrium. Er ikke det det samme eller. Kanskje jeg burde ta Levaxin i tillegg likevel j eg forstår som sagt bare ikke hvorfor dersom de inneholder det samme.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Når kjertelen produserer T4, så blir dette hormonet bundet til en protein. Det finnes 3 bindingsproteiner, men 70-80% av T4 binder seg til TBG ThyroxinBindendeGlobulin. Bindingen skjer inne i kjertelen, så Armour inneholder T4 i denne bindingsformen.
    Alt det andre en kjertel driver med er jo også med i Armouren. Viktigst er kanskje T3 som jo da er ferdig til bruk.
    Levaxin inneholder kun hormonet T4 og dette er bundet til salt (natrium)
    Hos Levaxinbrukere må levaxindosen være noe større for den skal jo også dekke det T3 som kommer direkte fra kjertelen.
    I klar tekst betyr det at både TT og fT4 målingen blir høyere enn i normabeforlkningen OG innlysende nok - TSH blir såklart lavere.

Hvorfor min (og andres) fT4 verdier blir så lave med kun Armour vet jeg ikke, og er ikke så godt å tenke seg, men det ville vært intressant å vite om dette er slik også på dem som startet opp på Armour og aldri har "smakt" en Levaxin.

Ved tilsetting av litt Levaxin til Armourdosen håper jeg på at fT4 skal bli litt høyere - og at fT3 skal bli lavere. ( T3 lå på 10 tallet)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Hei på dere og takk for svar

Må si du n`Finn har lave verdier ja, og da skjønner jeg godt det du har pratet om at du ikke forholder deg så nøye til prøvene. Men, med en T4 på 10 var ikke jeg i god form. Begynte å fryse igjen, og fikk fjernhets symptomer. Har nå økt dosen litt, og allerede fått mer energi og høyere temp.

Men, da stemmer hvertfall det legen sier

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Hvorfor min (og andres) fT4 verdier blir så lave med kun Armour vet jeg ikke, og er ikke så godt å tenke seg, men det ville vært intressant å vite om dette er slik også på dem som startet opp på Armour og aldri har "smakt" en Levaxin.
    Grisen har en litt annen produksjon i forholdet T3 og T4 enn oss mennesker, og dosen T3 blir for høy i forhold til F4 for oss. Derfor må enkelte supplere med Levaxin, for å avbalansere dette.

Har man det bra med lav FT4 er det ikke noe å lure på, men ofte må man ta så mye armour for å få nok T4 (som kroppen også bruker "der og da" for å lage T3 etter behov) at man da får overdose av T3, med de ubehag og ekle bivirkninger som følger, type hjerteklapp, skjelvinger, uro og høy puls.

Er min teori.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg er jo litt inne på din teori baremei, for hva kan det ellers være ?
    Men jeg får det ikke helt til å stemme med den forskjellen det er mellom T4/T3forholdet, for den er egentlig ikke så stor. Forholdet i Armour er 9/38=4,22, eller nesten 24%. Man sier vel at opp til 20% av kjertelproduksjonen i mennesket er T3 ?
    Liothyronintillegget jeg prøvde hadde ingen virkning. Prøvde store doser som resulterte i målt fT3 på 20tallet uten at jeg merket annet enn litt varmeøkning en kort stund etter hver dose.
    Da mener jeg at en relativt liten forskjell på noen % ikke skal ha dramatisk effekt - selv om vi nå snakker om to forskjellige T3. (syntet vs. natur) I følge legene er jo thyroxin=thyroxin - sådaså.
    Det er nå et fakta da, at fT3 var rundt 10 og det var jo fT4 også !

Feilen kunne jo vært at opptaket av T3 går uhindret og at jeg har problem med T4-opptaket, men jeg tar dette fastende og det sies vel at Armour tas opp bra.
    Andre forslag mottas.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Jeg er jo litt inne på din teori baremei, for hva kan det ellers være ?
    Men jeg får det ikke helt til å stemme med den forskjellen det er mellom T4/T3forholdet, for den er egentlig ikke så stor. Forholdet i Armour er 9/38=4,22, eller nesten 24%. Man sier vel at opp til 20% av kjertelproduksjonen i mennesket er T3 ?
    Joda, men fra at vi produserer ca 20% som friske, til å tilføre nesten 24% er et ganske stort sprang. Nok til solid overdose, det.

Liothyronintillegget jeg prøvde hadde ingen virkning. Prøvde store doser som resulterte i målt fT3 på 20tallet uten at jeg merket annet enn litt varmeøkning en kort stund etter hver dose.
    Da har jeg nok en teori, men en lege slår meg vel i hodet med kjevlet hvis jeg sier det høyt: Armour inneholder også T1 og T2, som iflg legestanden er like nyttige i kroppen som blindtarmen, man vet altså ikke hva de brukes til.

Men finnes det NOE annet i kroppen som er til overs eller "ikke i bruk, rester fra steinalderen"? Tru'kke det...

Og jeg mener også å ha lest at Armour endatil inneholder flere stoffer vi ikke helt har satt navn på, men der skal jeg være forsiktig med å påstå, husker ikke helt.

Da mener jeg at en relativt liten forskjell på noen % ikke skal ha dramatisk effekt - selv om vi nå snakker om to forskjellige T3. (syntet vs. natur) I følge legene er jo thyroxin=thyroxin - sådaså.
    Det er nå et fakta da, at fT3 var rundt 10 og det var jo fT4 også !
    Hadde tyroxin vært tyroxin vært tyroxin hadde vi alle hatt det aldeles utmerket på Levaxin. Eller hva man nå kaller det rundtomkring.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Overgang fra høyt til normalt stoffskifte + vekt
    Av lady90 i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 07-06-08, 19:58
  2. THS, T4og T3 - hvad er normalt?
    Av jojega i forumet Normalverdiene?
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-07, 15:17
  3. Hva er normalt energinivå?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte