Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: Psykiske symptomer
-
04-06-06, 10:43 #1
Psykiske symptomer
Dette vet jeg at jeg har tatt opp tidligere (før krasjet, ikke mitt, men forumets
).
Det kan mange ganger være vanskelig å skille de fysiske fra de psykiske symptomene. Det som man tror er psykisk, kan være fysisk og vice versa.
Hvis man f.eks. er deprimert pga thyroxinubalansen, hjelper ikke all verdens psykologsamtaler eller antidepressiva. Da gjelder det jo å få hormonene på riktig nivå. Etter alt jeg har lest om dette så sier de fleste at symptomene forsvinner så snart FT4 er på riktig nivå. Jeg antar at symptomene ikke forsvinner over natten.... lurer litt på hvor lang tid kroppen trenger på rett nivå før plagene er borte. Jeg vet at dette er noe individuelt, men er dete noen som har noe å hjelpe med her...Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
04-06-06, 13:30 #2
Hei Lajla

Jeg var på et foredrag med overlegen på Blefjell læring og mestringssenter (har kurs for hypo folk), og da spurte jeg om hva som var vanlig. Og han sa fra 6 måneder til 2 år var generelt tiden man brukte for å komme i balanse..
Det jeg har hørt ellers, er at det er noen få som blir veldig fort symptomfrie, men de som ikke blir det, vil bruke ca like lang tid å komme i balanse som man har vært i ubalanse. Da blir det lang tid å holde ut for meg ;)Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
04-06-06, 14:13 #3
Antar at det var meg du svarte
Dette med at det tar like lang tid å bli symptomfri som den tiden man har vært syk, har jeg problemer med å svelge. Noen har jo gått i mange, mange år før de har fått diagnose og rett behandling. For dem betyr dette at de faktisk aldri kan regne med å bli friske
Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
04-06-06, 14:33 #4
He he
Sorry Brits!
Nei jeg tror ikke det.
De fleste blir bra eller tilnærmet bra. Det viser all forskning. Det er vel rett under 10% av hypo som ikke blir bra følge forskningen. Så sjansen for å bli bedre eller symptomfri er ganske stor!
Du som er hyper har jo sjanse til å bli helt frisk. Jeg tenkte meg ikke om at jeg svarte på høyt stoffskifte. Ved autoimmun lidelse tror jeg (IKKE SIKKER) at man blir hypo uansett. Men ved radioaktivt-jod er det 50% sjanse for å bli frisk, og ved operasjon 70-80% sjanse. Det er jo gode odds
Kognitive (psyke, brain fogg osv) plager skal forsvinne når du er i balanse av medisinene. Sammen med de fysiske..Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
04-06-06, 14:48 #5
Jeg tror at en av oss misforsto- eller kanskje begge...
Jeg satte det egentlig litt på spissen da jeg sa at noen ikke blir friske. Det jeg mente er at noen har gått med rare symptomer i kanskje 30-40 år og hvis de har nådd en alder på 50 år når diagnosen stilles og egentlig har hatt stoffskifteproblemer like lenge så blir teorien om at man tar like lang tid å bli frisk som man har vært syk ganske uholdbar. De fleste av oss blir ikke 100 år....Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
05-06-06, 20:10 #6
Det er sikkert jeg som misforstod.
Nei, skjønner at det høres urimelig ut. Tror mer på teorien til han legen fra Blefjell om den generelle tiden det tar for en hypo pasient å få kroppen i balanse. De som er hyper blir jo ofte hypo etter hvert, men de stiller nok i en litt annen katogori enn de jeg snakket om. Man har jo ikke hatt mangel av hormon, men for mye. Og hvor lang tid det tar å finne rett dose etter det, det vet jeg ikke
Hilsen Anne Ma
-
05-06-06, 23:45 #7
Hei!
Føler jeg har blitt veldig bra i forholdt til det jeg har vært, men husker ikke hvordan jeg var da jeg var frisk. Har gått på levaxin i ett år og levaxin og Armour siden januar ,og det var siden januar at jeg følte at det gikk fremover. Tåken lettet, humøret ble bedre , trøttheten forsvant,håret har holdt seg på hodet og fargen er tilbake m.m. Må samtidig nevne at dagsrutinene er lagt helt om. Trenger hvile nok og søvn nok ellers er jeg ute og kjører- tåler lite stress og unngår så godt jeg kan dette. Står opp og legger meg til normale tider, tar medisin til faste tider og er ikke så hysterisk på husarbeid som jeg var før- har overlevd mange hybelkaniner
Ting tar tid og tror at det er forskjellig fra menneske til menneske til hyper og hypo til mann/ kvinne, ung /gammel. En vet best selv når man er ok eller ikke. Legen min mente allerede for ett år siden at jeg var ok- ut i fra prøvene, men det er min kropp og den har jeg hatt i mange år og kjenner den bedre enn legen min.
Hias
-
07-06-06, 09:25 #8
Bruker
- Medlem siden
- May 2006
- Sted
- Trondheim
- Meldinger
- 11
Hei brits.
Jeg har også graves, begynte med medisinering i mars. Den siste tiden har vært vanskelig, har vært veldig psykisk labil, grått mye, vært sur, sliten, deppa og lei meg. Var redd verdiene mine var i ubalanse, så tok kontakt med endo'n min, og fikk tatt prøver. De var ok. Hadde ny samtale med han etter at resultatene kom, og han avviste helt og holdent at min ustabile psyke og slitenhet kunne ha noe med stoffskifte å gjøre siden prøvene var så fine....Han mente (uten å kjenne meg) at det var noe annet i livet mitt som hadde ført til denne slitsomme perioden. Det var en vanskelig samtale, leit å ikke bli trodd. Jeg kjenner jo meg, livet mitt og kroppen min best selv. jeg spurte han om ikke de store omveltningene i kroppen hormonelt kunne gjøre meg sliten, men dette avviste han også, jeg burde ha vært i toppform mente han. Hvis dette er å være i toppform, så trivdes jeg mye bedre som hyper...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
07-06-06, 12:01 #9
Hei Elise, jeg bare smetter inn her jeg...
Ikke hør på endoen. Han skjønner ikke dette i det hele tatt. Selvfølgelig påvirker hormonbalansen humøret. Det du opplever er helt vanlig for stoffskifte pasienter. Desverre det å ikke bli trodd også... Mange vet svært lite om sykdommen og tror at Levaxinene er ufeilbarlig og perfekt. Noe den absolutt ikke er. Jeg fikk selv prognose på 3 uker. Da ville jeg være frisk som en fisk. Men det er jeg jo ikke. De klarer ikke en gang å få fingeren ut til å avgjøre om jeg er hyper eller hypo.
Jeg ser at du ikke har gått på medisiner så lenge. Det tar gjerne litt tid for kroppen å komme i balanse igjen etter å ha vært i ubalanse. Dette tar ikke bare noen uker som mange i legestanden tror. Det kan gå lang tid. Noen blir kjemperaskt bra, men langt ifra alle. Så du må nok bare vente å se en stund til. De psykiske reaksjonene er homonelt betinget om du ikke har grunn til dem ellers i livet. Man blir ikke nedstemt og gråtkvalt av ingenting ;)
Lykke til videre på ferden Elise! Og husk at vi er her vi inne på forumet om du trenger råd eller trøst.
Hilsen Anne Ma
-
07-06-06, 12:41 #10
Bruker
- Medlem siden
- May 2006
- Sted
- Trondheim
- Meldinger
- 11
tusen takk for det fine svaret Anne Ma. Det gjorde veldig godt i dag
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 9Siste melding: 25-10-08, 10:27 -
Symptomer?
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 07-11-06, 20:12 -
Symptomer
Av Henriette i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 06-09-06, 07:53
Svar med sitat
Bokmerker