Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
-
06-05-06, 20:34 #1
Bestille Armour fra utlandet?
Fikk tips av min endokrinolog at jeg kunne bestille Armour fra utlandet til en mye rimeligere penge. Med norsk resept i lommen, er det visst lovlig å importere til eget bruk.
Noen som har noen erfaring med dette og tips å komme med?
-
08-05-06, 10:47 #2
Hei pus =)
Med norsk resept i lommen, kan jo ingen kontrollere om den er der eller ikke.
Jeg synes forresten det er helt skrudd at leger anbefaler å bestille fra det utenlandske markedet. de bør heller jobbe for å sikre egne pasienter samme vilkår.
-
08-05-06, 11:30 #3
Man kan bestille medisin for tre måneders forbruk fra for eksempel Spania (det var en del sidkusjon om dette når det viste seg at Fosamax varmye billigere der, og de som hadde bodd i Spania og var hjemme en periode ville ha fosamaxen sin fra sitt gamle spanske apotek.)
Fosamax måtte man betale selv før det kom på blå resept.
Og Norge sluttet seg til eller måtte slutte seg til en gjensidig avtale som gjorde at de maåtte tillate slik import. Nå er den utvidet til å gjelde USA, kanskje. Det er nok det legen mente, at tollen ikke lenger kunne stoppe medisin til privat bruk fra amerika.
Armour koster noe sånt som 24 dollar, Nature-throid 16 dollar, og Time Caps er enda billigere, og qualitest er også billig. Man man må finne et apotek som er villig til å sende det. Alld dem jeg vet om er nokså dyre.
Det ville være bedre hvis noen hadde bodd en periode der over og kjente et apotek.
Jeg vet ikke om resonnementet om å kjøpe på internett og å ha en resept her i lomma stemmer. Kanskje man må sende den. Vet ikke.
De samme regler gjelder i hele europa, så de på de tyske forumene har de samme forutsetningene.
Noen i england har lenge importert Armour og lign. per post, tollen der har ikke stoppet medisin fra usa noe særlig. Men jeg tror ikke det er noe billigere.
Jeg innbiller meg at det ville være billigere her hvis et apotek tok inn 1000 tabletter eller mer til engrospris og lot oss betale mindre for resepten. Frakt er dyrt også..
-
08-05-06, 14:21 #4
Jeg tror ikke du må godgjøre at du har resept på produktet før Norske tollmyndigheter eventuellt forlanger at du viser den fram.
Apoteker i utlandet har ikke avtale med Norske myndigheter påmannet en den internasjonale narkolista og kan selge andre produkter fritt over landegrensene.
Har jeg hørt da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-05-06, 22:25 #5
Dette er regulert i Forskrift om tilvirkning og import av legemidler, § 3-2 (http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-2004 ... 1.html#3-2) :
"§ 3-2. Personlig import
Privatpersoner kan til personlig bruk og uten hinder av § 3-1 første ledd importere:
a) et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst ett års forbruk ved innreise fra land i EØS-området,
b) et rimelig kvantum legemidler som utgjør høyst tre måneders forbruk ved innreise fra tredjeland,
c) ved forsendelse fra land i EØS-området, i løpet av en tremåneders periode, legemidler som samlet utgjør høyst tre måneders forbruk.
Det må kunne dokumenteres overfor tollvesenet at legemidlene er til personlig bruk og er lovlig ervervet i innkjøpslandet.
Import ved forsendelse fra tredjeland er ikke tillatt.
Statens legemiddelverk kan gjøre unntak fra forbudet mot import ved forsendelse fra tredjeland når særlige grunner knyttet til menneskers eller dyrs liv eller helse taler for det.
Egne bestemmelser gjelder for import av narkotika mv. og legemidler som omfattes av forskrift 30. april 1993 nr. 318 om hva som skal anses som dopingmidler. "Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.
-
08-05-06, 22:57 #6
Takk for presisering.
Samme regler som før, EØS-land kan man skaffe medisiner fra.
-
09-05-06, 15:27 #7
Jeg bestiller mine fra et nettapotek i england, og får dem tilsendt i en grå package det står "Ms. Marianne xxx" på, med kryss på baksida for "supplements".
Planlegger ved senere legebesøk å stille alle boksene jeg til da har anskaffet opp på pulten hennes (tomme), pent på rekke og rad, så ser jeg ikke bort i fra at hun vil skrive ut resept til meg da. Noe jeg foretrekker, da det alltid er en viss trygghet i å ha legens samtykke uansett behandling.
-
09-05-06, 20:21 #8
Til Marianne
Jeg er som en zoombi, og har kanskje misforstått deg men har du tatt kontakt med firmaet selv først slik at legen ikke vet at du bruker Amour? eller er det hypo hjernen min som er helt på bærtur? Går det an å spørre hva firmaet heter? og hvordan bestiller du om du bare gjorde det selv?
-
12-05-06, 15:01 #9
Hei igjen, jeg har diskutert armour med legen min flere ganger, gitt henne opplysninger om hvorfor jeg ønsker å forsøke armour, samt hvordan denne skiller seg fra syntetisk tyroksin ++ men hun er skeptisk, og har ikke engang tilegnet seg informasjon om preparatet. Hun følger "malen" som leger flest, altså å gi offisiell behandling (som er levaxin som kjent) og regne med at denne funker. Og dersom den ikke gjør det, er det pasienten som er en tullebukk, sant.
Jeg bestiller altså armour fra en fast link, men jeg anbefaler det ikke til andre. det er snakk om siste stopp om du skjønner. Dersom du har forsøkt levaxin i god tid, med varierte doser, og i tillegg ikke går med andre ubehandlede lidelser, altså at du har sjekket nivåer og verdier av andre essensielle ting, men fortsatt føler deg syk, (hypo) kan jeg sende deg en PM med link. Men det forutsetter at du (som meg) leser deg godt opp på forumet og gjerne andre stedet, og tilegner deg kunnskap gjennom andres erfaringer og setter dem sammen med sine egne + at du føler deg fornuftig nok til å makte å holde på med dosering alene, for bestiller du selv, sitter du også med ansvaret selv. Skulle armour om noen år vise seg å ha uheldige bivirkninger, kan du ikke saksøke legen din, for å si det sånn
altså er det noe man må tenke nøye, nøye i gjennom.
Når du har gjort det, får du bare gi lyd fra deg. Ingen skal gå gjennom livet sitt som en zoombi iallfall. Forresten var det akkurat det ordet foreldrene mine brukte om meg siste året jeg bodde hjemme(!) da visste ingen at jeg hadde hypotyreose.
-
14-05-06, 04:58 #10
Takk for gode innspill alle sammen. Har sjekket litt rundt og funnet flere nettapotek der jeg kan bestille Armour, men det var ikke noe særlig å spare på å bestille det derfra. Derfor kommer jeg til å fortsette å kjøpe Armour via apoteket her hjemme.
Svar med sitat
Bokmerker