Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
06-08-14, 14:03 #1
Hypertyreose og blodprøver
Hei!
Er ny på forumet
Jeg har lavt stoffskifte og har begynt å sette meg inn i dette, men min mor har høyt stoffskifte, og dette kan jeg ikke så mye om. Derfor spør jeg om råd - bortsett fra Ft3, Ft4 og TSH, hvilke andre blodprøver er det viktig for henne å ta? Hun plages mye, men siden verdiene hennes er innenfor "normalen" for øyeblikket vil ikke legen gjøre noe. Hun står på Neo-Mercazol (dog for tiden et kopi-preparat) og beta-blokkere.
Hilsen KirstiFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
07-08-14, 06:58 #2
Sv: Hypertyreose og blodprøver
Hej Kirsti
Siden din mor er blevet sat i behandling med anti-thyroid medicin, har hun allerede en diagnose der må være stillet på baggrund af flere blodprøver end Ft4 og TSH. Kan du spørge hende om, hvilke prøver er taget over tid, i tiden op til diagnose og frem til nu, og med hvilke resultater (inkl. reference-områder)? Først når man ved det, kan man se om der er bestemte analyser der evt. mangler.
Er du helt sikker at din mors FT3 overhovedet er målt ? Ikke alle læger mener at FT3 bør måles uanset hvor underligt det kan lyde.
Der er mange "typer" af hyperthyreose, og ikke alle af dem bør behandles med anti-thyroid lægemidler, så når din mor plages trods at verdiene hennes er innenfor "normalen", kunne man spørge sig selv om hendes diagnose (som jeg ikke ved hvad er) er korrekt, eller om den behandling din mor får er korrekt tilrettelagt.
Det forekommer at (forhenværende) hyperthyreose-patienter også lider af thyreoideahormon-resistens og det gør at nøjagtig samme resultater af blodprøver har forskellig betydning afhængig af om patienten er hormonresistent, eller ikke. Hos de hormonresistente hyperthyreose-patienter reagerer deres forskellige væv forskelligt på thyreoideahormon, og afhængig af hvilke væv reagerer forskelligt (fra andre væv), medfører det forskellige symptomer hos forskellige patienter, uanset at resultater af deres prøver ligger innenfor "normalen", eller er endda fuldstændig ens. Disse patienter (for at tage dette eksempel) skal behandles med dobbelte eller tredobbelte doser Levaxin i sammenligning med andre patienter, for at behandling overhovedet skal have effekt.
Alt dette betyder at det vigtigste for din mor er, at lægerne har fundet ud af hvad nøjagtigt er årsagen til netop hendes hyperthyreose. Indtil videre lyder det som om din mor behandles med kun anti-thyroid lægemiddel, uden tilskud af Levaxin. I så fald betyder det at lægen behandler efter et princip der går ud på at bringe stofskiftet ned til "normalt" og så trappe ned ud af behandlingen med anti-thyroid, bl.a. for at se om stofskiftet forbliver hvor det skal være, eller om behandlingen skal genoptages - hvis stofskiftet stiger igen.
Umiddelbart kunne man stille to muligheder op for at finde en forklaring på, hvorfor din mor fortsat plages. Den ene forklaring kunne være at hendes krop ikke optager thyreoideahormoner godt nok, mens den anden mulighed kunne være at hun plages simpelthen fordi behandlingen med anti-thyroid fortsætter, hvor det måske burde være ophørt efter at stofskiftet er faldet ned til innenfor "normalen" et stykke tid.
På den anden side: hvad er innenfor "normalen" ? TSH innenfor "normalen" er alt mellem 0,4 og 4,5-5,0 , mens for FT4 er det alt mellem ca. 9-10 og 22-24 . Det derfor også vigtigt at være opmærksom på, HVOR innenfor "normalen" din mors hormon-tal befinder sig. De fleste trives når deres TSH er i den laveste ende, mens FT4 er nogenlunde i midten af ref.området, og FT3 er i den øvre del af ref.området...
Når din mor fortsat plages, vil jeg gætte at hun er blevet hypothyroid som følge af behandlingen med anti-thyroid medicin, helt uden Levaxin, eller med for lidt Levaxin.
Alt dette betyder at der ikke findes en enkel forklaring eller enkle gode råd om hvad din mor bør gøre nu. Alt står og falder med OM din mors læge overhovedet har kompetence til at kunne skelne mellem de mange forskellige årsager til hyperthyreose, samtidigt med at være klar over, at der kan være flere end en årsag hos en og samme patient.
Det bedste råd jeg kan give er at lede efter en kompetent læge... Når det gælder hyperthyreose i særdeleshed - kan selv de bedste private råd fra andre ikke stå alene.
Hvis du selv vil vide mere og orker, kan du prøve at læse Elaine Moore's "Hyperthyroidism-School" her med "bladre-menu" der ses øverst til højre (bemærk langsom upload). Det er nok en af de bedste kilder til viden om hyperthyreose, jeg kan anbefale. Desværre ikke på et af de skandinaviske sprog. Jeg kan sagtens forstå hvis du ikke orker at læse engelsk, men af en eller anden mystisk årsag, er det meget småt med læsestof om dette emne på vores egne sprog.
Faktisk holder jeg i dette øjeblik en bog i hånden. En lille bog 14x21 cm, 230 sider med titlen "Endokrinologi - Basisbog" af overlæge Klaus Johansen. Bogen er en lærebog i endokrinologi for medicinstuderende. Thyreoideasygdomme er beskrevet fra side 104 til 134, hvoraf hyperthyreose er beskrevet på 5 blade = 10 sider, alt inkluderet.
Det er så lægestudiets pensum i hyperthyreose...
Henvisning til Elaine Moore skriver jeg ikke for at plage, men mest fordi her kommer også mange andre med samme ærinde, så også for deres skyld...
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
08-08-14, 15:26 #3
Sv: Hypertyreose og blodprøver
Tusen takk for svar!
Jeg har fått min mor til å be om utskrifter av blodprøvene sine og sitter med de foran meg nå.
Hun fikk påvist hypertyreose i august 2011. Da var følgende målt:
TSH: <0,01 (ref 0,35-4,7)
Ft3: 7,2 (ref 2,6-5,7)
Ft4: 27 (ref 9-24)
De påfølgende månedene svingte disse verdiene enormt.
I september 2011 var det også utslag på:
ALAT: 53 (ref 10-45)
ASAT: 45 (ref 15-35)
De siste testene hennes ble tatt i juni og juli i år:
TSH: 3,16 (ref 0,35-4,7)
Ft3: 4,9 (ref 2,6-5,7)
Ft4: 15,1 (ref 9-24)
Da tok hun også følgende prøver (alle uten utslag):
Ferritin, glukose, jern, kalium, kalsium, klorid, kreatinin, natrium, urat, ustix, calprotectin, hemofec, ALAT, ASAT, CEA, CRP, EVF, HB, leukocytter, SR, trombocytter, HDL-kolesterol, S-kolesterol, LDL-kolesterol.
De største plagene hennes er store muskel- og leddsmerter og hjertebank hvor pulsen raser i vei. I tillegg har hun store søvnproblemer (får ikke sove). Må også nevne at hun har cøliaki. I tillegg har hun høyt blodtrykk, selv om hun tar beta-blokkere. Er det andre prøver som bør taes, synes du?
Takk for tipset om lesestoff! Jeg skal prøve å få kommet gjennom det, engelsk er mitt andre morsmål, så det blir ikke noe problem
, men verre med ork, konsentrasjon og energi
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
08-08-14, 20:27 #4
Sv: Hypertyreose og blodprøver
Hei

TRAS og Anti-TPO bør i hvertfall tas.
Det vanskelige synes jeg når jeg ble behandlet mot forhøyet stoffskifte var å skille mellom hva av symptomer som var forårsaket av sykdommen og hva som var bivirkninger av medisin. Det var stadig noe nytt, noe gammelt og et sammensurium av ting som dukket opp. Jeg hadde mye muskel- og skjellettplager i min tid med forhøyet stoffskifte. Det var verkende muskler. Når jeg begynte på Neo fikk jeg en annen type muskelplager og det skyldtes trolig medisin.
Manglende søvn var også noe jeg slet med da kroppen mauret og var urolig. Kunne sove 1 time, våknet badende i svette og full av angst/uro. Vær også klar over betablokkere klusser til søvnen da de påvirker produksjonen av melatonin.
Anfall av høy puls tror jeg hun kan tilskrive forhøyet/undertrykket stoffskifte. Jeg slet med dette i mange år, selv etter behandling av radiaktivt jod og påfølgende lavt stoffskifte. Dette er ikke uvanlig etter og ved hyperthyreose.
Jeg synes din mor burde be om henvisning til en endokrinolog med tanke på nåværende behandling og videre behandling.
-
09-08-14, 20:22 #5
Sv: Hypertyreose og blodprøver
Tusen takk for svar, Eirin!
Min mor var hos endokrinolog rett etter at hun fikk diagnosen, men det var ingen god opplevelse. Legen var arrogant og nedlatende og behandlet mamma som en idiot. Hun forsøkte å stille spørsmål, men fikk til svar "hvordan kan jeg vite det?"... En ufordragelig mann
Tror ikke jeg får mamma til å prøve det en gang til..
Jeg noterer meg TRAS og anti-TPO for blodprøver.
Hmm, ikke så greit å vite om hun nå har for høyt eller lavt stoffskifte da.. Eller om det er bivirkninger.. Vil så gjerne hjelpe henne så mye som mulig. Hun synes dette med legebesøk er vanskelig, på den måten at hun føler hun ikke greier å uttrykke hvordan hun har det, og at det blir sagt mye som hun ikke forstår. Skal ikke være greit...
Jeg har tenkt på om det kan være en idé for henne å dra til en privat klinikk?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Subklinisk hypertyreose
Av Lissuz i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 02-02-14, 21:59 -
Symptomer Hypertyreose
Av Vigdis i forumet Høyt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 27-12-11, 22:23 -
Hypertyreose i grenseland?
Av Vivian i forumet Høyt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 10-10-10, 20:31 -
Sjukvårdsrådgivningen - Hypertyreose
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 02-03-07, 21:02 -
Hypertyreose e.l. og tanker
Av sverre73 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 20-01-07, 08:53
Svar med sitat

Bokmerker