Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
24-02-14, 14:29 #1
LCHF - Hvem kan anbefale en god oppskriftsbok?
Hei og hopp

Tenkte jeg skulle kjøpe en bok med oppskrifter på mat som er lav på karbo og høy på fett.
Håper noen med erfaring har tid til å tipse meg. Da blir jeg veldig
-
24-02-14, 14:56 #2
Sv: LCHF - Hvem kan anbefale en god oppskriftsbok?
Siden kokebøker er en aldri så liten besettelse hos meg, har jeg svært mange av dem.
Holder en stor knapp på Hexebergs Frisk Med Lavkarbo - 100 Oppskrifter
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=5660652
men er også veldig glad i Ulrika Davidsons GI-oppskrifter for hele familien
http://m.bokkilden.no/SamboWeb/produ...3131983&rom=MP.
Den sistnevnte er mer som et supplement til den første etter mitt syn, siden Ulrika Davidsons oppskrifter inneholder f.eks. speltmel og er mer en bok med oppskrifter med lavglykemisk mat og dermed brukes det f.eks. speltmel i flere av hennes oppskrifter. Men de andre i familien seter stor pris på mange av rettene jeg har laget fra boken.
Jeg har flere av Hexebergs kokebøker og det er ofte de jeg vender tilbake til (selv om jeg har laget min personlige vri på mange av oppskriftene hennes)
-
24-02-14, 15:07 #3
-
24-02-14, 15:32 #4
Ja, filosofien til Hexeberg er at man går over til lavkarbo, altså begrenser karbohydratene og øker fettet. Protein trenger man likt av uansett kosthold fordi proteiner i utgangspunktet brukes til muskler og ikke energi generelt.
Hexeberg er ikke ekstrem og det var hennes bøker som var mine første steg over som lavkarber. Hexeberg har også etter mitt syn en veldig god tilnærming fra hvor fettet skal komme fra og at man ikke skal pøse på med fett slik enkelte ferske lavkarbere på "slankediett" tror; fettet skal helst komme fra maten og kaloribehovet trenger ikke og økes fra det man spiser på høykarbo. Fett er energirikt og mettende, og faktisk de fleste lavkarbere føler seg mette og gode selv med noe mindre kalorier enn de var vant med.
Leste nettopp om en fersk lavkarber som hadde misforstått en smule og presset i seg fett til hun ble kvalm. Hun fikk ikke den ønskede vektnedgangen (hun gikk på ketolyse, altså for kvinner max 25 karbohydrater pr døgn) men da hun sjekket hvor mye kcal hun fikk i seg pr dag, viste det seg at hun fikk i seg over 5000 kcal pr dag.
Hennes anbefalinger gjør at man ligger mellom 50 og 70 karbohydrater pr dag, noe jeg også gjorde helt til den forbaskede diabetesen tvang meg over på ketogen kost.
Det er også satt opp en 14 dagers meny-plan i boken hennes, noe som kan være til stor hjelp når man skifter kosthold. Det er også en veldig god forklaring på hvorfor lavkarbo er bra og hvordan man på smidigste måte går fra høykarbo til lavkarbo-
I boken hennes "Frokost og Lunsj" presenterer hun også de forskjellige produktene slik som FiberHusk, JBKM etc med bilder og tekst slik at man vet mer hvor de forskjellige produktene best brukes og hvordan pakken ser ut når man står i butikken.
Lavkarbo er alt mellom 15 og 150 karbohydrater pr døgn, og holder man seg under 72 karbohydrater pr døgn, trenger man vanligvis ikke tenke på kalorier, selv om man ønsker vektnedgang. Men igjen, presser man i seg fett for og komme opp i svimlende kcal-summer, så vil man nok ikke få den ønskede vektnedgang.
-
24-02-14, 18:09 #5
Det finnes mange gode oppskrifter på nettet også. Søk på paleo, low carb osv, så får du mange flotte oppskrifter
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
24-02-14, 18:52 #6
-
24-02-14, 18:56 #7
-
24-02-14, 19:26 #8
Kan også tipse om lavkarbo.no
Jeg har vært der i flere år og det finnes tonnesvis med oppskrifter der inne.
For min egen del, så synest jeg det var greitt og ha ei "proff" bok i starten i stedet for og plukke enkelt oppskrifter. Nå etterhvert går det automatisk og vite hva jeg kan kombinere for og sette sammen måltider som både smaker godt, metter, er næringsrike og i tillegg har en grei fordeling mellom karbohydrater, fett og protein.
Gjengen min spiser også lavkarbo, men de spiser moderat lavkarbo og ligger oftest mellom 70 og 100 karbohydrater i døgnet; utrolig mye lettere og sette sammen måltid til dem.
-
25-02-14, 11:41 #9
Da er Frisk med lavkarbo kjøpt, og GI-oppskrifter for hele familien bestilt.
Tusen takk igjen til dere snillingene som bidrar som dere gjør
-
28-02-14, 17:07 #10
Husk også på at bibliotekene har masse bøker, så du slipper å kjøpe deg blakk

Lykke til
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
"Fat Head" - dramadokumentar med LCHF (Low Carbs High Fat) pointer
Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 3Siste melding: 11-02-15, 18:47 -
nogen der kan anbefale
Av Simba i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 10-03-14, 03:43 -
Erfaringer med Lavkarbo? Erfaring med vektreduksjon på LCHF?
Av Pluto i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 10Siste melding: 25-12-11, 16:34 -
Gode bøker å anbefale?
Av trude.lutt i forumet BiblioteketSvar: 2Siste melding: 23-06-08, 17:37 -
Kan noen anbefale en Endokrinolog?
Av atv i forumet EndokrinologerSvar: 19Siste melding: 25-01-08, 19:32
Svar med sitat

Bokmerker