Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
22-02-14, 11:35 #1
Min lege mener at jeg får for mye Thyroid og skal ned i dosen
I 2011 var min antiTPO 590 , TSH 23 og livet var etter 30 slitsomme år med LS ikke verd å leve følte jeg. Så juli 2013 startet jeg både med Thyroid og LDN og nu endret mine labsvar seg og livet ble lettere. Hjernen klarnet , jeg kunne sove om natten og selv håret ble tykkere.
Siden juli 2013 har jeg brugt Thyroid pluss LDN og nu ser mine labsvar annerledes ut. Jeg tar 150 mg dgl .
Feb 2014 så mine labsvar sånn ut:
P-Thyrotropin; arb.stofk.(IRP80/558): 0,05 10E-3 IU/L MIN: 0,20 MAX: 5,0 (FR) <--TSH
P-Thyroxin(tot.); stofk.: 91 nmol/L MIN: 60 MAX: 160 (FR)FT4
P-Triiodothyronin(tot.); stofk.: 2,7 nmol/L MIN: 1,0 MAX: 2,6 (FR) <--FrT3
P-Triiodothyronin(frit); stofk.: 7,2 pmol/L MIN: 4,1 MAX: 6,9 (FR) <--
P-Triiodothyronin(frit); stofk.: ***** pmol/L MIN: 4,1 MAX: 6,9 (PR)
P-Calcifediol+25-Hydroxyergocalciferol: 109 nmol/L MIN: 50 MAX: 200 (FR)
P-Thyroid Perox.-Ab;arb.stofk(IRP66/387): 335 10E3 IU/L MIN: - MAX: 60 (FR
Min lege (som synes at TSH 23 var fint) mener at jeg får for mye Thyroid og skal ned til 120 mg Thyroid dgl, hva mener dere som har lengere fartstid enn meg på Thyroid ?
Før Thyroid opptok jeg ikke D vitaminer tross dgl itilskudd gjennom 40 år mine verdier var 49.
Takknemlig for svar.
-
22-02-14, 16:44 #2
Sv: Hva mener dere som selv har slitt ?
Det ser ud til at effekten af din behandling passer næsten fint indenfor de normale parametre for behandling med Thyroid: lavt TSH, T4 helst i nedre halvdel af ref.området (er lidt over nu) og T3 i tilsvarende øverste, eller lidt over. Dit TPO er fortsat i spil, men det kan ændre sig efterhånden som dit TSH fortsætter med at være lavt. Der er endda fortsat plads til at dosere lidt op iflg. dit TSH og T4...
Alt i alt, skriver du selv at "livet ble lettere. Hjernen klarnet , jeg kunne sove om natten og selv håret ble tykkere" så dit dilemma er i virkeligheden: "skal jeg stole på min krop" eller "skal jeg gøre som lægen siger". Det er en beslutning du selv må tage.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-02-14, 07:49 #3
-
23-02-14, 08:46 #4
Jeg er skiftet til Thyroid i september 2013, og min erfaring er, at det er en læreproces, hvor jeg skal finde ud af, hvad der er godt for mig. Jeg har været rigtig bange for at få for meget medicin og blive hyper, som du også er.
Den læge, der hjælper mig, siger, at det er puls og mavereaktion, jeg skal bruge som indikator. En høj puls over 90 - 100 og løs mave er tegn på overdosering. Det skriver mange af de andre også her på forummet. Jeg har kun været der en gang efter 2 måneder på Thyriod, tror jeg. Jeg blev forskrækket og satte medicinen ned fra 150 mg til 120 mg, med det resultat, at jeg efter nytår var helt i bund - færdig, træt og forkølet. Så det jeg oplevede var ikke en reel overdosering men en tilpasning til Thyroid. Det, jeg prøver at sige, er, at jeg tror ikke, grænsen er helt så hårfin som ved syntetisk behandling.
Da jeg var til min sidste konsultation på ambulatoriet, var jeg inde hos en endo, der kender til behandling med Thyroid. Han sagde, at min TSH på 0,05 var for høj.
Min erfaring så langt er (som de også skriver alle sammen herinde
), at du må ikke lade dig styre af TSH og din læge. Men spørge dig selv, hvordan du har det. OK, det er så svært, synes jeg....
Jeg er også selv meget tal orienteret og en del usikker på alt det her. Men jeg er blevet enig med mig selv om, at jeg må prøve mig frem. Noterer mig, hvornår jeg har det skidt, og hvornår jeg har det godt. Jeg forsøger (så godt jeg nu kan) at skrive ned, hvordan jeg har det sammenholdt med hvor meget medicin, jeg tager.
Når vi har læst meget, så ved vi meget mere end lægerne, og det kan være en udfordring, som jeg ikke helt har fundet ud af at håndtere endnu
Jeg har sagt op hos endokrinologen, fordi jeg ikke vil behandles dårligt mere, og går nu hos en læge, jeg selv betaler for. En læge, som spørger mig, hvordan jeg har det - og i samarbejde finder vi vejen frem.
Tina
-
23-02-14, 08:49 #5
Min TSH ligger på 0.03. Og har gjort det så lenge jeg har brukt Thyroid. Det er en logisk konsekvens av å bruke T3. Laboratoriet setter alltid en stjerne bak. Det er kanskje den stjernen som uroer din lege? Jeg merker godt hvis jeg får enten for mye eller for lite stoffskiftehormon. For lite: blir glemsk, dvask, tar lite initiativ, synes folk prater for mye, blir taus selv osv osv. For mye, da føler jeg meg hyper, urolig, klarer ikke slappe av. Dermed er det å finne stedet mellom, hvor du har det fint og føler at du er deg selv som bør være din og legens jobb. Jeg ville tatt med dette sitatet av Koren Dahll til legen, som tydleigvis ikke har kunnskap om hva som skjer når du bruker T3.Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasienter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
For egen del må jeg kutte ut Thyroid ca 24 timer før blodprøve, ellers blir resultatet hakkende galt. Sist jeg var hos fastlegen tror jeg hun sjekket thyroideastatusen også, og den blodprøven blir nok ubrukelig. Jeg ble litt tatt på sengen, og var ikke forberedt på akkurat dette. Klokka var elleve, jeg pleier å ta prøven klokka 8- 8 30, og uten å ha tattt medisiner. Ta blodprøven alltid til samme tid, når legekontoret åpner på morgenen. Og ta Thyrooid, Levaxin eller T3 etter at prøven er tatt
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
23-02-14, 09:54 #6
, jod
Til Vigdis og Tina og alle andre som har tatt opp kampen.
Det er så flott å høre fra andre som har prøvd på kroppen hvordan en syk skjoldbruskkirtel kullkaster alle normaler. Jeg har gått fra å tro at jeg hadde alt fra alzheimers til kreft før jeg begynte å be om labsvar med hjem. For ca en halvannen måned siden fikk jeg en alvorlig reaksjon fra kroppen. Plutselig fallt bt ned i kjelleren og pulsen steg til 120-30 i hviletilstand, en enkelt dag hadde jeg 50/20/175. På det tidspunkt tok jeg 120 mg thyroid og selv om jeg leste meg til at en sånn reaksjon ikke var uvanlig med thyroid og at om det skjedde så burde man gå ned så valgte jeg å gå opp til nuværende 150 mg. Bt og puls stabiliserte seg og jeg kunne igjen sove om natten. Av andre ting jeg har gjort for å få det bedre er litt omlegging av kosten. Har valgt gluten fra, tar tilskudd av D3,B og B12, sink/selen, magnesium, jod, krillolie og e-vitaminer. Siden jeg har lest meg til at fluor blokkerer for jod til skjoldbruskkirtelen har jeg kuttet tandpasta og børster tenner i natron. Natron er rene mirakelmiddelet, er også fantastisk å rense huden i ansiktet med. Iøvirgt så er jeg så glad for at dette forum finnes for det er ganske ødeleggende og gå rundt og føle at på tross av alle forsikringer om at prøver er fine så er man selv helt utenfor og makter ikke å få noe som helst til å henge sammen.
-
23-02-14, 11:12 #7
Hmm, Marion - ja, det er jo sådan noget, jeg er bange for at opleve
Men modigt og rigtigt viser det sig, at sætte dosis op. Kan sådan en reaktion være, fordi kroppen mangler stofskiftehormoner? Hvis ja, så er det jo endnu et argument for at være ordentligt doseret.
Jeg har også været glutenfri siden juli sidste år og tager også de tilskud, du tager plus lidt mere for udrensning.
Jeg har læst flere steder - både her og STTM, at man skal være modig nok til at dosere højt nok. Det er en af de fejl, der bliver begået, ikke at få medicin nok.
Tina
-
23-02-14, 11:47 #8
Fordi thyreoideahormoner i Thyroid-tabletter er bundet til thyroglobulin (protein), bestemmer kroppen selv hvor meget thyreoideahormon(er) skal frigives til blodstrømmen. Der, i selve blodstrømmen skal der være tilstede tilstrækkeligt med Thyroxine Binding Globulin (TBG) som vores lever producerer - til at fragte disse frigivede thyreoideahormoner ud til kroppens celler. Er der ikke TBG nok (ved overdose eller af anden grund, som f.eks. underfungerende hypo-lever) - bliver kun de thyreoideahormoner transporteret til cellerne, som der er TBG-molekyler til rådighed. Resten dvs. det "overskydende" thyreoideahormon(er) fra Thyroid-tabletten som der ikke var TBG nok til at binde sig til - skaffer kroppen sig af med urin og afføring.
Det er derfor at det er - så forholdsvis trygt - at dose-justere Thyroid-tabletter, fordi den ved kroppen hvordan skal hånteres, hvorimod de syntetiske T4/T3 er molekylært "et fremmed element" som kroppen er nødt til at "improvisere" for at kunne håndtere, fordi thyreoideahormoner - i det virkelige liv - aldrig nogensinde ville komme ind i kroppen på den måde, som syntetisk T4 gør. Jeg ved udmærket godt at det er noget af en påstand, når skolemedicinske læger i samstemmende kor altid bedyrer, at syntetisk T4 er nøjagtigt det samme som kroppens eget. Det er det ikke, men selv hvis det var - kommer det ind i kroppen "nøgen" dvs. uden protein-binding og sniger sig ind ad bagvejen, mens thyreoideahormon(er) fra Thyroid-tabletten kommer ind ad hoveddøren - og kroppen straks ved, hvad den skal med dem, også hvis der er "for meget" af dem. Billedligt talt...
Tilbage i 1974 har en engelsk thyro-endokrinolog prof. dr. med. Sir Raymond Hoffenberg offentliggjort artiklen "Aetiology of Hyperthyroidism I-II" i British Medical Journal, 1974, 3, 452-455 . I Part I, kapitlet "Excessive Extraneous Thyroid Hormones" skriver han bl.a.:
"Hyperthyroidism may follow intentional overdosage with thyroid hormones, either misguidedly as part of attempted weight-reducing regimes or as an addiction. Over-enthusiastic treatment of hypothyroidism may result in hyperthyroidism, especially when the original diagnosis is incorrect and increasing amounts of thyroid hormone are administered in an attempt to relieve symptoms erroneously attributed to thyroid deficiency.
Unbelievably large doses of thyroid hormone may be tolerated by some euthyroid subjects; my personal record is a patient who took 15-20 grains thyroid sicca daily for years without trouble, intil a lack of resolution of her problems caused her to increase her dose to 28 grains a day and she was subsequently admitted in severe hypermetabolic heart failure. In her case - and in others we have studied - the major part of the ingested hormone passed through the intestine unabsorbed, which propably accounts for the apparent tolerance."
Kilde: http://www.jstor.org/discover/10.230...21103559266553 (kun første side kan læses, men jeg har hele artiklen)
Vores problem er, at vores læger har en stor brist i viden om, hvordan kroppen håndterer sine egne thyreoideahormoner. Havde deres viden på dette felt været indlært - ville de vide hvordan Thyroid-tabletterne i virkeligheden fungerer og hvordan kroppen responderer på denne behandling. I stedet ser lægerne på "actions of desiccated thyroid" med de syntetisk-T4-briller, og kan ikke forstå at thyreoideahormoner fra Thyroid-tabletter opfører sig nøjagtig som de skal, og at kroppen også fint kan håndtere evt. overdose, så den hormonale balance forbliver intakt.
De fleste jeg har kendskab til, doseres med et sted imellem 2 og 5 grains Thyroid pr dag. Den "normale" dosering (som i gamle dage) er omtrent på 2,5 mg pr kg kropsvægt hos voksne og omtrent 5-6 mg pr kg kropsvægt hos børn mellem 10-12 år... Men desværre ser det ud til, at nutidens børn er dømt til syntetisk levothyroxin uanset hvad. Jeg fatter ikke at forældrene lader det ske... men det er en anden historie, vi kan snakke om et andet sted. Der er en interessant tabel at se i denne tråd, hvor man netop kan se forskelle i både dosering, og effekten af Thyroid vs syntetisk, iflg. et studie fra 1980.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
24-02-14, 17:36 #9
Hej Tina (och andra)
, kanske dessa interaktiva excel tabeller kan hjälpa? De kommer från en brittisk hemsida som inte längre finns.
Du måste följa var och en av länkarna till Web.Archive.org och klicka på den runda blå cirkeln som du ser nedan i kalendern på sidan som visas. Där kommer du att kunna ladda ner ver av dessa excel diagram och lagra dem på din dator.
Tyvärr kan vi inte kan bifoga Excel-filer i vårt forum systemet.
- Symptom-Diary: http://web.archive.org/web/*/http://...ptom-Diary.xls
- Lab-Results-Dosage-Changes: http://web.archive.org/web/*/http://...irst-net-0.xls
- Predict-Effect-of-Projected-Dose-Changes: http://web.archive.org/web/*/http:/w...seChanges1.xls
Lycka till
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
24-02-14, 18:12 #10
Sv: Min lege mener at jeg får for mye Thyroid og skal ned i dosen
En ting jeg tenker er vesentlig når legen mener at du er overdosert, er å kjenne til egne reaksjoner på for mye, eller for lite medisin. Og akkurat de symptomene kan være individuelle.
Så er det viktig å kanskje ha så lang avstand som 24 timer fra siste thyroidtablett ble tatt til blodprøven ble tatt. Pluss å alltid ta blodprøve til samme tid, på morgenen.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Lege skremt fra å behandle med Thyroid - medisin
Av Admin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 30Siste melding: 22-06-13, 19:58 -
Høy anti-TPO, spontan abort. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Lege mener ikke det...
Av Shadow i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 37Siste melding: 21-04-12, 09:57 -
Studie mener Jern mangel påvirker både kortisol og thyroid hormom.
Av Hassan i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)Svar: 0Siste melding: 19-05-11, 22:02 -
Dosering av ERFA under graviditet. Legene mener jeg skal minske dosen. HJELP!
Av Vilje i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 32Siste melding: 05-05-11, 08:29 -
Mange runder hos lege, endelig skal vi til barnelege!
Av væren71 i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 2Siste melding: 30-09-08, 14:47
Svar med sitat

Bokmerker