En sterk historie skrevet av en sykepleier som grunnet skader må bruke opiater for å komme seg gjennom hverdagen og klare å gå på jobb. Når hun kommer i kontakt med helsevesenet møtes hun av fordommer fordi hun etter deres utsagn "velger" å bruke opiater. Hun blir sett på som en rusmisbruker, de lytter ikke og forstår ikke hvorfor hun må bruke så sterke medikamenter http://www.dagensmedisin.no/debatt/n...alens-voktere/

Hun avslutter
RESPEKTEN? Hvorfor forteller jeg denne historien? Jeg ønsker å formidle at det man ser, ikke alltid er som det er. Da jeg utdannet meg til å bli sykepleier, var det med et ønske om å hjelpe andre mennesker. Det håper og tror jeg er grunnen til at andre velger denne yrkesveien. Helsepersonell må ikke glemme at smertestillende medikamenter produseres for å lindre smerter. Smertepasienter fortjener ikke å bli straffet for at andre misbruker deres hjelp til et bedre liv.

Det står ingen steder i lærebøkene at helsepersonell skal moralisere og fordømme menneskene de skal hjelpe. Tvert imot er både sykepleiere og leger bundet til løftet om å hjelpe alle – uansett politisk ståsted, hudfarge, legning eller tro. Dette tror jeg fungerer godt for alle, men når det kommer til medikamentbruk, rakner de edle hensiktene for veldig mange.

Alle mennesker er verdifulle. Alle trenger å bli møtt med verdighet, omsorg og respekt. Neste gang dere møter en pasient som må bruke sterke smertestillende: Les journalen, snakk med vedkommende – og dere vil se at det er et menneske med tanke og følelser dere har foran dere.

Dere er helsepersonell, dere skal behandle, hjelpe og lindre. Moralvokting og fordømmelse hører ikke inn under deres fagfelt.