Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Dårlig opptak av d3?
-
12-01-13, 10:23 #1
Dårlig opptak av d3?
Hei! Lurte på om noen har erfaring med hvor fort lagrene med d vitamin i kroppen "burde" øke?
Jeg startet med d3 tilskudd, 40 ug om dagen i august. Da viste blodprøven S-25-(OH)-vitamin D: 35 (ref.omr. 40-130). Nå i januar, altså etter 6 mnd har jeg bare klart å øke verdiene til 61. Er dette noe jeg burde bekymre meg for eller må jeg bare ta tiden til hjelp?
På forhånd takk! :o)
-
12-01-13, 12:02 #2
Sv: Dårlig opptak av d3?
Heisann og velkommen hit.
Etter mitt skjønn tar du for lav dose. Når du har påvist en mangel bør du ta en ordentlig dose. Jeg fikk selv påvist mangel (lå på 23). Fikk da melding fra legen å ta 2000-3000 ie per dag. (10mcg =400ie). Etter ni måneder på denne dosen (tok for det meste 3000ie) målte jeg pånytt og lå da på 80. Nå etter over tre år på samme dose tenkte jeg at det var påtide å måle en gang til så jeg ikke ble liggende for høyt. Og til min store overaskelse lå jeg fortsatt på 80. Så jeg har nå økt dosen slik at jeg tar 5000 ie per dag. Jeg tenker som så at når jeg ikke øker i blodverdi er dosen jeg inntar det som tilsvarer en vedlikeholdsdose for kroppen min. Og da betyr det at for å øke blodverdiene må dose økes. Tenker nok at det samme er tilfelle for deg. Kroppen din forbruker det meste av det du inntar, og tilslutt vil ikke blodverdiene dine stige mer fordi du ikke inntar det kroppen trenger.
-
13-01-13, 00:12 #3
Sv: Dårlig opptak av d3?
Takk for svar! Høres fornuftig ut. Skal høre med legen om jeg kan få sterkere reseptbelagt d vitamin, eller kjøpe på nettet. Blir litt uøkonomisk å kjøpe på apoteket når jeg skal ha såpass store doser.
-
13-01-13, 14:08 #4
Sv: Dårlig opptak av d3?
Hej Aceriee
Der er visse forskelle på på præmisser for "lavt D-vitamin" hos forskellige individer, afhængig af om de lider af en bestemt sygdom, eller mangler D.vitamin pga. f.eks. D-vitamin-fattigt kosthold.
Du skriver ikke noget om din helbredsbaggrund, men det kan altså have en relevans for opklaringen af, hvorfor du, i det hele taget, har D-vitaminmangel, og det kan også have indflydelse på valg af "metode" til at blive mangelen kvit.
Har du lavt stofskifte, eller har du tilmeldt dig her alene pga. lavt D-vitamin?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-01-13, 21:44 #5
Sv: Dårlig opptak av d3?
Takk for svar! Jeg har lavt stoffskifte. I følge legen og prøvene, normalt, men mener selv at jeg fortsatt ikke er frisk. Har vært medisinert siden jeg var rundt 15 år. Har "alle" symtomer på lavt stoffskifte selv om jeg er medisinert med levaxin. Er også redd for at binyrene sliter, og har høyt blodtrykk som sannsynligvis er relatert til myxødem som jeg har skjønt at jeg har etter å ha lest her i forumet. Ikke så kult å gå fra å tro at jeg er fast i fisken til å skjønne at jeg er "full av slim"!
Har periodevis b12 mangel og nå d vitamin mangel. Jeg mener selv at mine mangler er relatert til stoffskifteproblematikken min, men synes det er vanskelig å snakke med legen om dette da det virker som han ikke er villig til å se sammenhengen. Tenkte jeg skulle få opp d vitamin nivået for å se om det er det som er årsak til mine symtomer før jeg evt går videre i forhold til stoffskifte.
Meldte meg inn i forumet for å samle ammunisjon i tilfelle jeg får motet meg opp til å snakke med legen om stoffskiftet etterhvert.
Lignende tråder
-
Redusert opptak av Levaxin av Soya.
Av Hansen i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 1Siste melding: 21-09-10, 18:22 -
Kalk og jern hemmer opptak av thyroxin!
Av baremei i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 111Siste melding: 31-05-10, 10:46 -
Ble så dårlig
Av heisann i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 5Siste melding: 15-10-07, 14:22 -
Dårlig immunforsvar
Av marge i forumet Lavt stoffskifteSvar: 22Siste melding: 22-02-07, 14:21 -
dårlig hørsel :-(
Av happygirl i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 06-09-06, 21:08
Svar med sitat

Bokmerker