Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
  1. #1
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Østfold
    Alder
    46
    Meldinger
    20

    Unhappy Jeg er en kvinne som har slitt siden jeg var 18-19 år med en rekke plager.

    Jeg er en kvinne på 32 år som har slitt siden jeg var 18-19 år med en rekke plager.
    Stoffskiftesykdom for meg er ganske nytt og har ikke denne diagnosen på papiret.Men etter å ha lest en del om dette den siste tiden føler jeg at mye faller på plass.

    Noen av mine plager/symptomer:

    *Ekstremt trøtt.Våkner aldri uthvilt og sover veldig mye.
    *Feberfølelse
    *Blek
    *Mye hodepine
    *Fryser veldig mye.Kan stå i dusjen å fryse eller ligge under dyne og pledd å hakke tenner.
    *Tørrt hår,Mister en del hår
    *Tørr hud
    *Tynne bølgete negler
    *Diverse mageproblemer,oppblåsthet,rare lyder.Vekselsvis diare og forstoppelse.Smerter i nedre del av mage
    *Hovne "pølse"fingre
    *Ørene væsker,klør og får sårskorper
    *Hard liten kul på fremsiden av halsen samt kule på kjevebenet som kommer og går.Bruker uker eller måneder på å forsvinne
    *Kuler/byller som dukker opp på ryggen
    *Vondt nederst i ryggen.Generelt verking i kroppen.
    *Kroppen eser ut og virker pløsete
    *Klump i halsen som kommer innimellom.Man svelger og svelger men man får lissom ikke svelget denne klumpen.
    *Svimmel,ser ut som jeg er full innimellom når jeg går
    *Følelsen av at øynene flakker,lyd og lyssky
    *Tåler ikke alkohol.Liten mengde,dvs halvt glass med rødvin gjør meg skjelven og blir syk i flere dager.Innimellom uker om jeg drikker flere glass.
    *Lav kroppstempratur.Fra januar til mai i år lå gjennomsnitts tempraturen på 35,5
    *Uregelmessig mens.I løpet av 5 måneder hadde jeg mensen tre ganger.Svært sparsom mens som varer 2-3 dager og er brunaktig.
    *Utmattet av små ting som å dra på legebesøk eller handle melk og brød.Må da stort sett sove etter slike aktiviteter.
    *Dårlig hukkomelse
    *Roter med ord og glemmer ord.
    *Snakker langsomt,beveger meg langsomt
    *Depresjon(fått diagnose a.d.d,Bipolar,angst,sosial forbi osv)
    *Humørsvingninger

    ++ en god del andre symptomer.

    Skrev ikke ned alle symptomer da jeg i skrivende stund er litt i "koma"tilstand;)
    Og ikke alle er relatert til stoffskifte men jeg kaster de nå ut der og hvis noen kjenner seg igjen så kan det alltids hende man får tips om det også.Selv om det ikke er stoffskifte relatert.

    Jeg var hos legen min i dag og fikk beskjed om at jeg IKKE har stoffskifte sykdom.Fikk følelse at vi aldri skulle snakke om en slik sykdom igjen.
    Og jeg fikk ikke svar på de spørsmålene jeg hadde.For jeg fikk en følelse av at uansett hva jeg sa så var alt jeg hadde lest eller hørt feil.
    Sa til legen at det fantes en hel del mennesker der ute som hadde stoffskiftesykdom til tross for fine prøver.Dette var visst også bare tull.
    Så da var det tilbake til å konsentrere seg om å få meg til å ta i mot antidepressiva.Har nektet å ta de da jeg mener at jeg er syk og at det er derfor jeg blir deprimert.

    Jeg er sliten og totalt nedbrutt.Jeg vet ikke om jeg har stoffskifte sykdom men jeg har aldri sett noe som passer bedre med sånn jeg har det.
    Men de siste 13 årene har ingen ville høre på meg,det har vært det samme gammle om og om igjen at jeg må spise lykkepillene mine og thats it
    Føler meg totalt forvirret nå,både over arkene jeg sitter med etter prøver som har blitt tatt og om jeg er hypokonder..

    Hverdagen min går mest ut på å komme seg igjennom,lever lissom ikke lengre.
    Ikke ork til barnet mitt,gubben min,bikkja,familie..venner og sosialt liv er helt borte.
    Har ikke ork til noe annet enn å overleve.

    Jeg håper jeg kan sammle mine krefter for å kjempe videre,for jeg vet at jeg feiler "noe".
    Men det er jammen meg ikke lett å måtte finne frem energi som ikke er der.

    Jeg har tatt både klypetesten og iristesten her inne og bestod ingen av de.Så sånn totalt sett så må det jo være noe,og jeg tror jeg har stoffskifte sykdom.

    Beklager ett noe rotete innlegg men hodet fungerer bare ikke i dag!

    Ønsker dere alle en riktig god Onsdag videre!

  2. #2
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: Hei alle sammen:)

    Sitat Opprinnelig skrevet av carina80 Vis post
    Jeg var hos legen min i dag og fikk beskjed om at jeg IKKE har stoffskifte sykdom.Fikk følelse at vi aldri skulle snakke om en slik sykdom igjen. ....
    Har ikke ork til noe annet enn å overleve.
    Du må ret og slet skifte idioten ud. Komme til en specialist?

    Med dine symptomer må der jo være noget galt. Hvem vil ikke høre og hvorfor? Har du fået taget nogen blodprøver, og kan du skrive tallene fra dem ind her?
    Ved du, om du får nok d-vitamin (d3 !!! ) b-12? Mangel på de to kan i sig selv give symptomer på lavt stofskifte og endda på mere akut truende sygdomme. Og så er der jern og magnesium , de er også meget vigtige.

    Jeg må anbefale dig at læse om de her ting her på forummet - og post så hvad du kan af blodprøver med laboratoriets referenceområder på, så vi kan sammenligne vores erfaringer med mere Opbakningen herinde er i sig selv ganske velgørende. Så hold dig til

    Nielsigne

  3. #3
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    502

    Standard Sv: Hei alle sammen:)

    skulle nesten ha blitt postet på utrolig historier som leger dummer seg ut forum dette jo.
    Ja, har du blodprøver som man evt. kunne sett på?

  4. #4
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Østfold
    Alder
    46
    Meldinger
    20

    Standard Sv: Hei alle sammen:)

    Jeg hadde skrevet ett langt innlegg som bare ble borte,men prøver igjen.

    Her kommer resultatene jeg fikk hos legen i dag.Det var først når jeg kom hjem at jeg oppdaget at Anti-TPO ikke var blitt testet siden 2006!

    Vitamin D3:74 (31.1.12)
    Analysse komment:Se komm
    B-Basofile:0,0(31.1.12)
    B-Blodutstryk:UTFØRT(31.1.12)
    B-Eosinofile:0,14(31.1.12)
    B-Erytocytter:3,98(31.1.12)
    B-Hb:12,4(31.1.12) 12,5(31.8.07) 13,2(08.8.06)
    B-Hematokrit:0,36(31.1.12)
    B-Leukocytter:7,3(31.1.12) 7,2(08.8.06)
    B-Lymfocytter:2,5(31.1.12)
    B-Monocytter:0,7(31.1.12)
    B-Retikulocytte:0,03(31.1.12)
    B-Trombocytter:255(31.1.12) 302(08.8.06)
    Diagnostikk cøl:UTFØRT
    Eosinofile:0,1(31.1.12)
    ER-MCH:31(31.1.12)
    ER-MCV:91(31.1.12)
    Inhalasjonspane NEG
    Matvarepanel NEG
    P-Homocystin:FM*
    S-ALAT:19(31.1.12) 18(08.8.06)
    S-ALP:45(31.1.12)
    S-Anti-tTG-Iga:<1(31.1.12)
    S-ASAT:15(31.1.12) 22(08.8.06)
    S-Bilirubin:7(31.1.12)
    S-eGFR(MDRD):83(31.1.12)
    S-Ferritin:23(31.1.12) 68(31.8.07) 54(08.8.06)
    S-Folat:16,0(31.1.12) 5,7*(31.8.07 17,1(08.8.06)
    S-Fosfat,uorga:1,24(31.1.12)
    S-FSH:3(31.1.12)
    S-FT3(fritt T3:5,1
    S-FT4:15,8(31.1.12) 15.0(31.8.07) 13,3(08.8.06)
    S-Gamma Gt:11(31.1.12)
    S-Iga:21(31.1.12)
    S-Kalium:4,0(31.1.12) 3,6(31.8.07) 3,7(08.8.06)
    S-Kalsium:2,31(31.1.12) 2,27(31.8.07)
    S-Karbamid:4,2(31.1.12)
    S-Klorid:104(31.1.12)
    S-Kolest.LDL:2,6(31.1.12) 2,5(08.8.06)
    S-Kolest.-total:4,1(31.1.12) 4,3(31.8.07) 4,2(08.8.06)
    S-Kolest.HDL:1,4(31.1.12) 1,2(08.8.06)
    S-Kreat:71(31.1.12) 69(31.8.07) 69(08.8.06)
    S-LH:13(31.1.12)
    S-Magnesium(mg:0,8(31.1.12)
    S-Metylmalonsyr:0,16(31.1.12)
    S-Natrium:141(31.1.12) 142(31.8.07) 142(08.8.06)
    S-TSH:2,9(31.1.12) 1,0(31.8.07) 1,2(08.8.06)
    s-urat:242(31.1.12)
    S-Vitamin B12:397(31.1.12) 492(31.8.07) 558(08.8.06)
    S-Vitamin D:74(31.1.12)
    S-østradiol-17b:0,59(31.1.12)
    SEGMENTK:3,8(31.1.12)
    CRP:8(22.12.10) 8(15.10.07)
    Ratio vit.E/Tr:4,3(31.8.07)
    S-Triglyserider :0,98(31.8.07)
    S-Vitamin A(Re:1,3(31.8.07)
    S-Vitamin D:85(31.8.07)
    S-Vitamin E:2331.8.07)
    JERMNMET:33(08.8.06)
    S-Anti-TPO:<35(08.8.06)
    S-Glukose ikke:SE KOMMENTAR
    S-jern:24,5(08.8.06)
    S-Jernbindingsk:7508.8.06)
    S-Mononukleosep:NEG

    Dette ble kanskje litt rotete men håper noen klarer å tyde litt alikevel;)

  5. #5
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: Hei alle sammen:)

    Jeg lægger mest mærke til, at både dit d-vitamin og dit b-12 er faldende. Det må du ha gjort noget ved! Det kan give meget voldsomme symptomer. Jeg tillader mig at citere mig selv:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg har en veninde, der sidste år havde mange sære og voldsomme symptomer. Det var sådan, at hendes læge mente, hun kunne have sklerose. Heldigvis var hun ikke syg som sådan men havde for lidt af både b12 og d3. I løbet af et par måneder var hun helt sig selv igen.
    Så er dit tsh faktisk også stigende. De andre stofskiftetal ser normale ud, men det er jo meget få af os der ved, hvad vi havde før, vi følte os syge ..... I hvert fald bør du på en eller anden måde holde øje med det. Hvis din tsh er udtryk for, at dit stofskifte er faldende, selvom det - lige nu - ser normalt ud, så vil det jo føles forkert for dig.
    Men tsh er jo ikke en statisk ting; den varierer efter tidspunkt på døgnet og vist også på infektion og andre hormoner. Hvis man tager tilskud af hormoner - p-piller, fx - så kan det påvirke tsh'en og stofskiftet i det hele taget. Mon tsh'en kan påvirkes af, at d-vitamin og / eller b-12 falder? Har ingen anelse, men i hvert fald kan mangel på de to som nævnt give symptomer på lavt stofskifte, så måske .....

    Når det hele funker, er det jo pragtfuldt, som diverse kirtler kan producere det, der svarer til kroppens behov. Når kroppen af en eller anden grund får det svært, kan kroppen så følge med et stykke tid, men på et tidspunkt bliver den for slidt, og man kan fx få binyretræthed.

    Jern /ferritin og bindingskapaciteten, der hører til, er også meget vigtige tal, men du har ikke skrevet laboratoriets referenceområder med, og så er det svært at læse det Og så er der jod ! og selen ..... og magnesium. Sørg for at blive tanket godt op. Læs med på forummet, ikke mindst om kosttilskud

    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Begyndt tage d-vitamin, det skal være d3, som du kan bruge i høje doser. Og jern og b-12 ... Jeg har læst, nordmænd kan få Trio-b på recept hos lægen, og det er vist en god idé - dog er der noget med, at store mængder folinsyre (b-9) kan skjule mangel på b-12, så der skal man måske lige overveje, hvordan man gør.

    Jeg tager tre af disse d3-tabletter hver dag http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html - før tog jeg to, men det er ikke helt nok. Man kan ta op til 250 mikrogram d3 hver dag uden at det bliver giftigt (hvorimod d2 bliver giftigt i høje doser, så pas på med det).

    Disse multi-b-vitaminer er de bedste, jeg har prøvet: http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html jeg tager én hver dag, men der var en periode, hvor jeg tog to Overskud af b-vitaminer kommer ud med urinen, så det skal man ikke være bange for at overdosere. MEN man må altid sørge for at få et multi-b-produkt, hvis man vil ha et enkelt b-vitamin. For hvis kroppen vil skille sig af med et overskud af ét vitamin, ryger der flere med samtidig! Jeg tager et tilskud af b-6 ved siden af min multi-b, eftersom b-6 styrer en masse - og i hvert fald 100 enzymatiske procedurer.
    Nielsigne

    Lige et ps.: Jeg tror, at for de fleste vil 30-40 µ d3 være fint, hvis der er en mangel - jeg er åbenbart bare ikke særlig god til at holde på det, så derfor må jeg ha meget .....

  6. #6
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Østfold
    Alder
    46
    Meldinger
    20

    Standard Sv: Hei alle sammen:)

    Tusen hjertelig takk for ett godt og utfyllende svar!Og at du tokk deg tiden
    Dette var intressang lesning.
    Jeg kikket litt på papirene mine igjen og sånn jeg forstår det er referanseområde for ferritin 15-200,Jern 9,0-34,0 og jernbindingskapasitet 49-83

    Stusset litt over at anti-TPO ikke har blitt målt siden 2006,hva har det å si i forhold til å kunne si om man kan ha stoffskifte sykdom?Jeg er Heeelt ny på dette så må bare spørre;)Kan komme mange rare spørsmål fra denne kanten.

  7. #7
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

    Smile Sv: Hei alle sammen:)

    Sitat Opprinnelig skrevet av carina80 Vis post
    Jeg er sliten og totalt nedbrutt.Jeg vet ikke om jeg har stoffskifte sykdom men jeg har aldri sett noe som passer bedre med sånn jeg har det.
    Men de siste 13 årene har ingen ville høre på meg,det har vært det samme gammle om og om igjen at jeg må spise lykkepillene mine og thats it
    Føler meg totalt forvirret nå,både over arkene jeg sitter med etter prøver som har blitt tatt og om jeg er hypokonder..
    De fleste her har en hypokonder-fortid, kan jeg hilse og sige. Tankevækkende hvor mange thyreoidea-relateret stofskiftesyge, først i årevis må leve med lægernes måske mest anvendte "diagnose" - hypokondri/indbildt sygdom. Jo ringere "skjoldbruskkirtel-kundskaber" hos lægen, jo mere "gavmildt" uddeler lægen hypokonder-diagnoser, der støttes af lægens egen, omfattende u-kundskab om thyreoidea, dennes betydning for helbredet, og dennes sygdomme. Det er ikke alverden at lægerne kan lære sig op i emnet dersom der kun undervises i thyreoidea i - i alt 11 forelæsningstimer på medicinstudiet (i Skandinavien). Til sammenligning, har visse brugere her beskæftiget sig med læring om thyreoidea i op til 7500 - 9000+ timer....

    Giv ikke op, Carina. Vi kan se, at du skriver fra et IP-nummer lokaliseret ca. 50-60 km fra Oslo. I Oslo findes en del private lægeklinikker med helhedsorientering på helbredet og sygdom. Nogle er bedre end andre, men der er nogle brugere her, der u direkte vendinger anbefaler dr. Siri Aabel, der omtales bl.a. således:

    Sitat Opprinnelig skrevet av Antari Vis post
    Etter null hjelp fra Balderklinikken gav jeg opp å lete etter noen som ville la meg få prøve Thyroid, men i nov. 2011 inne på siden her for å se om det fantes noen, nye og da fant jeg igjen dr. Siri Aabel hos Green Doctors. Hadde vært hos henne for mange år siden.
    Og nå fikk jeg hjelp. Er i gang med opptrapping på Erfa Thyroid Hun er en lege med kompetanse og hjerte Anbefales på det varmeste
    Læs tråden her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13264 og spørg evt. nærmere om detaljer de to brugere, der så varmt anbefaler denne læge. Priserne for konsultationer på denne klinik er også rimelige, hvor mange andre klinikker kræver både to eller 3 gange prisen i sammenligning. Dyrest er ikke altid bedst.

    Du kan nok ikke komme videre uden en respektfuld og lyttende læge. Et sted må man jo starte, i hvert fald inden du selv begynder tro på lægens hypokonder-mærkat. Der er et liv derude, som du, med rette lægehjælp har en fair chance at vinde tilbage. Lykke til med den første dag i resten af dit liv.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

  8. #8
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: Hei alle sammen:)

    Sitat Opprinnelig skrevet av carina80 Vis post
    Tusen hjertelig takk for ett godt og utfyllende svar!Og at du tokk deg tiden
    Dette var intressang lesning.
    Jeg kikket litt på papirene mine igjen og sånn jeg forstår det er referanseområde for ferritin 15-200,Jern 9,0-34,0 og jernbindingskapasitet 49-83

    Stusset litt over at anti-TPO ikke har blitt målt siden 2006,hva har det å si i forhold til å kunne si om man kan ha stoffskifte sykdom?Jeg er Heeelt ny på dette så må bare spørre;)Kan komme mange rare spørsmål fra denne kanten.
    Anti-TPO er jo udtryk for, at der er betændelse i skjoldbruskkirtlen. Og er der det, går det desværre kun én vej, nemlig nedad med stofskiftet. Så må man ha medicin i form af hormonerstatning, enten syntetisk t4-medicin, eller t4 med tilskud af syntetisk t3 eller thyroid som er lavet af naturlige hormoner (fra gris, når det er de receptpligtige midler, man taler om).
    Har man mistanke om, at der kan være sådan en betændelse, så bør man selvfølgelig holde øje med det. Kommer tallet over 100, så er der betændelse - jeg har ikke set andre referenceområder på lige det tal.

    Og så ... nu du lige skriver det med ferritin så står det jo lige her "S-Ferritin:23(31.1.12) 68(31.8.07) 54(08.8.06)" Så det er jo faldet helt vildt som jeg ser det. Jeg har læst, at nogle har erfaring med, at jerntilskud får dem til at holde op med at fryse .... så det er jo værd at prøve Det har også indflydelse på en masse i det hele taget. Tag det gerne sammen med c-vitamin og gerne noget såkaldt amino-jern, som du kan /bør spise sammen med et måltid.

    Nielsigne

  9. #9
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    502

    Standard Sv: Hei alle sammen:)

    Jeg synes det er så spennede og se hvordan de ulike blodprøvene er.
    Jeg selv hadde/har et utrolig høyt nivå på kalsium.
    Det er som lars omdahl sier, Lavt stoffskifte er så komplekst og så forskjellig fra person til person.
    Jeg var på et kurs for noen måneder siden og der ble det fortalt om forskjellige caser fra pasient til pasient.
    Det viste seg at noen hadde nettopp ubalanse i vitaminer, sporstoffer og mineraler.
    Det var også etter hans erfarig en måte å finne ut om pasient hadde lavt stoffskifte.
    Jeg ser på hvordan hennes tsh også har vært variabel. Min var også slik som Carina's.
    Men for meg var dette indikasjoner på lavt stoffskifte, fordi man har jo forskjellig forbrenning.
    Det synes jeg er så bra at legene begynner å få innprentet at de skal tenke mer individ og ikke bare tall.
    Carina har jo også helt klare symptomer på LS spør du meg.

    Hadde jeg vært lege så hadde jeg tatt flere blodprøver og sammenlignet tsh'n evt andre prøver også.
    For å se om det er en variasjon. Dette gjorde min lege med meg, og der så man at det forandret seg.

    Jeg ønsker deg lykketil Carina.
    Du må ikke gi opp.

  10. #10
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: Hei alle sammen:)

    Ja, symptomer som ved lavt stofskifte. Men når der samtidig er lavt d-vitamin, lavt b-12 og lavt jern, så tænker jeg, det kunne være godt at sørge for ekstra på af de ting først og se, om det hjælper.

    carina80, du kan med fordel købe både d-vitaminer og amino-jern m.m. i andre lande via hjemmesider, fx i Danmark og England. Nogle ting går det også at købe i USA. Men når man køber ind i et andet EØS-land /EU, så slipper man for at bekymre sig om tolden. Jeg har selv købt amino-jern, rhodiola, relora og indtil flere deo-sten i USA - på iherb.com. Også en god side at orientere sig om forskellige muligheder, synes jeg - men altså, bare ikke købe det hele der.

    flaggstang, det der med for meget kalk i blodet er ret interessant. Hvordan reagerede kroppen på det - og hvordan havde du i det hele taget fået for meget af det?


    Nielsigne

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

  1. Svar: 43
    Siste melding: 15-04-15, 21:18
  2. En 66 år gammel kvinne med forvirring, afasi og myoklonier
    Av Vigdis i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 06-05-11, 03:33
  3. Lavt stoffskifte eller bare han en rekke "tilfeldige" plager?
    Av Cherry i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 4
    Siste melding: 09-01-11, 09:50
  4. Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000
    Av Siriusen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 67
    Siste melding: 03-02-10, 17:28
  5. Har sannsynligvis slitt med lavt stoffskifte i 7-8 år
    Av JS i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 62
    Siste melding: 06-01-08, 10:28

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn