Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
28-08-12, 22:47 #1
Høyt S-Anti-TPO, thyroditt + lavt nivå av vitamin D.
"Ikke følt meg bra" over flere år. Forverring etter en langvarig lungebetennelse. Utsatt for svært sterkt stress i perioder. Hjertebank (hvilepuls på 95-120), svetter svært lett, overvektig (BMI ca 36. Noe økning det siste året eller så, men ikke uforholdsmessig sett i forhold til diett og aktivitet), svimmel, sliten, migrene, osv. Mye plaget med bronkitt på vinteren. Vegetarisk kosthold, noe som, sammen med at jeg er svært lite glad i sol, trolig forklarer lavt nivå av vit D.
Fastende prøver:
S-TSH 3,2 Ref: 0.20-4.0
S-Fritt T4 20,6 Ref: 11,0-23,0
S-Fritt T3 6,0 Ref 3,5-6,5
S-Anti-TPO 299 Ref Mindre enn 100
S-TRAS Under 0,8 Ref Under 1,0
Andre avvik:
S-Vit D 26 Ref 50-150
"Lett forhøyet hvite blodceller"
B- Leukocytter 14,8 Ref 11,7-15,3
B- Trombocytter 11,3 Ref 3,5-10,0
"Noe lavt godt kolesterol, men forøvrig god kolesterolbalanse og blodsukker"
I brevet jeg fikk står det thyroditt. På arket med prøveresultater står det autoimmun thyroditt.
Før jeg bestiller oppfølgingstime hos legen vil jeg gjerne vite hva jeg kan regne med. Jo mer jeg vet, jo mer fornuftige spørsmål kan jeg stille legen, og jo større sjanse er det for at jeg forstår hva det er han sier.
Hva står jeg trolig ovenfor? Er det realistisk å håpe at dette kan være noe som er her pga lavt vit D nivå, og at jeg kan snu dette ved å være nøye med å ta tilskudd fremover? Er det et håp om at dette kan være en midlertidig betennelse som kan tas på et eller annet vis?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
28-08-12, 23:41 #2
Sv: Høyt S-Anti-TPO, thyroditt + lavt nivå av vitamin D.
Hei

Anti-TPO viser om man har antistoffer som angriper skjoldbruskkjertelen og dermed vil ødelegge skjoldbruskkjertelens evne til og produsere for-hormonet FT4 (som igjen omdannes til FT3 som kroppen kan bruke).
TSH er signalene fra hypofysen om hvor mye FT4 skjoldbruskkjertelen må produsere. Til høyere TSH er, til mer produksjon trengst i skjoldbruskkjertelen.
Problemet oppstår når man har anti-TPO, den auto-immune varianten av lavt stoffskifte (kalles også Hashimoto). Uansett hvor mye TSH krever økning av produksjonen, så klarer ikke skjoldbruskkjertelen dette, siden den er under angrep fra anti-stoffene.
Foreløpig ser både FT4 og FT3 fine ut hos deg, men TSH er høyere enn det ville vært om alt var bra i kroppen din. Slik jeg leser dine prøvesvar, er du i ferd med og utvikle lavt stoffskifte på grunn av antistoffene som angriper kjertelen din.
En del av oss har opplevd at vi kan få litt lavere antistoffer ved og få i oss selen f.eks. i form av parannøtter eller tilskudd. Antistoffene er dog en indikator på at man har Hashimoto, en auto-immun sykdom som vil kreve at man tar medisin daglig livet ut, for og gi kroppen de nødvendige stoffskiftehormoner.
Norske leger skriver ut Levaksin, men svært mange stoffskiftesyke oppnår ikke god nok bedring på Levaksin og velger og ta naturlig thyroid i stedet.
Jeg vil tro, med mindre du har en svært oppegående lege, så vil du ikke bli tilbudt Levaksin før FT4 og FT3 faller mye, og TSH havner utenfor referanseområdet. Enkelte leger nekter og starte behandling uansett hvor mange symptomer man har, før TSH kommer over 10
Min personlige mening er at det må være i alles interesse og starte behandling når man har antistoffer og symptomer i stedet for og vente til man virkelig blir dårlig, men statlige leger er altså ikke enige med meg der.
Lav d-vitamin, lav B12 og lav ferritin er helt typisk ved lavt stoffskifte. Alle disse tre kan gi mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte gir.
TRAS er også antistoffer, men disse forbindes oftest med høyt stoffskifte, selv om det finnes en blokkerende variant som fører til lavt stoffskifte. Har man positiv TRAS, får man oftest diagnosen Graves, også en autoimmun sykdom.
Din TRAS er innenfor området, men jeg ville nok krevd nye prøver senere av den, da det er fullt mulig og ha både anti-TPO og TRAS samtidig. Jeg er en av dem som har det.
Videre vil jeg anta at du som vegeterianer bruker en del av de matsortene vi med lavt stoffskifte skal skygge unna; slik som soya, hirse og goitrogene grønsaker generelt. Disse varene vil kunne svekke stoffskiftet ytterligere.
I første omgang ville jeg startet med D3-tilskudd; tran eller norske doser av D3 er absolutt ikke nok.(ikke velg D2, den kan gi forgiftningsymptomer lenge før du får d-vitamin nivået normalisert).
Du kan helt lovlig bestille vitaminer fra EØS-land til eget bruk i sterkere doser enn det norske myndigheter tillater.
Jeg ville også fått sjekket B12 og ferritin + binyrer, og så ville jeg krevd nye blodprøver av stoffskiftet, inklusive antistoffene om noen uker.
Stoffskifteprøver skal forresten alltid tas om morgenen (åtte-tiden er optimalt) fordi stoffskiftet endres gjennom døgnet og referanseområdene er satt utifra morgenmålinger. Jeg tar mine prøver fastende.
Så for og oppsummere, så TROR jeg (men jeg er ingen lege, bare stoffskiftesyk selv) at ditt stoffskifte vil bli gradvis lavere fordi skjoldbruskkjertelen din er angrepet av antistoffene og at dette er en kronisk sykdom.
Lignende tråder
-
Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 37Siste melding: 27-07-11, 12:16 -
Forhøyet anti TPO høyt stoffskifte.
Av ElisabethA i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 10Siste melding: 20-03-11, 13:43 -
Nivå T3 og T4. Armour
Av Persa i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 7Siste melding: 09-03-09, 12:00 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 7Siste melding: 11-04-08, 08:55
Svar med sitat
Bokmerker