Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Tråd: Thyroid

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    7

Standard Thyroid

Har været ca. et år på Eltroxin og et år på Euthyrox (100).

Den 04.05.12 startede jeg på det naturlige stofskiftehormon Thyroid 2x30 mg om dagen. Det gik fint i 14 dage og så fik jeg fornemmelsen brænden/svien i halsen og ned til solarplexius.

Den 25.05.12 satte jeg dosis op til 2x45 mg og fik det lidt bedre, men denne fornemmelse forsvandt ikke. Det samme som før jeg fik medicin.

Den 02.06.12 satte jeg igen dosis op til 1x60 og 1x45 mg - muligt det er lidt bedre om formiddagen men ikke senere på dagen. Synes den svien er blevet værre.

Der siges, at man skal gange med ca. 1,5 for at få en slutdosis, så jeg skal muligt nå omkring 150 mg Thyroid.

Jeg er nok ikke helt klar over, at jeg bliver nød til at tage denne medicin og derfor tøver jeg med at sætte dosis op.
    Er der nogle af Jer der har det på samme måde og kan vejlede mig?

Med venlig hilsen Timi

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Thyroid

Du er vel slet og ret i underskud med stofskiftehormon?! De fleste skal ha mere end det, du får og også mere end det, du nævner som mulig "slutdosis"; mange må ha 185-200 mg før der sker noget. Det lader til, du har det bedst først på dagen - og også havde det bedre først i forløbet? Jeg tænker, det må skyldes, at du stadig er i en fase, hvor du falder i mængden af stofskiftehormon i forhold til, hvad du har været vant til.

Det med din mave kan være ændringer i mængden af mavesyre - enten for meget eller for lidt. Det giver jo samme symptomer, så det er noget bøvl. Men de fleste med lavt stofskifte har vist for lidt mavesyre, så det er nok mest sandsynligt. Prøv at spise /drikke noget surt og mærk efter, hvad maven siger til det, fx en tsk Valleforce (hed tidl. Molkosan) i et glas vand.

Måske finder du noget her i underforummet Mage/tarm/urinveje: https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=106

Nielsigne

Ps. Hvilken form for thyroid bruger du?

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Du er vel slet og ret i underskud med stofskiftehormon?! De fleste skal ha mere end det, du får og også mere end det, du nævner som mulig "slutdosis"; mange må ha 185-200 mg før der sker noget. Det lader til, du har det bedst først på dagen - og også havde det bedre først i forløbet? Jeg tænker, det må skyldes, at du stadig er i en fase, hvor du falder i mængden af stofskiftehormon i forhold til, hvad du har været vant til.

Det med din mave kan være ændringer i mængden af mavesyre - enten for meget eller for lidt. Det giver jo samme symptomer, så det er noget bøvl. Men de fleste med lavt stofskifte har vist for lidt mavesyre, så det er nok mest sandsynligt. Prøv at spise /drikke noget surt og mærk efter, hvad maven siger til det, fx en tsk Valleforce (hed tidl. Molkosan) i et glas vand.

Måske finder du noget her i underforummet Mage/tarm/urinveje: https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=106

Nielsigne

Ps. Hvilken form for thyroid bruger du?

Tak for dit tilbagesvar Nielsigne

Tænker, at grunden til jeg havde det fint de første 14 dage var, at jeg stadig havde gammel medicin i kroppen og tog 2x 30 mg Thyrorid. Ved dog ikke om det er rigtigt, at gammel medicin kan være eller er i kroppen ca. 14 dage?
    Det hedder bare Thyroid og kommer fra Glostrup Apotek. Apoteket havde sagt til min læge, at 60 mg svarede til 100 mkg Euthyrox, så udfra det, skulle jeg få for meget. Men på facebook/naturlige stofskifte hormoner siges der ca. gange 1,5 af tidligere medicin. Men selvfølgelig er det nok også individuelt hvordan den enkelte optager.
    Jeg er bare totalt skør, tror ikke jeg har nogle problemer med skjoldbruskkirtlen ... Sætter dosis op i morgen til 2x60 mg - jeg kan vel ikke få det værre.

Hilsen Timi

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Timi Vis post
    Ved dog ikke om det er rigtigt, at gammel medicin kan være eller er i kroppen ca. 14 dage? ...
    Det hedder bare Thyroid og kommer fra Glostrup Apotek.
    Apoteket havde sagt til min læge, at 60 mg svarede til 100 mkg Euthyrox, så udfra det, skulle jeg få for meget. ...
    Hej igen
    Det tager seks uger for kroppen at vænne sig til de nye takter. Havde du stadig været på syntetisk medicin og så sat dosen op eller ned eller skiftet mærke, havde det været samme situation - bortset fra, at du mærker thyroiden hurtigere end syntetisk medicin.

Jeg vil tillade mig at sige, at apoteket ikke ved nok om thyroid. Det har været i brug i over 100 år, og i mange år blev folks doser reguleret efter symptomer og så fx morgen-temperatur. Man havde jo ikke mulighed for at bruge blodprøver - det er kommet til langt senere, og folks behov er meget forskellige. Hvis man har det bedre på fx 200 mg thyroid end man har det på 185 mg, så er det jo ikke et eller andet skema, der skal bestemme, men derimod symptomerne /fraværet af symptomer.
    Da jeg skiftede over til thyroid, gjorde jeg det fra dag til dag og "oversatte" mine 200 µ Euthyrox til 125 mg Erfa Thyroid (canadisk mærke) Men det stod ret hurtigt klart, at jeg ikke kunne klare mig med det - jeg frøs helt enkelt.
    Jeg har læst, de fleste skal ha omkring 185 mg, også kaldet tre grains. (På den dosis skulle man vist så forsøge at holde sig et års tid, inden man evt. øger dosen igen. Til gengæld skal man så til den tid passe på med ikke at øge med mere end 15 mg ad gangen. )
    Tager du egentlig stadig syntetisk medicin ved siden af? Jeg spørger, fordi jeg ikke kan tåle det; jeg får oppustet mave, knastørre læber og besvær med åndedrættet bare jeg føjer 25 µ Euthyrox til min thyroid. Og det går stærkt - generne indfinder sig et kvarters tid efter, jeg har taget Euthyrox'en. Jeg har kun prøvet at kombinere to gange, og det var rigeligt til at jeg kunne se mønsteret

Det her:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Timi Vis post
    Jeg er bare totalt skør, tror ikke jeg har nogle problemer med skjoldbruskkirtlen
    forstår jeg ikke, hvad du mener med. Men selvfølgelig kan du forsøge at sætte dosen op og se, hvad der sker - det er ikke som med syntetisk medicin; det er fleksibelt, og derfor får man ret hurtigt besked fra kroppen, om den kan li' en højere dosis eller ikke. Med syntetisk medicin må man jo vente i ugevis for at finde ud af, om en anden dosis er sagen. med thyroid kan man gå lidt frem og tilbage og mærke efter. Jeg øger fx hvis jeg er udsat for usædvanlig stress - ellers klaprer tænderne i munden på mig, midt i møder og hvad som helst. Der lægger jeg mindst 60 mg til og mærker ikke andet til det, end at jeg slipper for at fryse og for at føle, jeg er ved at besvime ...

Nielsigne

Ps. Er der styr på, om du får nok d-vitamin, b-12, b-6 og jern? Magnesium ...? Det er ret så afgørende.

Lignende tråder

1. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  2. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  3. Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
    Av Rogi i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 2
    Siste melding: 25-11-09, 10:30
  4. Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
    Av Rogi i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 2
    Siste melding: 25-11-09, 10:30
  5. Svar: 0