Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    2

Standard Prøver i grenseland, diverse symptomer

Vet ikke om jeg har lavt stoffskifte, har blitt testet for det, og det er flere i familien som har det, men prøvene er akkurat innen for normalen og jeg vet ikke hva, jeg. Har slitt det siste året med perioder/dager hvor jeg knapt klarer å reise meg fra sittende, blir sliten av å gå korte strekninger, trapper er et mareritt og jeg føler meg elendig. Blodtrykket har gjerne vært på 80-90/45-50, som jo forklarer litt i alle fall. Er ikke alltid svimmel eller noe sånt. Mister balansen når ejg går og særlig om morgenen er jeg helt ute og enkelte dager er jeg redd jeg skal falle ned trappen for jeg er så forferdelig ukoordinert og slapp.
    Så kommer jo dager hvor ingenting av dette er et problem og jeg føler meg "normal" (så normal en med bipolar lidelse kan føle seg ;)). Jeg trener styrke 3-4 ganger i uka, er ganske aktiv når jeg har mulighet. Men den muligheten blir stadig mindre og mindre, syns jeg. I tillegg har jeg begynt å få slike dager hvor jeg er ekstremt sulten. Jeg kan spise alt, og blir ikke mett (og ja, det er ordentlig mat, spiser i tillegg ganske lavkarbo så mettende skal den også være... og det er den til vanlig, men ikke disse dagene, spiser fort to-tre ganger større porsjoner enn vanlig :S). Føler det som om det er et hull i magen fordi jeg er så sulten... Har gått opp to kilo siste måned, og jeg er redd for utviklingen, jeg er per nå normalvektig, men det er så mange i familien som sliter med overvekt og jeg vil helst ikke bli en av de.

Jeg har en del blodprøver, men det er bare på en prøve jeg har testet T3 for legen jeg var hos da (er flyttet) mente at det var et så ustabilt (er det et hormon?) at det var ikke vits i å tenke på det. Testen med T3:

T3: 2,7 Normalverdi: 3,5-6,5
    T4: 14,7 Normalverdi: 11,0-23,0
    TSH: 1,1 Normalverdi: 0,2-4,0
    Anti TPO: 46 Normalverdi <100 (Altså ikke lavt stoffskifte?)

De siste prøvene (er fire fem måneder mellom disse)

T3: *Ikke tatt
    T4: 13 Normalverdi: 12-22
    TSH: 1,2 Normalverdi: 0,27-4,2
    Anti TPO: *Ikke tatt

I tillegg har B12 verdiene mine verdt langt over normalen oppe i 1399 (normalverdi 205-702), i snart et år, men på de siste prøvene er den nå rett under normal øvre skikt. Jeg har for lite kjønnshormon og har ikke hatt menstruasjon på 10(snart 11) måneder, og progesteronet mitt er 1 (normalverdi 19-85). Har også i perioder hatt forhøyet prolaktin, men det er gått tilbake nå.

Jeg har store konsentrasjonsproblemer, klarer ikke lese store mengder tekst oftere og oftere, blir sliten i hodet på en måte som gjør at jeg lettere blir deprimert/psykisk dårlig med div.. Jeg kan skille mellom "deprimert-slapp" og denne slappheten jeg får som jeg ikke vet hva kommer av.

Jeg er sliten og lei av å ha det sånn! Er bare 18 og sliter ekstremt med skole, har ligget stabilt på 5'ere men nå klarer jeg ikke følge med i timene eller noen ting som helst fordi jeg glemmer alt jeg leser, leser samme setningen ti ganger og kan enda ikke forstå hva som står der :(

Den nye legen jeg har fått virker veldig åpen de to gangene jeg har vært hos ham, og han vil finne ut hva som feiler meg sier han og er veldig engasjert, men som han selv sa så kan han bare "litt om alt".

Kan jeg ha problemer med stoffskiftet? Eller er prøvene normale og jeg overtenker fordi jeg bare vil ha en løsning...? Skulle så gjerne fått vite hva som var galt.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Prøver i grenseland, diverse symptomer

Sitat Opprinnelig skrevet av Papp Vis post
    Anti TPO: 46 Normalverdi <100 (Altså ikke lavt stoffskifte?)
    Hej Papp

Man behøver ikke have forhøjet anti-TPO for at have lavt stofskifte. Der er omtrent "tusind" andre årsager til, at man kan udvikle lavt stofskifte.

Sitat Opprinnelig skrevet av Papp Vis post
    Så kommer jo dager hvor ingenting av dette er et problem og jeg føler meg "normal" (så normal en med bipolar lidelse kan føle seg ;)).
    Bipolar lidelse er jo en maniodepressiv sygdom. Er du by any chance, i behandlinling med et lithium-lægemiddel?

Eller et andet psykofarmaka, og i så fald - hvilket og hvor længe?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Prøver i grenseland, diverse symptomer

Din t3 ligger under ref området. T3 er det aktive stoffskiftehormonet. Prøvene dine viser at dette har du ikke nok av. TSH som er det signalstoffet som forteller skkoldbruskkjertelen at den skal produserer mer stoffskiftehormon er normal tiltross for lav t3. Så kan man spørre seg hvorfor? En av årsakene til et slikt bloprøvesvar kan være når på døgnet prøvene er tatt. Den korrekte tid på dagen å ta en slik blodprøve er kl 0800 om morgenen. Mange legekontor praktiserer ikke dette og man får ukorrekte prøvesvar. Det beste for deg vil være å ta prøvene fastende i tillegg fordi det er da lettere å sammenligne prøvesvaret fra gang til gang. Mange liker ikke å fortelle helsepersonellet hvordan de skal gjøre jobben sin (fortelle dem når prøven skal taes). Det enkleste er derfor å si at man ikke har tid til å ta prøven akkurat nå, passer det at jeg kommer tilbake i morgen tidlig?

Medlem siden
    May 2012
    Meldinger
    2

Standard Sv: Prøver i grenseland, diverse symptomer

Takk for svar begge to

Når det gjelder medisiner gikk jeg en periode på antipsykotika (Seroquel/Quetiapin), men det er flere måneder siden denne ble avsluttet (gikk på den i ca. seks måneder til jeg kom opp i dose 400mg, så nedtrapping og til slutt seponering, ble vel nærmere åtte når jeg tenker meg om.), og pr. dags dato er jeg uten medisin pga. bivirkninger, men det ser ut som det går greit. Er deprimert i perioder men ikke mer enn at jeg kommer meg gjennom det.

Prøvene er tatt fastende, men klokkelsettet er litt verre. Legekontoret her jeg er nå åpner ikke før halv 9, og når jeg skulle ta var det i tillegg kø så jeg fikk ikke tatt før nærmere kvart over. Vet ikke hvordan jeg kan få tatt en prøve klokka 8. Men om det er viktig for at prøvene skal være riktige burde det ikke da gå ann å få ordnet fra legekontorets side? Nå var det egentlig det som skjedde sist da, at jeg skulle ta prøvene fastende men damen i laboratoriet sa at det ikke var så nøye, men jeg ba om å få komme neste dag, fordi jeg ville ha det gjort ordentlig. Så ble det visst ikke sånn likevel, da :/

Har ingen problemer med å rette på leger når de gjør feil, som oftest. Men føler at det er mange som ikke liker det, var hos en indremedisiner som målte blodtrykket mitt, og han ville bare snakke med meg mens han målte det og stilte masse spm., og da jeg forklarte at jeg ikke skulle snakke når jeg ble målt blodtrykk på lo han bare av at jeg visste det... Blir ikke alltid tatt alvorlig pga. alder har jeg erfart, men har høye håp for den nye legen. Som beklageligvis er reist på ferie og er ikke tilbake før om to uker, og da skulle han ha fått snakket med noen kollegaer av seg sa han.

Kom på hva jeg glemte å si!
    Jeg sliter skikkelig med søvnen nå, våkner om nettene, tar lang tid å sovne, føler meg ikke uthvilt (forsåvidt ikke rart når jeg ikke får sovet lenge nok), går ofte rundt og er trøtt uten at jeg får sove. Som akkurat nå, prøvde å trene tidligere i dag men måtte gi opp for kroppen hang ikke med og jeg er forbi det å på død og liv presse seg gjennom noe bare for å ha gjort det, det har jeg ikke krefter til.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. Normale prøver - men mange symptomer
    Av Tily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 101
    Siste melding: 20-02-16, 08:17
  2. Hypertyreose i grenseland?
    Av Vivian i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 10-10-10, 20:31
  3. Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
    Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 18-09-10, 10:16
  4. Vi ønsker nå å bli gravide igjen. Prøver og prøver...
    Av Nanna i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 15
    Siste melding: 18-08-09, 20:32
  5. Svar: 11
    Siste melding: 06-08-07, 22:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •