Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Tråd: Cøliaki

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Cøliaki

You Know You Are a Celiac When . . .

Dr. Bob on January 20th, 2009

Your nickname is “Olde Fart”

Because the small intestine of a person with celiac disease is damaged, undigested food enters

the large intestines where bacteria convert it into gases (methane, carbon dioxide and hydrogen).

These gases cause the bloating, abdominal pain and passing of gas that is often associated

with celiac disease.

You have a bulging belly and no butt

Bloating caused by a gas-filled colon causes the distended belly and poor absorption of fats

and other nutrients causes body wasting. Children (and adults) with celiac disease often have

the body shape of a starving waif in Africa.

Your friends are a lot smarter than you

Some people with celiac disease or gluten sensitivity suffer cognitive impairment. Forgetfulness

(amnesia) and confusion can increase. If so, stay away from multitasking!

You have fallen down and you can’t get up

Some people with celiac disease experience cerebellum atrophy (cerebellar degeneration).

The cerebellum is the part of the brain that controls muscle tone. Weakness can be the result.

You can’t dance or you dance like a white person

Celiac disease is associated with gluten ataxia which causess a loss of balance and coordination.

Learning new dance steps can help regain your balance, so don’t give up.

You can’t use chopsticks either

Gluten ataxia can cause your hands to tremble. Use heavy utensils instead.

Your headaches are on one side of your head

Some people with celiac disease experience migraine headaches. For some, strict adherence to a

gluten free diet reduces the incidence of migraines.

Your bowel movements don’t have a little point on each end

When undigested fat enters the colon, the colon releases water into the waste stream. For this

reason, celiac disease often results in loose stools and diarhea. Get the point?

You tend to drop your drink into your lap on airplane trips

There is that gluten ataxia again.

Your most frequent sentence is “Oops!”

What can I say?

To learn more about celiac disease, check out these websites:

Mayo Clinic: Celiac disease

National Foundation for Celiac Awareness: What is celiac disease?

Wikipedia: Coelica disease
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Cøliaki

Interessant...det jeg er litt opptatt av i forhold til cøliaki er alle disse glutenfrie produktene som selges. Jeg tror ikke det er noe godt alternativ å lage mat med slike produkter fordi det består av sterkt bearbeidet mat med høyt innehold av raske karbohydrater. Mao ikke en stor helsemessig gevinst av å bytte til denne type mat, mener jeg. Mye av disse melblandingene består av mais noe som vil bidra til å hemme stoffskiftet også. Det pågår også en debatt om vi med stoffskifte sykdom har en underliggende cøliaki. I såfall er det en katastrofe for helsa å bytte til glutenfrie melblandinger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det jeg har gjort i den siste tiden, Blondie, er å koke hel Quinoa, la den avkjøle seg, blande med litt Quinoamel, loppefrø utført i vann (Fiberhusk), jeg maler masse sesamfrø, blander inn litt gresskarkjernefrø og solsikkefrø (jeg er allergisk for nøtter) og salt. Dette er en litt fuktig deig, den klemmes ut over platen til 3-5 mm tykkelse og blir som en litt fuktig og saftig lefse når den har fått stått i oven i ca 50-60 min på ca 150-160 grader. Tidligere brukte jeg også Amarant, som skal inneholde mye sporstoffer, men den er litt mer vanskelig å få tak i.

På denne måten vet jeg litt mer om hva som er i baksten. Dette er grei mat å ta med seg når jeg er på farten. Jeg vet BenteR har lagt ut ett eller annet sted en oppskrift på lavkarbo knekkebrød med mandelmel. Så det finnes mange muligheter hvis vi trenger en erstatning for brød og vil vite hva vi får i oss (så langt det er mulig i dagens samfunn)
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Det jeg har gjort i den siste tiden, Blondie, er å koke hel Quinoa, la den avkjøle seg, blande med litt Quinoamel, loppefrø utført i vann (Fiberhusk), jeg maler masse sesamfrø, blander inn litt gresskarkjernefrø og solsikkefrø (jeg er allergisk for nøtter) og salt. Dette er en litt fuktig deig, den klemmes ut over platen til 3-5 mm tykkelse og blir som en litt fuktig og saftig lefse når den har fått stått i oven i ca 50-60 min på ca 150-160 grader. Tidligere brukte jeg også Amarant, som skal inneholde mye sporstoffer, men den er litt mer vanskelig å få tak i.

På denne måten vet jeg litt mer om hva som er i baksten. Dette er grei mat å ta med seg når jeg er på farten. Jeg vet BenteR har lagt ut ett eller annet sted en oppskrift på lavkarbo knekkebrød med mandelmel. Så det finnes mange muligheter hvis vi trenger en erstatning for brød og vil vite hva vi får i oss (så langt det er mulig i dagens samfunn)
    Amarant frinner du her, enkelt og billig. Jeg har skrevet litt i dagboken til Vibeke innlegg 89 om mine nye og ubekreftede tanker rundt kornprodukter. Selv lager jeg rundstykker slik:
    1/2 dl solsikkefrø
    1 dl sesamfrø
    1/2 dl malte linfrø
    1 ss fiberhusk
    3 egg
    1 ts bakepulver
    75 g revet ost
    1/2 dl vann
    1 ss cocosolje
    1/2 ts salt
    1 ts xylitol
    Bland malte linfrø og vann og la dem stå å svelle mens du tilbereder resten. Mal sesamfrø og solsikkefrø. Bland alt det tørre og den revede osten. Bland deretter vannet med linfrø med eggene og oljen. Miks det våt og det tørre til en deig. La deigen svelle i 10 til 15 min før du former rundstykker. Pynt evt med sesamfrø eller valmuefrø. Det kan være en fordel å ha kaldt vann på fingerne når man skal forme rundstykkene. Stek dem på 180 grader i ca 20 min. Disse er kjekke å fryse og i følge min bedre halvdel de beste rundstykkene jeg har laget (og jeg har laget maaaange)

Lignende tråder

1. Surdeig en mulighet for cøliaki-rammede?
    Av smgj i forumet Glutenfritt
    Svar: 8
    Siste melding: 20-02-13, 12:49
  2. Bilder av Cøliaki. Celiac Disease.
    Av Mod i forumet Glutenfritt
    Svar: 9
    Siste melding: 24-11-11, 01:10
  3. Ny på forumet - Lavt stoffskifte, høy Anti-TPO og cøliaki
    Av Peon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 26-10-10, 21:48
  4. Cøliaki eller Irritabel Tarm Syndrom (IBS)?
    Av Vigdis i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 15
    Siste melding: 12-11-09, 12:10
  5. Cøliaki
    Av Stina i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 2
    Siste melding: 01-11-07, 00:54

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg