Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Exclamation Pass deg for dyrere dollar

Din Side har en viktig artikkel, som kan være nyttig å lese før du bestille utenom Norge.

Amerikanske dollar koster mer enn på lenge. Følger du ikke godt med på kursen, kan det bli dyrt å handle fra USA og andre land.

Er du glad i å handle på nett, er en sterk krone godt å ha. Valutastatistikk fra Norges bank har lenge vist at den norske kronen holder seg relativt sterkt sammenliknet med andre valutaer.

Men 2012 har startet med at en rekke viktige netthandel-valutaer har blitt dyrere på nyåret sammenliknet med i fjor. Det kan få stor betydning for deg som handler på nett.
    Hvorfor er det så viktig

Grunnen til at det kan være så viktig å følge med på valutakurser, er den berømte 200-kronersgrensen. Kort oppsummert, gjør grensen at du som regel må betale moms og noen ganger toll for varer som koster mer en tohundrelapp - og som du har handlet fra en utenlandsk nettbutikk.

Handler du klær fra USA, må du i de fleste tilfeller betale toll i tillegg, og da kan varen fort bli mye dyrere enn planlagt. Et klesplagg til 500 kroner fra USA kan bli tillagt toll på 53,50 kroner og moms på 138,38 kroner. Går forsendelsen gjennom Posten, må du regne med et fortollingsgebyr på 120 kroner. Da vil pakken koste deg 811,88 kroner, altså 62 prosent mer enn det varen egentlig kostet.
    Vær oppmerksom på én ting: Valutaomregningen blir utført når varen du har bestilt ankommer Norge. Det er altså ikke kursen ved bestillingstidspunktet som er avgjørende for om du må punge ut merverdiavgift og eventuelt toll for varene.
    (Min farge utheving)

Kilde: http://www.dinside.no/887395/pass-deg-for-dyrere-dollar

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Pass deg for dyrere dollar

Her i DK har vi lov at købe for 80 danske kroner, før der løber told på - det er i hvert fald sådan, jeg forstår det.

http://www.toldpriser.dk/toldregler

Måske man kan købe sig en æske tændstikker af og til?

Nielsigne

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Her i DK har vi lov at købe for 80 danske kroner, før der løber told på - det er i hvert fald sådan, jeg forstår det.

Nielsigne
    Ha, ha, ha Og jeg som trodde det var Norge som var molbolandet (ikke DK, som man skulle tro av betegnelsen!). Ihvertfall er det mange som mener Norge er et molboland - for her er jo alt galt, menes det
    Men stemmer dette med 80 kr, så ligger det verre an i DK. Faktisk har det jo vært på tale her i landet om å heve denne 200 kr-grensen, for den har visst stått slik lenge nå. Så en heving er vel snart på sin plass.

Ikke mye å få for 80 kr. Men en vitaminboks kan det vel bli
    Jeg har forøvrig nettopp bestilt binyrestøtte fra BigVit, det skal med porto koste 16,10 pund. Så toll skulle det ikke bli. Men hva om de konfiskerer pakken? Håper i det lengste

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jo, Halla, det er sandt

Men vi kan dog købe lidt ind i EU uden at møde denne grænse, og det er altså meget behageligt

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Din Side har en viktig artikkel, som kan være nyttig å lese før du bestille utenom Norge.

Amerikanske dollar koster mer enn på lenge. Følger du ikke godt med på kursen, kan det bli dyrt å handle fra USA og andre land.

Er du glad i å handle på nett, er en sterk krone godt å ha. Valutastatistikk fra Norges bank har lenge vist at den norske kronen holder seg relativt sterkt sammenliknet med andre valutaer.

Men 2012 har startet med at en rekke viktige netthandel-valutaer har blitt dyrere på nyåret sammenliknet med i fjor. Det kan få stor betydning for deg som handler på nett.
    Hvorfor er det så viktig

Grunnen til at det kan være så viktig å følge med på valutakurser, er den berømte 200-kronersgrensen. Kort oppsummert, gjør grensen at du som regel må betale moms og noen ganger toll for varer som koster mer en tohundrelapp - og som du har handlet fra en utenlandsk nettbutikk.

Handler du klær fra USA, må du i de fleste tilfeller betale toll i tillegg, og da kan varen fort bli mye dyrere enn planlagt. Et klesplagg til 500 kroner fra USA kan bli tillagt toll på 53,50 kroner og moms på 138,38 kroner. Går forsendelsen gjennom Posten, må du regne med et fortollingsgebyr på 120 kroner. Da vil pakken koste deg 811,88 kroner, altså 62 prosent mer enn det varen egentlig kostet.
    Vær oppmerksom på én ting: Valutaomregningen blir utført når varen du har bestilt ankommer Norge. Det er altså ikke kursen ved bestillingstidspunktet som er avgjørende for om du må punge ut merverdiavgift og eventuelt toll for varene.

(Min farge utheving)

Kilde: http://www.dinside.no/887395/pass-deg-for-dyrere-dollar
    Hei Helgemann

Det eneste som skal være tollfritt er bøker, men her er det vel også en minstepris UTENOM porto....

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Jeg har forøvrig nettopp bestilt binyrestøtte fra BigVit, det skal med porto koste 16,10 pund. Så toll skulle det ikke bli. Men hva om de konfiskerer pakken? Håper i det lengste
    Selv om jeg bestilte hos BV under 200 kr grensen, så sjekket de pakken min der i fra. De hadde åpnet den, og sjekket innholdet.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Hei Helgemann

Det eneste som skal være tollfritt er bøker, men her er det vel også en minstepris UTENOM porto....
    buorre beaivi elbeth!

Tror ikke det er minste pris på bøker. Har handlet bøker i fra Amazon.uk.co uten problem. Bøker er tollfri.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post

Nielsigne
    Det er vist ikke bare Norge som er "kommunist stat"...

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Selv om jeg bestilte hos BV under 200 kr grensen, så sjekket de pakken min der i fra. De hadde åpnet den, og sjekket innholdet.
    Ja, ja - for meg må de bare sjekke, om de ikke knabber det som jeg har betalt for Ser ikke ut for at ting og tang til binyrer blir ansett som så veldig farlig, så forhåpentligvis får vi alle beholde det vi har bestilt.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn