Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
  1. #1
    Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    4

    Standard Hjelp, hva skal jeg gjøre?

    Jeg er en jente på snart 25 som fikk hypertyreose for litt over to år siden. Da gikk jeg noe sykt ned i vekt, og var svimmel hele tiden. Min daværende lege ga meg neo merkazole, og etter 3-4 måneder gikk det over og jeg sluttet på medisinene. Sommeren 2011 fikk jeg et kraftig nervesammenbrudd, og har vært sykemeldt siden da. I desember fikk jeg vite at jeg har fått graves sykdom/hypertyreose igjen, og dette kom som et sjokk. Jeg har jo nemlig lagt på meg nesten 10 kg siden i sommer?

    Er det tilfelle at det skal være sånn? Jeg sliter veldig med depresjon ennå, og det blir ikke noe bedre når jeg bare går opp i vekt heller. Jeg sliter med overvekt fra da jeg var barn, så dette ble litt tungt.
    Legen på sykehuset jeg var på, sa at det var ingenting jeg kunne gjøre, jeg kommer til å legge på meg uansett hva jeg gjør. Det tas heller ikke hensyn til min psykiske helsetilstand, da de mener det er i tilknytning til stoffskiftesykdommen. Jeg prøver å si til de at jeg har slitt med nervene i mange, mange år før jeg ble syk!

    Har noen vært borti noe liknende? Er det noen råd å få?
    Jeg har heller ikke fått noen info angående sykdommen, så alt jeg vet har jeg funnet på wikipedia...

    Hilsen maeb
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  2. #2
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: Hjelp, hva skal jeg gjøre?

    Sitat Opprinnelig skrevet av maeb Vis post
    Legen på sykehuset jeg var på, sa at det var ingenting jeg kunne gjøre, jeg kommer til å legge på meg uansett hva jeg gjør. Det tas heller ikke hensyn til min psykiske helsetilstand, da de mener det er i tilknytning til stoffskiftesykdommen. Jeg prøver å si til de at jeg har slitt med nervene i mange, mange år før jeg ble syk!
    Hej og velkommen til
    Jeg ved sådan set ikke noget om dette emne, men jeg hæfter mig ved det her med nerverne, som du har døjet med i mange år og så denne formulering om "før jeg blev syg". Jeg tænker nemlig på, om du har været syg, før du har vidst, at du var det; det kunne forklare både det med nerverne og det med din overvægt som barn.
    Nogle svinger mellem højt og lavt. Prøv at læse lidt rundt omkring i dette underforum: https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=215 og se, om du kan kende dig selv i noget af det. Måske finder du noget, der får dig videre i din søgen.

    Nielsigne

  3. #3
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

    Standard Sv: Hjelp, hva skal jeg gjøre?

    Jeg er "med" Nielsigne" i det at du kan ha vært syk lenge før du fikk diagnosen. Jeg er usikker på hva du legger i å slite med nervene? Selv har jeg i livet slitt med angst og jeg har alltid vært slank (grenset til undervekt) på tross av et helt normalt kosthold og mye inntak av sukker (brus og sjokoladeelsker). Diagnosen hyperthyreose fikk jeg først tre år etter at min kropp ga fra seg mange symptomer på at noe var galt. Jeg ble ikke hørt og symptomene ble nok, fordi jeg tidligere har slitt med angst, tolket til ja nettopp angst. Det var en fryktelig vanskelig tid. Det å bli sykere og sykere fysisk og ikke bli hørt ødela mye for meg i denne tiden. Jeg var livredd og det tok mange år før jeg fikk roet dette igjen selv etter diagnosen. Så mye uvitenhet om denne sykdommen trodde jeg ikke kunne finnes og det var heller ikke mye å finne på internettet den tid. Jeg forstår at du opplever det vanskelig å ikke bli trodd på at psykiske for deg ikke oppleves som en del av hyperthyreosen. Man kjenner nemlig seg selv best.


    Jeg forstår ikke den legen som sier at du kommer til å legge på deg uansett hva du gjør. For det første tilhører det sjeldenhetene å legge på seg av hyperthyreose av det jeg har av kunnskap om sykdommen. Om utgangspunktet ditt har vært at du har "for lav vekt" og derfor nå er nærmere "normalvektig" og er i gang med ny behandlig Neo så vil dette bremse stoffskiftet ditt og du vil ikke oppleve å rase i vekt slik man kan gjøre ved hyperthyreose. Men det er ingenting som tilsier at du, når hyperthyreosen er ferdigbehandlet, ikke skal kunne gå ned i vekt. I hvilken sammenheng/forbindelse ble dette sagt?


    Hyperthyreose kan du lese en del om her inne og på nettet. Det er langt mer stoff å finne om hypothyreose, lavt stoffskifte. Spørr om det er noe spesifikt du lurer på. Jeg har hatt sykdommen. Sykdommen og opplevelsen av den er allikevel individuell. Men noe kan jeg kanskje være til hjelp med. Ikke vær redd for å spørre. Det er mange med mye kunnskap her inne som villig hjelper deg

  4. #4
    Medlem siden
    Jan 2012
    Meldinger
    4

    Standard Sv: Hjelp, hva skal jeg gjøre?

    Takk for svar! Det kan kanskje være noe fra barnsalder av, ja. Det må jeg få sjekket opp med legene, hvis det går.

    Når det gjelder nervene, så mener jeg angst og depresjon som følge av en traumatisk opplevelse da jeg var 6 år. Men depresjonen slo ikke fullt ut før jeg fikk stoffskifteproblemer, så det kan jo være at problemene krysser seg..

    Det at legen sa jeg kom til å legge på meg uansett hva jeg gjør, er slik at jeg spurte om det var noe jeg kunne spise eller en diett jeg kunne følge for å forhindre at vekten min går opp når jeg går på medisiner nå, siden jeg fra før er overvektig. Slik jeg forsto det, så går man opp i vekt uansett om man spiser sunt. Over alt hvor jeg har henvendt meg så reageres det på at jeg IKKE har gått ned i vekt, og legen min her virker ikke som han skjønner problemet, eller så bare overser han det.

    Har begynt å forstå at denne sykdommen er veldig individuell, så andres opplevelser og erfaringer ville jeg satt pris på å høre
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  5. #5
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

    Standard Sv: Hjelp, hva skal jeg gjøre?

    Min erfaring er at man ved hyperthyreose går ned i vekt, slik du gjorde ved ditt første møte med denne sykdommen slik jeg forstår det. Jeg gikk ned mange kilo. Så mottok jeg behandling og ble for lav og gikk opp mange kilo. Når stoffskiftet ble tilnærmet stabilt begynte jeg å mosjonere (orket ikke tidligere, helt tom for energi) og fjernet sukker og en del usunne, raske karbohydrater fra hverdagskosten. I tillegg begynte jeg å spise mindre porsjoner og hyppigere og jeg gikk ned i vekt. Nå er ikke dette noe som behøver å gjelde alle og "min oppskrift" behøver ikke være det rette for deg og andre, men jeg forstår ikke hvordan denne legen bastant kan påstå at vekten bare vil øke. Jeg tror du får be ham utdype hvorfor han mener dette jeg

Lignende tråder

  1. Litt usikker på hva jeg skal gjøre
    Av bethen i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 6
    Siste melding: 25-10-11, 12:48
  2. Etter 1 år på Levaxin... hva skal jeg gjøre videre nå?
    Av cocos i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 28
    Siste melding: 11-06-11, 20:55
  3. Hva skal jeg gjøre? Hva har jeg rett på?
    Av Frustrert i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 6
    Siste melding: 11-05-08, 20:23
  4. Graves. Vi ønsker oss barn. Er så usikker på hva jeg skal gjøre...
    Av El-Ella i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 20
    Siste melding: 16-12-07, 19:36

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn