Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Standard Hvilke hormoner er "trygge" å ta under graviditet, hvilke er ikke?

Hei!

Jeg er en av de som går til D.S og tar Erfa, Cortef/HC, DHEA, progesteron og testosteron. Ja, mitt hormonsystem og kropp har "krasjet" skikkelig ;)

...Jeg er 25, men fikk kreftbehandling/ cellegift som barn og har derfor fått beskjed om at jeg vil komme tidlig i overgangsalder. Ifølge kreftlegene kan jeg legge på 10 år på min biologiske alder.. altså er jeg 35 og har ikke uendelig mange år å få barn på.

Men så må jo helsen mere på plass først. Men jeg er redd jeg ikke kan slutte på alle disse hormonene. Jeg siterer fra Sharon`s tråd:
    "Jeg har fået at vide i Belgien, at jeg ikke må blive gravid, så længe jeg tager: florinef, DHEA, Estradiol og evt. HC - kun Erfa og progesteron er ok."
    (Takk for infoen Sharon!! Det er så lite å finne om dette ellers..)
    Det eneste jeg har funnet, er at testosteonbehandling vil forstyrre kjønnsutviklingen til fosteret.

Så da virker det som det ligger langt frem, hvis jeg noengang får mulighet til å bli gravid. Jeg er redd jeg alltid vil måtte ta noen av de "forbudte" hormonene...

Noen andre som har tanker?

Forresten har jeg tatt Erfa i to år, HC i et og et halvt. Men binyrene blir ikke bra. Jeg har jobbet fult hele veien og skal endelig, på mandag be om 40% sykmelding. Jeg blir nok ikke bra før jeg jobber mindre. Sukk..

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hvilke hormoner er "trygge" å ta under graviditet, hvilke er ikke?

Jeg må innrømme at jeg er totalt uvitende, men trodde at når man går på fysiologiske doser, så var det ikke noe problem å bli gravid? Det er jo ikke noe problem å bli gravid når man bruker stoffskiftehomon, du setter jo kun inn det du mangler, er det ikke det samme med de andre hormonene?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    80

Følger spændt med i denne tråd rosin. Jeg gør mig nemlig præcis de samme tanker som dig omkring det at få børn

Mht binyrerne, så er 1,5 år ikke lang tid for binyrerne at komme sig! Tror det kommer til at tá endnu længere tid, desværre :(
    Jeg har også jobbet hele vejen igennem, men er glad for mit job og arbejder kun 25 timer om ugen, så jeg håber og satser på at kunne blive på jobbet
    Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden. Har været på Amour- nu Erfa i lidt over 2 år.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Smile Sv: Hvilke hormoner er "trygge" å ta under graviditet, hvilke er ikke?

Vigdis, takk for svar , det tenkte jeg også i utgangspunktet! Men ser på nettet at det feks. DHEA ikke skal brukes under graviditet. Men det kommer vel gjerne av at det mangler forskning, og ikke nødvendigvis at det er bevist skadelig?

Jeg tenker jo at det må være bedre for et foster om mor har gode/ideelle hormonverdier og tar hormontilskudd, enn at hormonnivåene er ute av balanse/ lave... ?

Men kanskje et problem er topper og daler i tilskuddene, at feks tesosteronnivået vil bli for høyt i visse perioder av døgnet feks.?

Uansett, Cortef blir brukt av gravide Addisonspasienter, og skal visst ikke skape problemer. Men under fødsel må Addisonspasienter (og jeg regner med alle som tar Cortef?) få intravenøst feks SoluCortef.

Progesteron altså ok, og Erfa er ok (og viktig!!). Det virker som DHEA og testosteron er "problemhormonene", men kanskje vil vi klare oss uten disse under graviditeten? Altså etter en stund med behandling, der kroppen har kommet seg.. ?

Prinsessen, "hyggelig" at vi er to som lurer
    Jeg jobber 37 timers uke, men går nå ned til 60% av det. Jeg tror det blir bra Vi er heldige som klarer å jobbe! Men det er vanskelig å finne balansen, synes jeg. Hvor mye "liv" har jeg rett på ved siden.. Vi får oppdatere hverandre om vi finner ut noe ang. graviditet Jeg har fått tilbud om å måle AMH, Anti mullerin hormon, som sier noe om eggreserven. Og FSH bør også måles? Jeg lurer nemlig på hvor mye eller lite tid jeg har, og det er litt merkelig som 25-åring ;)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Rosin, husk at noe av forskning som er utført hvor forsøkspersoner har fått tilført DHEA, har vært DHEA i temmelig løsslupne mengder! Ett forsøk jeg leste om en gang innebar en daglig dose på 150 mg! Fysiologisk dose er altså 30 mg. Diskuter dette med legen din. Det kan hende han vet noe vi ikke vet!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Svar: 63
    Siste melding: 12-01-12, 18:50
  2. "Det handler om hormoner" af Thierry Hertoghe
    Av nora i forumet Biblioteket
    Svar: 21
    Siste melding: 22-04-11, 16:47
  3. "Det handler om hormoner" af Thierry Hertoghe
    Av nora i forumet Thierry Hertoghe
    Svar: 22
    Siste melding: 22-04-11, 16:47
  4. "Det handler om hormoner" av Thierry Hertoghe