Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
-
05-07-11, 18:48 #1
Svimmel- Ulykken eller stoffskiftesykdom?
Hei! Har sett at det er skrevet mye om svimmelhet av forskjellig grad i forum for lavt stoffskifte samt når det gjelder binyre-problemer. Men ikke i høyt forum.
Jeg begynte med svimmelhet rundt 2004 da jeg fikk sønnen min. Etter det har jeg gått mye svimmel, særlig når jeg skulle forte meg med noe, gå turer, bøye meg. Så har alltid treng noen pauser.
I 1990 så frontkolliderte jeg og har i alle år hatt traumer i musklene i nakke og rygg som gjør at de stivner lett. Hatt behandlinger i rundt 15 år med Fysio,psykomotorisk behandling, kiropraktor etc uten å bli frisk men jeg kunne jobbe hvertfall. Men som sagt så ble jeg svimmel etter fødsel i 2004. Både leger og jeg dro direkte linje til ulykken. og etter mange år med slitne nakkemuskler så kom svimmelhet som enda ett symptom. Har tatt nevrologiske tester for å utelukke Meniers og MS. Tatt CT for å utelukke svulst.Har vært delvis uføretrygdet pga dette og i mindre aktivitet ikke sant, så det med vektoppgang og tiltaksløs ble jo koblet med at jeg var mye stillesittende pga svimmelhet. Alltid kald på hender og føtter, mista endel hår på høyre side. Voldsom PMS og hadde influensafølelse hver gang jeg skulle ha perioden. Sterke blødninger og uregelmessig. Lite sosial selvfølgelig, og folk trodde jeg var blitt folkesky.
Har tenkt mye på det her siden jeg fikk høyt stoffskifte påvist i starten på juni. Der jeg hadde både høy anti-tpo og høy TRAS og verdiene viste høyt stoffskifte. Ikke så inne i det her enda, men har fått det fortalt her inne om at jeg har Hashimoto's og TRAS indikerer vel også Grave's.
Så har noen spørsmål: Er det alltid at en har Grave's ved påvist TRAS? Eller kan jeg ha gått med tilløp eller er det subklinisk det heter,(korriger meg om feil) til hypo i alle disse år, og nå er det siste krampa av hormoner som pøses ut? For jeg har aldri hatt så stive muskler i nakken som nå, og heller da aldri vært så svimmel. Nå sitter jeg og snurrer i hodet mens jeg skriver og sitter rett opp og ned i sofaen. Er det vanlig å få ekstra stive muskler når en har høyt? Eller er det også lavt? Og vil slikt avta når en får medisiner. For det i seg sjøl påvirker jo sirkulasjonen av blod og oksygen til hodet da så. Prøvde massasje i forrige uke, men da lå jeg rett ut etterpå. Kroppen reagerte ikke positivt på den behandlingen hva nå det kan indikere.
Er det noen med høyt stoffskifte som er plaget med svimmelhet? Eller er det noe som kun hører lavt til? Tenker på siden jeg både har Anti-TPO(Hashimoto's) og TRAS (Grave's) at jeg har symptomer for begge for det om TRAS akkurat nå er i flertall. Mange tanker en skal plage seg sjøl med.
I morra skal jeg til spesialisten på sykehuset. Har lest masse og notert mye jeg skal spørre om og få visshet i. Så får vi se hva det kommer ut av det.
Håper noen har innspill og svar og beklager om det her på rotete
Hilsen fra Lise
-
05-07-11, 21:30 #2
Sv: Svimmel- Ulykken eller stoffskiftesykdom?
Hei Lise
Du har mange faktorer som kan medfører svimmelhet, så det er umulig å være helt sikker på årsaken. Men å begynne med massasje i din tilstand vil jeg strekt fraråde deg.
Jeg har selv vært syk de siste to årene, de siste ni månedene i en langsom bedring. Jeg er nå hos kiropraktorbehandling og han var før den første behandlingen svært skepisk til å overhode behandle meg. Jeg har gått til kiropraktor med ujevne mellomrom siden jeg var 16 år fordi jeg fikk en nakkeskade etter en bilulykke som 14 åring. Kiropraktoren var nå redd for å behandle meg, fordi det trigger og forsterker sykdomsreaksjon som allerede er i kroppen. Behandlingen pågår nå med høy grad av forsiktighet.
Det første jeg vil anbefale deg i forhold til svimmelheten din er å få målt blodtrykket ditt. Både høyt og lavt blodtrykk kan gi svimmelhet og det er en faktor som bør vurderes i ditt tilfelle og med din sykdoms situasjon.
-
05-07-11, 22:55 #3
Hei
Sier du det ja. Var vel derfor jeg ble helt slått ut etterpå da :( Har bare merka en tydelig forverring både i musklatur(stivhet) og deretter økende svimmelhet(konstant) etter at jeg fikk dette høye stoffskifte. Så må da ha noe med det å gjøre, kan da ikke være så tilfeldig. Sykdommen ble også vanskeligere å takle når svimmelheten ble konstant. Klarer ikke å gjøre noen ting. Ville derfor prøve å løse opp litt.
Begynte for 10-12 dgr siden(tror jeg d var) å ta tilskudd. 1 tabl Selen, 1 tabl D-vitamin med E, 1 tabl C-vitamin og 1 tabl Magnesium.
Hmmm... Blodtrykket fra 2005 og fram til feb 2009 har vært på 115/75 også sjekka jeg det ikke før nå i starten på juni og da var det 130/90. Han sa at begge deler var helt fint i forhold til alder etc. Også har jeg fått økende trykk bak øynene som jeg ikke vet om kommer fra sykdommen eller om jeg skulle ha sjekka synet og korrigering av linsestyrke. Er ikke rød eller hoven. Gud..synes det er mye nå, og kjenner jo at jeg blir litt engstelig oppi dette her.
Lurer på hvordan prøvene har forandret seg siden starten på juni. Merker at Inderalen ikke klarer å ta unna alle hjertebank og skjelving nå så har vel økt føler jeg. Eller så har jeg blitt mere engstelig. Føler seg som en krøpling
Har vel lest en og annen solskinnshistorie men hadde trengt flere nå tror jeg
-
06-07-11, 14:03 #4
Noen apotek tilbyr måling av blodtrykk. Stikk innom å få målt et nytt, vil ikke forundre meg om det er der svimmelheten ligger.
-
10-07-11, 13:01 #5
Hei igjen.
Igår var jeg på sykehuset for å ta en sjekk, siden jeg er så utafor og dårlig med svimmelhet etc. Nå er nesten svimmelheten det som er verst. Det svir i hals og nakkemuskler og er vel mest sannsynlig at det kommer derfra. Har aldri kjent at jeg svir i halsmusklene noen gang. Kjertelen er jo varm og hoven så må da ha noen forbindelse med det. Men noe må henge sammen med sykdommen ,at musklene ble stivere og stivere ettersom verdiene mine ble høyere og høyere. Og da blir det jo enda trangere, også situasjonssvimmel fra før av da så.. Ingen som har opplevd dette altså?
Blodtrykket mitt var 119/69 og blodmetning var 96%. Blodprosent på 15 tror jeg d var. Jern på 12 og B12 på 250 og ingen infeksjoner.
Men kan jeg ikke ta behandlinger på nakken altså? Kan da ikke gå slik, eller sitte og ligge i sofaen i månedsvis? Hvordan skal jeg ha krefter til å takle sykdommen ellers da om jeg ikke kan få behandling på nakken.
Håpløs situasjon å komme i.
-
10-07-11, 18:15 #6
Hei Lise

Jeg er bare en kjapp tur innom, da jeg står midt i sånt flyttestyr. Jeg leste innlegget ditt og tenkte at det kanskje var godt for deg å høre at noenmed høyt stoffskifte har opplevd det du opplever nå.
Jeg var utrolig mye svimmel når jeg hadde forhøyet stoffskifte. Jeg brukte ofte hele bredden på gangen når jeg skulle bevege meg fra feks stue til kjøkken og jeg hadde opptil flere pauser underveis. Noen ganger kjentes det ut som om jeg skulle gå i dørken. I ettertid kan jeg si at jeg tror dette skyldtes min høye puls på den tiden. Jeg hadde over 120 i hvilepuls og var kjapt oppe i 150-160 ved bare å reise meg og gå et par skritt i leiligheten. Jeg fikk etterhvert betablokkere for dette, men allikevel gikk det til tider rundt. Betablokkere legger bare et lokk på pulsen - din kropp går fortsatt på høygir. Hvordan er din puls i ro og ved aktivitet?
Når det gjelder muskelverk/leddsmerter, så hadde jeg det overalt. Jeg var en verkebyll og forsvant det et sted, dukket det straks opp et annet sted. Jeg tror ikke behandling rettet mot dette vil hjelpe akkurat nå, men det er kun hva jeg tror. Det som må til er at stoffskiftet ditt bremses og med det vil symptomene gradvis forsvinne. Dessverre er dette en tålmodighetsprøve av dimensjoner. Kjenner meg godt igjen i det du beskriver og oppgittheten av at du ikke fungerer for øyeblikket. Det blir bedre Lise...
-
10-07-11, 19:13 #7
Hei igjen.
Jeg har ikke så mange kommentarer til de "fine" prøvene dine (verste uttrykket jeg vet) annet enn at du burde få målt blodtrykket ditt i en situasjon som er mindre sressende enn på et sykehus. Jeg har selv slitt med lavt BT og hver gang jeg har målt det på sykehus eller hos lege er det helt perfekt, mens hjemme ligger det på 90/50. Men jeg har blitt tatt på alvor fordi jeg er helsepersonell selv. Selvsagt kan det være slik som Eirin har erfart, men det er greit å utelukke. Du bør også gjøre en innsats for å få opp B12 og jern. Det er bare å starte med tilskudd fordi behandling for høyt stoffskifte kan føre til lavt stoffskifte og med lavt stoffskifte er disse verdiene vanskeligere å få opp. De er ikke bra nok slik de er nå.
-
10-07-11, 21:07 #8
Hvor skal jeg måle det da om det ikke er hos legen etc.? Etthvert sted utenfor hjemmet vil jo være en liten stressfaktor . Og pulsen min igår var på 78 når jeg var på sykehuset og den føyk opp til rundt 100 ved midnatt når jeg skulle legge meg ,og da har jeg intak av 240mg betablokkere fordelt utoverdag/ettermiddag. Jeg må jo stole på de synes jeg. Har ikke så mye annet valg. Har tenkt på det jeg også, siden jeg har sett det mye skrevet at jeg skal prøve å få opp de verdiene.
-
10-07-11, 21:25 #9
Beklager hvis jeg virker negativ, men jeg stoler kun på meg. Og jeg mener heller ikke at målingen ikke er rett,men gjennom jobben ser svært mange med såkalt "legekontor blodtrykk". Det går an å kjøpe sitt eget blodtrykksapparat på et apotek til rundt 400kr. Det er enkelt å bruke og en forsikring som er verdt mye i din situasjon. Vel verdt investringen spør du meg
-
10-07-11, 21:39 #10
Hei!
Fælt å si det, men det var nesten godt å se at hvertfall 1 har opplevd det jeg går igjennom nå. For en blir jo så engstelig når det plutselig blir slike omveltninger. Føler meg nesten invalid ved å være slik jeg er nå. Gråten sitter lett. Helt i starten før jeg fikk betablokkere så hadde jeg rundt 120 i hvilepuls og gudene vet hva den var når jeg lea på meg. Men trodde pulsen skulle komme ut øret og hjerte ut av brystet. Da var det ikke lett å sove, og det er det ikke nå heller akkurat. Men noe bedre. Noen ganger på dagen er den fin på rundt 75-80 men veldig hard puls. Og plutselig bare fyker den avgårde opp i 100-120 og veldig hard. Jeg tar 80mg Inderal hver 8de time. Har nå gått på Neo 20mcg pr dag siden onsdag, men tar vel noen uker før jeg merker bedring vel? Eller kan en merke at noe avtar dag for dag?
Litt artig igår, legen på sykehuset hadde også en liten struma. Han hadde studert medisin i Polen og der har de ikke jod i salt og mat så han fikk den pga. jodmangel. Den hovna opp og var varm og ga han hetetokter en gang iblant sa han. Er faktisk ikke i det hele tatt ofte en møter mennesker med stoffskifteproblemer og hvertfall ikke høyt. Føles så ensomt med noe som en ikke vet så mye om.
Ja Eirin, det er mange prøver en blir satt på her i livet og denne føyer seg inn i rekken av våre. Min hittils tøffeste. Takk skal du ha Eirin og lykke til med flyttingen
Lignende tråder
-
Stoffskiftesykdom? Veien til et friskere liv
Av TheaK i forumet Bøker om lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 28-01-12, 15:43 -
Svimmel
Av Pusen1975 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 10-03-11, 11:33 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
Kontrollkort ved stoffskiftesykdom
Av kris i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 23-07-08, 01:07 -
små barn og stoffskiftesykdom
Av rikke i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 4Siste melding: 23-05-07, 05:38
Svar med sitat

Bokmerker