Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
25-09-06, 15:55 #1
Osteoporose av hyper / lav TSH ?
Bør vi som har hypotyrose kontrolleres for det oftere enn andre på grunn av at vi har større fare for å få osteoporose om vi i perioder er hyper?
Er ikke legene ganske redde for at vi skal få osteoporose?
-
25-09-06, 16:24 #2
Jepp! Pga lav TSH fikk jeg vite. Jeg nektet å tro det, men gikk med på å få sjekket dette. Jeg trener mye og mener selv at jeg er ikke i faresonen. Er heller ikke genetisk disponert. Men fikk meg en STOR overraskelse da jeg fikk vite at jeg har osteopeni (forstadiet for osteoperose - ettersom jeg har forstått) i lårene!
Opprinnelig skrevet av cat
Har ingen annen forklaring enn at legen sikkert har rett?? Og det faktum at jeg er i overgangsalderen da, men allikevel. Lav TSH-teorien kan jeg være med på. Brrr....hva mer?• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
25-09-06, 18:31 #3
Det er jo Parathyroidea som produserer hormoner som regulerer beinstoffskiftet. Ca 0,2 gram bein fornyes hver dag. Ubalanse i et av flere forutsetninger kan gi osteoperose, (se over her) men det tar vanligvis lang tid å pådra seg dette.
TSH styrer med bløtdels-stoffskiftet og påvirker ikke bein-stoffskiftet på noen måte. Men et høyt stoffskifte gjør det, fordi kroppen rett og slett ikke henger med på dette punktet om stoffskiftet blir for høyt.
Når stoffskiftet er for høyt er TSH ofte lav - iallfall når det er ens eget stoffskiftehormon som det er for mye av som feks. når det produseres stoffskiftehormoner i knuter uten TSH-kontroll.
Fallgrube :
Men forholdne er helt anderledes for dem som bruker fremmedthyroxin. De får ofte en TSH som er null for knapt nok å få et normalt stoffskifte - og for dem er det ingen fare at TSH er null - stoffskiftet er jo likevel lavt.
Det er altså kun når stoffskiftet er vedvarende svært høyt at man kan være i faresonen. Mange tror fullt og fast at en lav TSH er det samme som et høyt stoffskifte - og slik er det jo ikke.
TSH deltar ikke i stoffskiftet og er således ikke et stoffskiftehormon - det er bare et styringshormon som hos friske personer regulerer stoffskiftet.
Omtrent som at du er ikke en bil selv om du styrer den.
Hypothyreospasienter kan bare glemme den TSH redsel som pådyttes oss.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-09-06, 18:56 #4
Kjøper den n`Finn. Jeg vet for lite om dette, men ville bare bekrefte at legene (min iallefall) er opphengt i lav TSH og fare for osteoperose. Det var han som syntes det var nødvendig med en undersøkelse. Jeg ba ikke om det selv. Så hva skal en stakker tro?
Og når han også får se prøvesvar som bekrefter teorien sin?
Men noe utover det så henger han seg ikke opp i lav TSH i det hele tatt.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
Lignende tråder
-
TSH osteoporose
Av Bittebitt i forumet TSHSvar: 4Siste melding: 11-06-08, 14:38 -
Høyt stoffskifte og osteoporose
Av mumi1 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 25-05-08, 00:07 -
Fra hyper til hypo..
Av tollo i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 03-10-07, 07:08 -
Fremdeles hyper ?
Av pusur i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 06-09-06, 07:41 -
Fra hyper til hypo..