Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Psykiater skriver innlevende om ME, tenk om noen fagfolk kunne skrive noe liknende om oss?
To søstre er mine pasienter. Den ene er tolv, den andre er syv år. Begge er så syke at de bare sporadisk kan møte på kontoret. I tillegg er en av foreldrene ME-syk. Diagnosen er ikke stilt av meg eller av fastlegen, men av en av landets ledende eksperter på området, en ordentlig, skikkelig indremedisiner med lang fartstid og stor troverdighet i det medisinske systemet.
Hvorfor er disse personene sendt til psykiater? Fordi man ønsket en psykiatrisk utredning. Det kunne jo være at det var psykiatri, alt sammen.
Verre blir det når familien til slike pasienter selv begynner å tvile. «Kanskje vil de bare ha oppmerksomhet», sier stjålne øyekast og høflige, men tvilende kommentarer: «Jeg forstår at du ikke har det lett». Og så blir det kanskje lenge til neste gang venninnen ringer opp igjen
Postet i dag af Vigdis i forummet Lavt stoffskifte og ME.

Det er et velkendt fænomen, at det meget ofte er psykiatere, der "opdager" hypothyreose/lavt stofskifte hos patienter, af "trætte" fastleger henvist til en psykiatrisk udredning - fordi meget ofte ser fastlægerne slet ikke efter andre diagnose-muligheder hos disse utålelige "hypokondere", der render dem på døren i tide og utide.... med alle deres "indbildte" symptomer på påståede (af læger) "funksjonelle lidelser" (ironi kan forekomme).

Vi er rimelig sikre på, at psykiateren Dag Coucheron er ingen undtagelse og det ville måske være en god idè at kontakte ham med bøn om at skrive tilsvarende artikel om lavt stofskifte-patienter? Forslag til et oplæg modtages med tak.

Andre artikler af Dag Coucheron:

Relateret: Thyreoidea-sygdom og psykisk helbred i forummet Stoffskifte og kognitive, psykiske og nevrologiske plager