Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    13

Standard Trenger hjelp til tolkning av blodprøvesvar

I forbindelse med at jeg i lengre tid har hatt lite energi mm, har jeg tatt endel blodprøver hos legen. Er nå sykmeldt med symptomer på utbrenthet, men jeg har lurt på om det kan være noe mer/ annet. Kan skrive mer om symptomer senere, men lurte på om blodprøvene kunne indikere lavt stoffskifte?

Vit.D.stat 64*M
    S-Vitamin B12 (100-450) 190
    S-TSH (0,4-3,5) 1,0
    S-Transferrin (2,0.3,3) 2,2
    S-Jernbindingsk (10-50) 31
    S-Jern (9-34) 18M
    S-FT4 (Fritt T4 (7-16) 8
    ER-MCH (27-35) 27,7
    S-Ferritin (10-130) 22
    ER-MCV (85-101) 80,9
    Har tatt mange andre prøver også, men vet ikke hvilke som er relevante å vise til. Hadde blitt kjempeglad hvis noen kunne hjulpet meg, jeg vet ikke hva dette betyr

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hjelp til tolkning av blodprøvesvar

Hei Ingvild
    fT4 er jo et mål på hvor stort lageret av det pro-hormon som blir til stoffskiftehormoner er.
    Mange setter likhetstegn mellom dette tallet og stoffskiftet.
    Og det lageret må ikke bli mye lavere før det er under grensa som er satt for sykelighet, så stoffskiftet ditt er lavt.
    Så lavt stoffskifte kan man ha i korte øyeblikk og under spesielle betingelser uten at det betegnes som sykelig.
    Det er styringshormonet TSH som skal bringe fT4 opp til det nivå som du pleier å ha - og det skjer ikke. Da måtte TSH vært mye høyere.

Det er sånn at TSH er en slags "gasspedal" for kjertlen som lager stoffskiftehormoner. Når den er 1 kruser systemet, blir den under 1 bremser du, og over 1 gasser du.
    Og her gasses det ikke når det er nødvendig.

Dette er dessverre en situasjon som ofte overses av behandlermiljøet, for isolert sett ser jo TSH helt ideell ut - og peker på at fT4 også må være ideell.
    Det er den bare ikke.

MCV - MCH er lave og kan bla. tyde på B12 mangel.

Så lurer jeg på noe bare for egen del : Hva slags D-vitaminprøve er det som har * på 64 ??
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    13

Oj, da kan det kanskje tyde på lavt stoffskifte? Hva bør jeg gjøre videre?
    Jeg er usikker på hva d-vitamin-prøven tyder på, refererer bare hva som står på skjemaet.
    Er det andre prøver som bør tas?
    Tusen takk for svar! Det setter jeg stor pris på!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Prøven din viser at det er få frie T4-hormoner i blodet ditt.
    Det er ikke tatt prøver som kan si noe om årsaken til at det er slik.

Den verste, og vel den vanligste årsaken til at det ikke er nok fT4 i blodet, er en autoimmun sykdom som angriper kjertlen slik at denne rett og slett ødelegges sakte men sikkert.
    Antistoffer fra denne prosessen kan måles mde blodprøven : anti-TPO.
    Hvis slik prosess er igang, er det vanlig at TSH svarer med å bli høy - og det gjør jo ikke din.

Så jeg ville vel undersøkt om det kunne være noe med det sentrale - det som produserer TSH for å styre kjertlen.
    Aktuelle prøver er vel TRH og prolaktin, ellers er dette et vanskelig område.

furst.no skriver :
    0,5 mL serum. Pga stor døgnvariasjon bør prøven tas etter kl. 10 og minst 3 timer etter at pasienten har stått opp.
    Indikasjon: Sykdommer i hypofyse/hypotalamus-regionen. Amenoré. Galaktoré.
    Referanseområde: 700 mU/L
    Tolkning: Høye verdier kan være fysiologisk, medikamentelt eller patologisk betinget.
    Fysiologisk: østrogenpåvirkning som ved P-piller eller graviditet, laktasjon, stress og hos nyfødte.
    Medikamentelt: fentiaziner, metyldopa, tricykliske antidepressiva. Patologisk: hypofysetumores, hypothyreose, nyresvikt, leverkirrhose.

Så bør du vel ta en B12 prøve for å sjekke om det er årsaken til de lave MCH/MCV,

Og, står det ikke noe mer på den D-vitaminprøven ?
    Det er to som er aktuelle : OH-25 og OH-1,25.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    13

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare. Jeg kjenner meg igjen i så mye her på forumet, mer og mer faller på plass hvis det er dette jeg lider av.
    S-Vitamin B12 (100-450)-ligger på 190 hos meg.
    Alle disse prøvene ble tatt i januaer, så jeg vet ikke hvordan nivåene er nå. Legen mente det ikke trengtes å ta blodprøverpå det som allerede var sjekket opp...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg huska visst litt feil gitt - det er jo motsatt......
    Det kan gå litt surr iblant - sorry.
    Les denne du : https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9504
    På begynnelsen.

B12 på 190 er ikke så galt, men anbefales høyere fordi det kan gi symptomer når stoffskiftet er lavt.

Så er det vel også slik at om man får diagnose på at årsaken er sentral, så behandler man med Levaxin.
    Det kan være at legen din går med på en prøveperiode mer en lav dose Levaxin.
    Det går an å spørre ?
    Det er ofte lettere å få en slik prøveperiode.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    13

Er litt forvirret her jeg. Har ingen kunnskap om dette. Legen sier alle prøvene ligger innenfor normalområdet, men at jeg har litt lavt nivå av jern og vit d. Han har ikke nevnt noe om stoffskifte. Det har jeg begynt å tenke på, da det sammenfaller sånn med symptomene mine.
    Bør jeg prøve å få time hos spesialist?

Hva huska du feil?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Huska helt motsatt av hva lav MCV/MCH betydde i henhold til B12.....
    Legen din skal jo sende deg videre til spesialist, om du kvalifiserer til de retningslinjer spesialisten har trukket opp.
    Men det hjelper jo å be om det får en håpe....
    Spesialist er i dette tilfelle endokrinolog på nærmeste sykehus.
    Jeg vil nok si at dette er for spesialister......

Så er det jo MYE å sette seg inn i da, og ditt tilfelle er ikke helt lik andres.
    Ikke alle leger følger en opp på beste måte heller.
    Derfor er det en stor fordel å utdanne seg så godt det går i ens egen situasjon - (og det er du jo i ferd med)

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    13

Standard Trenger hjelp til tolkning

Jeg har hanglet og hatt lite energi mm. i lengre tid og har nå tatt blodprøver. Iflg legen er blodprøvene fine, men unntak av lavt jern og d-vitamin. Jeg har begynt å ta tilskudd for dette.
    GFR MDRD (>60)- >60
    S-ALAT (10-45) -19
    S-Albumin (36-48)- 46
    S-Anti-TPO (0-9)- 1
    S-CK- (35-210)- 74
    S-Ferritin (10-130)- 24
    S-Folat (>4) -11
    S-FSH - 7M
    S-Ft4 (7-16)- 9
    S-Jern (9-34)- 17M
    S-jernbindingsk (10-50)- 29
    S-Kalium (K) (3,6-5,0)- 4,3
    S-Kreatin (45-90)- 63
    S-LH- 7M
    S-MMA(<0,27)- 0,21
    S-Natrium(137-145)- 140
    S-Transferrin (2,0-3,3)- 2,4
    S-TSH (0,4-3,5)- 0,92
    S-Vitamin B12 (100-450)- 330
    T3 fritt ( 3,0-6,0) -4,2
    Testostero (0-3)- 1
    Vit-D.stat- 72*M
    Østradiol- 0,09 M

Puh, det var mange. Er ikke sikker på hvilke som er relevante. Takker på forhånd for svar!

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Trenger hjelp til tolkning

Nja, nå er jeg uenig med legen din i at ft4 er fin...Den er veldig lav, og selv om den ligger innenfor referanse kan den være for lav for deg. TSH ser ikke ut til å reagere noe spesiellt på dette så kanskje årsaken som nevnt før ligger et annet sted enn i kjertelen. Du har jo ikke anti tpo eller...

Kanskje du burde be om å prøve levaxin en periode?
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Tolkning av blodprøvesvar
    Av Bomull i forumet Blodprøver
    Svar: 23
    Siste melding: 25-11-10, 00:03
  2. HJELP til tolkning av 24 timers spyttprøve???
    Av Lulu i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 15-08-09, 08:00
  3. Hjelp til tolkning av blodprøver
    Av Lotta i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 24-06-08, 18:36
  4. Prøvesvar, trenger hjelp til tolkning..
    Av G79 i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 04-03-07, 19:15

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn