Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    40

Standard Frit T3 udgået?

Hej Forum..

Jeg fik taget blodprøver på Køge Sygehus denne morgen og min læge havde også ønsket at jeg skulle have tjekket FT3. Laboratoriet fortalte mig, at Frit T3 var udgået - altså, at de ikke tager den prøve længere???

Jeg forstår intet? Måske kan nogen forklare mig, hvad der sker?

Bellen

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Thumbs down Sv: Frit T3 udgået?

Ja, det ser ut som om de har begynt med dette i Norge også... Så det er vel en konsekvens og et resultat av den kunnskapen man generellt finner at leger har om stoffskiftelidelser rundt om.. Lure hoder tenker vel at ft4 er mest nødvendig å måle fordi alle produserer nok t3. Men dette er bare en spekulasjon altså, men det er vel ikke så utenkelig. Tendensen og kunnskapen legene har avspeiles jo på forumet her..
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Frit T3 udgået?

Det er det samme i Norge og i UK (så vidt jeg er orienteret). Om svenske læger følger denne u-vane, som de danske og norske (?) ved slavisk at følge hvad der behager den Britiske Thyroid Association at "finde på", er ikke til at vide. Jeg er bare SÅ lykkelig over at jeg er en "selvbehandler", at jeg nærmest mangler ord til at beskrive det...

Bellebellen Jeg er sikker på, at forklaringen er politik og dumhed. Ved ikke at måle FT3 slipper lægerne en gang for alle for at skulle deale med alle konverteringsproblemer, sparer alle hormonresistens-undersøgelser og - vigtigst af alt - slipper man en gang for alle af med alle Liothyronin-behandlinger, dvs. behandlingen bliver "forenklet" til kun at omfatte syntetisk T4, flankeret af en bred vifte af psykofarmaka når "behandlingen" fejler.

Jeg har INGEN (siger/skriver: i-n-g-e-n!) respekt for vores læger pga. deres manglende faglighed, deres firkantet tænkning-i-bokse, deres uduelighed og deres manglende evne til at lære og refleketere over det lærte! Så er det sagt og kan ikke siges ofte nok.

Vi er prisgivet skrivebordslæger uden føling, uden viden og uden etik. De er farlige for deres patienter og for resten af samfundet. De har taget en fin uddannelse på forkerte præmisser og går man "psykopat-forskningen" igennem med en tættekam - viser det sig, at blandt de professioner flest psykopater og sociopater stræber efter at komme ind i - står lægefaget på toppen af ønskelisten. Det handler om magt over andre mennesker og om hvordan man "bedst" kan udøve denne magt? Det gør man ved at skade dem! Der er jo ingen vits i at gøre andre mennesker lykkelige, vel? Lykkelige (raske) mennesker befinder sig ligesom udenfor psykopaternes rækkevidde og det kan man jo ikke have, som psykopat.

Jeg ved godt, at jeg lyder "åndssvagt" og hidsigt, men det ER en kendsgerning, at lægernes handlinger, og deres handlinger alene, der taler sit eget tydelige sprog! Man bør glemme barnelærdommen om "den gode læge" for en stund og i stedet iagttage lægestandens handlinger, og se hvad disse handlinger "siger", udtrykker og hvad de symboliserer. Det er ikke glade og tillidsfulde tanker, man får ud af dette eksperiment, kan jeg love for.

Jeg er ked af at jeg ikke kan give dig et fornuftigt svar, som vi forstår ved fornuft, gerne funderet i en logisk forklaring om nytteværdi af beslutningen for såvel patienterne som deres læger. Vores tarv spiller ingen rolle. Der er ingen anden logisk forklaring, end den samme "læge-logik" som får lægerne til at indsætte "døds-koder" i patientjournaler gældende patienter, hvis eneste "skyld" er, at de er ældre, at de får hjemmehjælp eller går med rolator.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Er så enig i det du skriver Anisa! Da jeg i starten stod overfor alt denne her stifskifte/binyre problematik, var jeg meget fokuseret på at finde en læge der ku hjælpe/vejlede mig, men jeg er blevet klogere! Jeg føler mig ofte også som selvbehandler og der går længere og længere imellem jeg får taget blodprøver, for jeg får jo bare at vide at resultaterne er fine og inden for normalområdet... Hmm??
    Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Jeg har tatt blodprøver i dag, deriblant FT3. Hørte ingenting om at de hadde sluttet med det? Får se om ei ukes tid om de har har analysert den ved Fürst eller om de bare dropper den selv om den er krysset av for.

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    128

Jeg var på hormonlabben til Aker i morges. Legen hadde satt opp måling av både FT3 og rT3, så jeg var litt spent siden folk her sier at mange går bort fra FT3 i blodprøver. Fikk beskjed om at arket var gammelt, så jeg dobbeltsjekket - og Aker har *ikke* stoppet med målinger av FT3.

Så...da vet dere det

Det kan også være forskjell fra lab til lab. For alt jeg vet kan det hende at Fürst har sluttet å teste for FT3, så derfor jeg dobbeltsjekket når jeg var innom siden andre da kan be om å bli sendt til Aker i stedet når blodprøvene skal tas.

Ellers kan jeg nevne at jeg ga sykepleierne et nytt navn i går, siden jeg ble påmint om forrige gang - når jeg tok ukentlige blodprøver i lang tid: Vampyris Medicus

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

FT3 står ikke på blodprøvearket og må påføres manuellt. Mulig det kan mistolkes ?
    Om det har vært der før så kan det jo være plassmangel på arket som er årsak til at det er borte.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Jeg tok T3 på Fürst for et par uker siden, det var ikke noen problemer med det.

Legen skal alltid kunne rekvirere T3, selv om det ikke står på menylista til en lab. Det er bare å føre på i et eget felt for de mer sjeldne prøvene.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    40

Tak til alle for respons!

Jeg bad udtrykkeligt min egen læge om at krydse FRIT T3 af på skema til sygehusets lab. Det var på selve laboratoriets pc-skærm, at jeg så, at FRIT T3 var udgået - så de ikke kunne tage prøven...

Nu tænker jeg, om der findes (evt. private?) laboratorier andre steder i DK hvor man kan blive testet på behørig vis?

..Jeg synes virkelig ofte, jeg føler sig 'syltet' og lidt 'ja-ja-det-er-bare-en-gammel-skør-kælling' med hensyn til mine klager om de mere eller mindre slemme symptomer som skyldes det lave stofskifte...

For det meste har jeg det rimeligt godt på mine 240 mcgr Eltoxin, men føler STADIG at jeg mangler de 10 - 20 % mere energi...

Jeg har endnu ikke turdet, at skifte til det naturlige hormon. Også på grund af, at det synes svært at få fat i - og de svigtende leverancer.

Bellen

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Frit T3 udgået?

Sitat Opprinnelig skrevet av bellebellen Vis post
    Nu tænker jeg, om der findes (evt. private?) laboratorier andre steder i DK hvor man kan blive testet på behørig vis? ..Jeg synes virkelig ofte, jeg føler sig 'syltet' og lidt 'ja-ja-det-er-bare-en-gammel-skør-kælling' med hensyn til mine klager om de mere eller mindre slemme symptomer som skyldes det lave stofskifte...
    Det gør det sikkert, du ved, for penge kan man købe alt bl.a. via privathospitaler. Men det kommer også an på, hvad du ønsker bruge de tal til? Liothyronin? Men ellers kan du købe udmærkede tests via postordre. ZRT Laboratories befinder sig iblandt verdens bedste virksomheder i genren, og deres skriftlige analyser af resultater, kan nok ingen danske medicinere konkurrere mod.

Sitat Opprinnelig skrevet av bellebellen Vis post
    For det meste har jeg det rimeligt godt på mine 240 mcgr Eltoxin, men føler STADIG at jeg mangler de 10 - 20 % mere energi... Jeg har endnu ikke turdet, at skifte til det naturlige hormon. Også på grund af, at det synes svært at få fat i - og de svigtende leverancer.
    De "svigtende" leverancer er fortid nu, Bellebellen. Men selv hvis de var, ja, hvad andet ville der ske andet, end at du skulle tilbage til den behandling du er på nu...
    Sist endret av Anisa; 25-01-11 kl 15:10
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn