Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Liothyronin og statiner mod kolesterol

Hvis man er i kombinationsbehandling med Levaxin/Liothyronin samtidigt med statin-behandlingen mod kolesterol - er svaret på, hvorfor Levaxin/Liothyronin ikke virker (godt nok), at det er kolesterol-medicinen som står "i vejen" og ødelægger effekten af Levaxin/Liothyronin.

Rapporter har vist, at HMG-CoA reduktase hæmmere (statiner) hæmmer også effekten af thyroideahormon hos patienter, der er i behandling med Liothyronin (og levothyroxin).

Da forhøjede lipider, triglycerider samt forhøjet eller højt kolesterol er blandt primære symptomer på lavt stofskifte (uanset årsagen) - vil mange stofskiftesyge blive "tilbudt" eller beordret til behandling med kolesterolsænkende statiner.

Man skal ikke regne med, at lægerne overhovedet er klar over (i fuldt omfang) at hvis de ordinerer statiner for stofskiftesyge - ophæves eller stærkt reduceres effekten af behandling med thyreoideahormoner T3 og/eller T4.

Behandling af stofskiftesyge med statiner er overflødig idet enhver fremgang i effekten af thyreoidea-behandlingen vil ganske af sig selv medføre fald i kolesterol. Falder kolesteroltallet ikke alligevel - er dette en tydelig indikation på, at den syge er (oftest) UNDERbehandlet.

Denne statinernes thyreoideahormon-undertrykkende egenskab vil hos thyreoidea-raske patienter i livslang "forebyggende" statin-behandling - før eller senere medføre hypothyreose. Spørgsmål er ikke "om", men "hvornår"... fordi statiner ganske enkelt ikke hører sammen med thyreoideahormoner i samme menneskekrop. Derfor.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Liothyronin og statiner mod kolesterol

Flott at du skriver om dette, Anisa. Statiner er noe griseri. Mitt kolesterol falt med ca 1 da jeg begynte på Erfa i løpet av et halvt år. En legevenn gjorde en totalomveltning i kostholdet for å slippe å ta statiner. Hun spiser med stort hell lavkarbo og trenger ikke statiner... At en lege ikke ønsker å putte dette medikamentet i egen kropp sier meg det jeg trenger å vite...

Lignende tråder

1. Kolesterol og TSH og B12
    Av AnnK i forumet Kolesterol
    Svar: 9
    Siste melding: 31-01-10, 17:35
  2. Plante-statiner
    Av Hansen i forumet Krigen mot kosttilskudd
    Svar: 3
    Siste melding: 12-08-09, 23:08
  3. CRP-tallet = statiner til raske
    Av Anisa i forumet Kolesterol
    Svar: 3