Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
  1. #1
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard Oprah winfrey om stoffskifte (og noen far-out teorier)

    det er på alle forumene og på thyroid.about.com at Oprah skrev i Oprah-bladet omsine stoffskifteproblemer, både hyper og hypo.
    Pussig nok tok hun fri og drakk soyamelk nylig når det var ille...
    Kommentarer finner du på http://thyroid.about.com og på forumene.

  2. #2
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard Oprah winfrey om stoffskifte (og noen far-out teorier)

    Oprah sa noen rare ting på showet sitt igår. Stoffskifteproblemer kommer av at man undertrykker følelsene sine elelr ikke uttrykker seg som man skulle og sånt vås...
    http://thyroid.about.com/
    ""In many women thyroid dysfunction develops because of an energy blockage in the throat region, the result of a lifetime of 'swallowing' words one is aching to say. In the name of preserving harmony, or because these women have learned to live as relatively helpless members of their families or social groups, they have learned to stifle their self-expression....It's no coincidence that so many more women than men have thyroid problems. Thyroid disease is related to expressing your feelings..."
    (senere vil artiklene kunne finnes igjen i oktober-arkivene)
    http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... ab-thyroid her på forumet diskuteres det livlig. Oprah har også et forum og de går over dit for å si sin mening...

  3. #3
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

    Standard

    Kanskje er det noe i dette. (Jeg har ikke lest linkene dine)

    Stoffskifteproblemer kan som kjent utløses av stress.
    Ã… undertrykke egne følelser kan gi stress...

  4. #4
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard

    Et råd fra en elektroniker : Sky de helesarbeidere/behandlere som begynner å snakke om energi - de vet ikke hva det er selv - og tror ikke at andre vet det heller - derfor prøver de en røver, som somregel går hjem - helt til de treffer en som vet hva energi er - da prøver de å lære dennne hva energi er .........
    joda, jeg har vært der.

    Energiblokkasje blir i beste fall et "hotspot" uten like. Dessuten produser ikke kjertelen enegi - den produserer hormoner som regulerer energiavsettningen i mitokondriene i hver eneste celle i kroppen - langt fra strupen.

    Sludder og vås fra ende til ande - likevel er det "box office" - forstå det den som kan.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  5. #5
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

    Standard Re: Oprah winfrey om stoffskifte (og noen far-out teorier)

    "In many women thyroid dysfunction develops because of an energy blockage in the throat region, the result of a lifetime of 'swallowing' words one is aching to say. In the name of preserving harmony, or because these women have learned to live as relatively helpless members of their families or social groups, they have learned to stifle their self-expression....It's no coincidence that so many more women than men have thyroid problems. Thyroid disease is related to expressing your feelings...
    Siden hun holder kjeft om det meste liksom og har en underdanig plass i universet vårt

    Ok til en liten grad kan jeg skjønne at undertrykte følelser kan skape stress som igjen kan... Men det er så fjernt vil jeg si, at sjansen er ufattelig liten for at det er grunn til thyreoideasykdom. Og det er garantert ikke grunnen til at det er flere kvinner enn menn!
    Ikke vet jeg hvem som har snakket med henne om sykdommen, men de har ikke styr i hvert fall!

    Men, en fin måte å legge skylden på dem som har sykdommen. Dette er noe en selv har påført seg selv.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

  6. #6
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

    Standard Re: Oprah winfrey om stoffskifte (og noen far-out teorier)

    Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
    Siden hun holder kjeft om det meste liksom og har en underdanig plass i universet vårt
    Nei, hun er vel ikke akkurat ekspert på alt hun uttaler seg om:-)

    Men, en fin måte å legge skylden på dem som har sykdommen. Dette er noe en selv har påført seg selv.
    Stress kan være så mye, ikke nødvendigvis selvforskyldt. Det har vært forsket på at stress (vonde opplevelser) i barndommen kan gi økt produksjon av CRH (cortison releasing hormone) som igjen kan føre til angst og depresjon. Jeg har ikke noen link her, men det står om det i en bok som heter "Tankebilder" av psykiater Andres Evang.

    Det er også funnet ut at de barna som klarer seg best er de som har noen å snakke med om det de opplever.

    De som ikke har noen å snakke med, finner andre måter å takle det på. Noen blir mer rampete, noen (ofte jenter) blir stille og innadvendte. Noen begge deler. Barna legger gjerne skylden på seg selv (jeg er ikke god nok, jeg fortjener ikke bedre, det er fordi jeg er ond), tør ikke snakke om det og undertrykker derfor sine følelser.

    Så det er sikkert ikke helt utenkelig at undertrykte følelser kan ha en eller annen betydning for utviklingen av hypotyreose - for noen.

  7. #7
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Standard

    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Et råd fra en elektroniker : Sky de helesarbeidere/behandlere som begynner å snakke om energi - de vet ikke hva det er selv - og tror ikke at andre vet det heller - derfor prøver de en røver, som somregel går hjem - helt til de treffer en som vet hva energi er - da prøver de å lære dennne hva energi er .........
    joda, jeg har vært der.

    Energiblokkasje blir i beste fall et "hotspot" uten like. Dessuten produser ikke kjertelen enegi - den produserer hormoner som regulerer energiavsettningen i mitokondriene i hver eneste celle i kroppen - langt fra strupen.

    Sludder og vås fra ende til ande - likevel er det "box office" - forstå det den som kan.
    Enig med n`Finn. Nu mangler vi bare, at også stofskiftesygdomme relateret til skjoldbruskkirtelen kommer til at rangere under betegnelsen "de nye sygdomme" såsom fibromyalgi, whiplash m.m. De foragtede "kvindesygdomme". Og så er vi bare færdige alle sammen.... Og kampen udvides fra "kun" at gælde kampen om helbred - til også at gælde selve anerkendelse af sygdommen i omverden, som værende reel og fysiologisk.

    Sitat Opprinnelig skrevet av Reven
    Kanskje er det noe i dette. (Jeg har ikke lest linkene dine)

    Stoffskifteproblemer kan som kjent utløses av stress.
    Ã… undertrykke egne følelser kan gi stress...
    "Som kjent"?

    Jo, når der er tale om den rette stress. Psykologisk eller fysiologisk. Det er stress nr. 2 = den fysiologiske = graviditet eller overgangsalder, der generelt udløser stofskiftesygdom hos dem, der i forvejen er disponerede. Idet mænd kan hverken blive gravide eller kommer i overgangsalder - er der overvægt af kvinder, der angribes af denne sygdom.

    Derudover, og dette gælder arv, forurening med kviksølv og fluor, samt en del endnu ukendte faktorer, der kan udløse sygdommen og her gælder det begge køn - mænd som kvinder.

    Hvad undertrykte følelser angår, skal man ikke tage fejl ved at tilskrive disse kvinder idet mænd er angrebet ganske omfattennde og meget mere end kvinderne - af de indestængte følelser. Skulle sygdommen udløses af undertrykte følelser - ville stofskiftesygdommen blive til en decideret mandesygdom.

    Det er ret så farligt at blande psyken ind i en diskussion om medicinske sygdomme, som sygdomme i skjoldbruskkirtelen. Derfra er der kun et lille skridt til, at vi vil blive udsat for et krav om at "gøre noget" ved vores psyke for at blive raske og hvis dette ikke "virker" - bliver det dårlige stofskifte "vores egen skyld" og vi bliver endnu mere pariaer end vi er i forvejen.

    Dårligt stofskifte er ikke resultat af dårlig psyke!

    Skrøbelig eller "smertende" psyke ofte er resultat af det dårlige stofskifte.

    Nogen burde bringe gimpen Oprah til tavshed, før hun ødelægger mere end vi kan tåle.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  8. #8
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    94

    Standard

    Reven: Jeg tror vel egentlig at hvis det var slik at stress forårsaket av mobbing f.eks i barndommen resulterte i thyreoideasykdommer, så ville sammenhengen kommet frem for lenge siden. Det er blitt forsket en god del på mobbing og da burde det vist seg tydelig. Jeg er redd for at det er en del av mote bildet at alt som feiler kvinner (kvinnesykdommer) har et voldsomt preg av psykiske faktorer. Jeg vil tro at i fremtiden vil det bli funnet ut at kvinner ikke er mer psykisk sårbare enn menn. Men det er jo beleilig å legge alle disse sykdommene på det psykiske. Før i tiden var det hysteria og nerver som var trenden. Jeg regner med at vitenskapen vil gjøre disse sakene tydlige etter som tiden går.
    Jeg tror psykens viktighet i sykdom er sterkt overdrevet. Det vektlegges veldig mye at psyken gjør oss kropslige syke, men hvor ofte snakker leger om at kroppen slår ut på psyken? De sier vanligvis at hvis en ikke blir frisk skyldes det psyken. Det er jo en måte å forsvare seg selv og sine kollegaer, men det er ikke nødvendigvis en sannhet selv om leger sier det. Det ville vært greit nok om denne påvirkningen gikk begge veier i legenes verden, men for meg virker det som om de tyr til dette om de kommer ut for noe de ikke skjønner, eller som ikke er direkte klinisk.

    Anisa: Traumer har faktisk blitt beskrevet som en mulig utløsende faktor for stoffskiftesykdommer.
    Jeg har hatt diagnosen min siden 2005 og har kommet opp på 125 µg til dagen.

  9. #9
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard

    Nå skal jeg vokte meg meget vel for å tolke kvinner - det har vært gjort leeenge, og man (les :menn) har kommet kraftig på av-veier , og det lenge før ordet hysterisk ble brukt første gangen.
    Hysteria er det greske ordet på livmoren, altså en kvinnesak som man (igjen : menn) mente var årsaken til utagerende frustrasjoner som - meget sansynlig sikekrt var høyst berettiget !
    Bare tenk at hysterektomi ble brukt som probat psykofarma.........
    Fjernet man den så ble kvinnen rolig og da var det såklart den som var årsaken.

    Historiens feilgrep må ikke få fortsette - menn og kvinner behandler sansynligvis problemer litt forskjellig, og det skal man ta høyde for.
    Man må vokte seg vel for å tro at menn ikke har følelser og kvinner har for mange, konstellasjonen blir like feil om man hadde trodd omvent.

    Menn påvirkes av stoffskifteproblemer - sikkert ikke som kvinner, men som menn. Hvem skal si at det ene er verre enn det andre ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  10. #10
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Standard

    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Man må vokte seg vel for å tro at menn ikke har følelser og kvinner har for mange, konstellasjonen blir like feil om man hadde trodd omvent.
    Off topic 8)
    I den verden jeg lever i har mænd mange flere følelser af den undertrykte slags end kvinderne har. Kvinderne har, trods alt, ikke alle de mange samfundspålagte adfærdsmønstre og må f.eks. godt græde, være ked af, melankolske eller "tale ud" med veninderne m.m. Det gør mænd ikke i samme grad, selv om de har lige så mange følelser som kvinderne. De undertrykker bare egne følelser mere end kvinderne gør (generelt).

    Off topic - slut
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

  1. Gail Wurmsteins brev til Oprah
    Av brits i forumet Breve til legen
    Svar: 12
    Siste melding: 19-01-11, 14:38
  2. Lavt stoffskifte og infertilitet - noen med erfaringer?
    Av Sigrid77 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 3
    Siste melding: 09-06-10, 09:35
  3. Oprah winfrey om stoffskifte (og noen far-out teorier)
    Av nora i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 21
    Siste melding: 20-10-07, 15:02
  4. Noen spørsmål om tenåring med lavt stoffskifte
    Av Villevall i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 9
    Siste melding: 12-09-07, 20:41
  5. Noen som har vært gravide med lavt stoffskifte her????
    Av linnmathea i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 3
    Siste melding: 30-10-06, 20:44

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn