Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: FT3 - døgnvariasjon
-
26-10-10, 15:45 #1
FT3 - døgnvariasjon
Mine siste blodprøver ble tatt på kveld, da jeg hadde blodprøvearket i vesken ved besøk på en privatkinikk for å fjerne en hyperpigmentering. Jeg bor for tiden på en annen kant av landet enn der jeg har fastegen min, så derfor tenkte jeg at det var kjekt å få tatt disse prøvene der og da selv om jeg har lest her inne at de bør tas fastende og om morgenen. Dette hadde de på klinikken ikke hørt at var nødvendig, da de ikke stod under fastende prøver og heller ikke noen tidsangivelse er gitt på blodprøvetakingsarket. Jeg tok prøvene og sa at om det var noen merkelige avvik så ville jeg tillegge dette at de var tatt kveld.
Nå er svarene kommet. Tsh var halvert, i riktig retning og FT4 var noe øket. Dette var ventet, da jeg har gjort en økning i medisindosen. Og Tsh synker vel også noe utover dagen/kvelden. Men så til FT3 som hos meg alltid har ligget greit i ref.området fra midten og opp, den var halvert fra forrige måling??? Det er nærliggende å tenke at denne plutselige halveringen av FT3 skyldes prøvetakingstidspunktet. Noen som besitter noe kunnskap om døgnvariasjoner på FT3? Jeg trenger FT3, det er kruttet mitt
Er usikker på om øking i dose er riktig når prøven er tatt kveld, at jeg kanskje rett og slett bare bør se bort fra disse tallene og anse de som misvisende. Formen er på topp, dvs det som er "min topp" da
-
26-10-10, 18:12 #2
Sv: FT3 - døgnvariasjon
Jeg mener bestemt at have læst at T3 er højest om morgenen for så at dale i løbet af dagen. Men jeg er altså ikke helt sikker på om jeg husker rigtigt.
-
26-10-10, 18:15 #3
Det er vel sånn at både TSH og fT3 halveres fra morgenen hos friske mennesker. Dette skjer vel kun når hormonene produseres av skjoldkjertlen, da det jo er denne som produserer den ekstra mengde fT3 vi trenger i morgenrushet.
Må si jeg ikke vet i hvilken grad dette skjer når vi er på tabletter, men antar at det ikke er som før iallfall. Noe av det viktigste vi mister når kjertlen ryker, er jo nettopp variasjonene og dermed mister vi jo en viktig dosetilpassing vi umulig kan etterlikne.
Jeg vil heller tolke fallet i fT3 til å ha sammenheng med at dejoderingen ikke klarer å lage nok utover dagen.
Den fT3 som kommer fra dejoderinen antar man er nogenlunde døgnkonstant hos friske, da det er kjertlens bidtag av 20% T3 som skaper døgnvariasjonen.
Har du selen nok ?
Og de andre vi har skreve om Eirin ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-10-10, 19:00 #4
Takk for svar TanjaK og n'Finn

Mulig jeg kan anse meg for å være en "friskus" med tanke på at både Tsh og Ft3 tydelig synker på kvelden
Det har fra endokrinologs side vært antydet at jeg mulig har noe egenproduksjon igjen etter behandling med radioaktivt jod i og med at jeg trenger såpass liten dosetilførsel av Levaxin som jeg gjør. Jeg har faktisk aldri tidligere tatt blodprøver på denne tiden av døgnet, så det er interessant å se at det faktisk er store variasjoner i både Tsh og Ft3 gjennom et døgn. Jeg har også alltid hatt en høy Tsh ved måling om morgenen og plutselig var denne halvert også. Neste gang skal jeg ta prøve på morgenen og se om alt er tilbake til det "gamle vante".
Selen har jeg aldri fått målt n'Finn, men jeg har akkurat begynt å ta en multivitamin som inneholder litt av det.
Hva er det andre jeg burde tenke på i denne sammenhengen. Jeg finner dette dejodering komplisert. Kan jeg påvirke dette på noen enkel måte eller er det bare slik det er?
Jeg har godt med B-12, ligger på midten (350). Greit s-jern ved forrige blodprøvetaking. Høy blodprosent, men kunne nok tatt et jerntilskudd da Ferritinen fyker litt opp og ned. Legen sier det skyldes menstruasjon. D-vit viste ved forrige måling 65. Jeg tar tilskudd. Noe mer jeg burde få i meg kanskje? Tar mulitvitamin, b-vit, c-vit, d-vit og tran.
Takk igjen
-
26-10-10, 19:18 #5
Åja, de fjernet ikke hele kjertlen altså ? Med vilje ?
Da skal jo den kunne vokse til den dekker kroppens behov - men antar at ikke alle klarer det. Det krever jo at du har litt TSH å by på.
Selen (og bla. T2) ingår jo i det enzymet som dejoderingen bruker for å lage T3, men det hjelper ikke å ta mye av det hvis du har nok.
D-vit.=65 er vel såvidt ok. Noen mener den bør over 100.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-10-10, 20:32 #6
De slo den trolig ikke helt ut med radioaktivt jod n'Finn. Og de har vurdert en runde til med radioaktivt jod da det har vært noe komplisert å dosere medisin med noe egenproduksjon. Jeg har foreløpig takket nei, da jeg tenker at egenproduksjon er bra og endrokrinologen er tildels enig selv om det er litt mer problematisk å dosere. Selv synes jeg det var vanskelig å dosere i starten, men nå følger jeg mer kroppens symptomer enn blodprøver da jeg etter mange år med dette kjenner kroppen godt og det er derfor blitt langt enklere og jeg føler meg mye tryggere på å justere litt hit og dit. Jeg er ikke operert.
Jeg skal be om en blodprøve som kan vise Selen-status. Har aldri sett Selen på disse blodprøvearkene legen sender meg (går det under et annet navn/benevning?) og som jeg selv krysser av på. Men jeg har ikke vært opptatt av Selen, så kanskje det er grunnen til at jeg ikke har lagt merke til det.
Hvor mye Selen er anbefalt daglig for å prøve å hjelpe til med omdanning til T3? Takk for svar om du/noen vet
-
26-10-10, 21:01 #7
Akkurat.
Dosesringsmålet med radiojod har ikke alltid vært å slå den helt ut. Jeg mener at man tidligere forsøkte å dempe produksjonen.
Selen er somregel ikke noe problem. Hva prøven heter vet jeg ikke, men prosessen benytter selenocystein.
Det virker også som en antioxydant, er et jordmineral som er sjeldnere enn sølv, og finnes ikke over alt. Feks. er brød kilde hvis det finnes selen i jorda der kornet vokser.
Vi importerer jo gjerne hvete fra USA der det er mye selen.
Her er det lite - i Japan ikke.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-10-10, 21:24 #8
Nei, målet var nok å "dempe" hyperthyreosen hos meg også, men det ble litt i overkant dempet og derfor nødvendig med medisin.
Jeg ser det står 62.5 µg Selen på denne multiitaminpakken jeg har her og det tar jeg sikkert ikke skade av. Så jeg fortsetter med den inntil jeg får tatt en blodprøve.
Takk for nyttig info og hjelp
Lignende tråder
-
Thyroxindosen om kvelden. FT3 har døgnvariasjon som følger etter TSH
Av nora i forumet Medisinsk behandlingSvar: 8Siste melding: 15-07-12, 08:35 -
Stoffskifteprosessen - døgnvariasjon
Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 13-02-08, 16:16
Svar med sitat
Bokmerker