Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
27-09-10, 09:31 #1
Nedslående Wiki for danske leger...
Jeg kom over denne Wiki-en for danske leger... Det var nedslående lesing.
http://hvattum.net/wiki/index.php?ti...pothyreoidisme
Om det er dette man lærer danske legestudenter ... så bør man ikke bli forundret over dårlig behandling.- Behandling: Livslang behandling med Eltroxin (Levothyroxin-T4). Doseres x 1 dagligt pga. lang halveringstid (modsat T3-præparater). Langsom opstart, da der ellers er risiko for udvikling af hjerteproblemer). Terapistyring ved hjælp af TSH-måling * 1 årligt hos e.l.
Det kan i nogle situationer være nødvendig at op- eller ned-regulere behandlingen:
- Graviditet, anvendelse af p-piller og indtagelse af medicin, der øger thyroxinomsætningen Þ dosis øges
- Ældre patienter har nedsat behov
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
27-09-10, 11:01 #2
Sv: Nedslående Wiki for danske leger...
Ja - det er jo helt galt.
Ud over, at tsh-dyrkelsen er så udtalt, er det slående, at patienten symptomer ingen rolle spiller, i hvert fald når man først er i behandling.
Det er jo helt enkelt umenneskeligt - og meget langt fra lægeløftet, i øvrigt
Nielsigne
-
27-09-10, 11:50 #3
Ikke at det er noen trøst men i Norge lærer de å måle FT4 og FT3 i tillegg - og litt oftere kontroller til å begynne med for å stabilisere på Levaxin. Om symptomene blir borte av behandlingen står det ingenting om - kun å stabilisere blodverdier. (Hentet fra pensum/forelesninger i sykdomslære - første års pensum)
Anatomien og fysiologien (første studieår)innebefatter litt mer informasjon, men det kreves at studenten er interessert for det står ingenting direkte
om hva man eventuelt skal gjøre om pasienten ikke føler seg bedre. Ingen plan B for å si det slik. Det negative feed-back systemet blir forklart opp og ned, frem og tilbake men ingenting om hva som skjer om dette systemet feiler. Kun littegrann om du får en avklemming pga. svulst i hypofysestilken og da skal du tenke mye selv for å forstå hva som skjer om du ikke er spesielt opptatt av endokrinologi.
-
27-09-10, 12:31 #4
Nogen mener at det burde der gøres noget ved: Hvordan kan vi få innflytelse på pensum i legeutdanningen? (måske er den tråd værd at genoplive?)
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Nogen, der kender de danske privatlæger - Bruce P Kyle og Knut Flytlie?
Av ayla i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 16-03-13, 05:39 -
Danske læger samarbejder med medicinalindustrien
Av Anisa i forumet MedisinalindustriSvar: 7Siste melding: 08-01-12, 21:29 -
Danske læger som bijobber for industrien - en liste
Av Nielsigne i forumet MedisinalindustriSvar: 5Siste melding: 06-07-10, 07:48 -
Et lille håb for danske stofskifte-patienter?
Av Anisa i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 21-01-10, 10:16 -
Den danske dobbelblindstudien er ferdig (T4 + T3)
Av nora i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 4Siste melding: 02-10-09, 10:00
Svar med sitat

Bokmerker