Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs down "Effekt af D-vitamin er stærkt opreklameret"

"Danskerne fylder sig med D-vitaminer, selv om både danske og udenlandske undersøgelser har hamret en pæl igennem D-vitaminerne som løsningen på alverdens sygdomme og skavanker."

"En international undersøgelse med 368.000 deltagere gennem 33 år slog for nylig fast, at D-vitamin ingen forebyggende effekt har på syv almindelige kræftsygdomme. Næsten samtidig konkluderede DTU Fødevareinstitut, at der ikke er belæg for, at D-vitamin forebygger en række andre sygdomme."

"D-vitamins højtpriste effekter på mange sygdomme stærkt overdrevne. Det kan man konkludere af en ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet. - D-vitamin er udråbt som et vidundervitamin, der forebygger en lang række alvorlige sygdomme. Det er der ifølge vores undersøgelse ikke belæg for, siger seniorforsker Lone Banke Rasmussen fra DTU Fødevareinstituttet."

Disse citater stammer fra EkstraBladets to artikler: Vi fylder os med uduelige kosttilskud og Effekt af D-vitamin er stærkt opreklameret

Gang på gang hævder disse "forskere", at der (i den grad) mangler videnskabelige beviser for D-vitaminets virkning og funktion, men når jeg skriver "Vitamin D" i søgefeltet på http://scholar.google.com (Google's søgemaskine udelukkende for videnskabelige databaser) og vælger kategorier articles and patents dukker der op... hvor mange? Over 1.340.000 (1340 TUSINDE) videnskabelige artikler om.... D-vitamin i forskellige sammenhænge. "Mangler videnskabelige beviser".... kiss my ass!

Forleden læste jeg, at den mægtige og velhavende forening Kræftens Bekæmpelse har ikke alene slået på trommen for D-vitaminets ringe betydning for helbredet, men den har sørme også advaret "befolkningen" mod D-vitaminets skadelig effekt på helbredet. Det har de skrevet i forbindelse med deres "anti-sol-kampagne", hvor de forsøger at bestride argumentet om sol som D-vitamin-giver, fordi man ikke både kan generere D-vitamin fra sollyset og bruge solcremer samtidigt. Kræftens Bekæmpelse er meget glad for solcremerne idet et betydeligt antal sponsor-mønter kommer fra både Danmarks forhandlere af plejemidler OG fra internationale industri som fremstiller disse....

Når det så ikke synes at overbevise de stride danskere, der bare bliver ved med at "fylde" sig med D-vitamin - ja, så må man til det på anden måde: "science-sponsorereret-af-industrigiganterne" publiceret i aviser udgivet af bladhuse ejet - et eller andet sted i aktie-fødekæden - af industrigiganterne... i håb om at lykkes med enten at skræmme eller så tvivl i de store menneskemasser, som jo bare gør hvad de selv vil - til stor (økonomisk) skade for den rige og magtfulde kræftforening og dennes magtfulde og rige sponsor-industrier.

Når man endeligt når igennem alle kendsgerninger omkring den påståede "science", som i virkeligheden i 94% ikke er videnskabeligt "redeligt" iflg. selveste Cochrane - kan man dårligt modstå disse "konspirationsteorier" om en skjult dagsorden med sigte på at gøre pupolationer bestående af almindelige (dvs. ikke rige "nok") både syge (=tilsætningsstoffer m.m.), fede (= de statslige "kulhydratfremmende" kostråd m.m.) og dumme (=fluor m.m.) + tusinder af andre, politiker-/forsker-promoverede, skadelige men lovlige "ingredienser" vores liv efterhånden består af.

Efterhånden som tiden går, bliver jeg ældre og succesivt mere oplyst - begynder min liste over "aktører" i samfundet jeg bare hader synet af - blive længere og længere. Mens jeg bare hadede tanken om fascisterne da jeg var yngre... i dag hader jeg nærmest lige så meget synet af politikere, læger, journalister og forskere.

Efter at have læst mig igennem nogle tusinder af videnskabelige papers - går der efterhånden ikke lang tid før jeg kan skønne om det jeg læser er enten Junk Science eller objektiv videnskab. Og det er ikke uden grund, på denne baggrund, at det danske ord "forsker" giver mig efterhånden (rent ud sagt) brækfornemmelser! I min verden rangerer "læger" og "forskere" så langt nede i hierarkiet for, hvad jeg (m.fl.) respekterer og stoler på, at jeg hellere tager hatten af for et anonymt menneske på gaden, end jeg gider andet end at spytte efter en "forsker"!

Jeg ved godt hvordan det lyder og at det lyder yderst stærkt og utiltalende. Det er jeg ked af, fordi jeg hellere ville kunne læse deres "artikler" med tillid og samtidigt ville jeg hellere bruge deres "arbejde" til noget bedre end at blank afvisning! Og det håber jeg også flere vil gøre, blankt afvise, fordi at lytte til disse "forsker-sensationer" er ved at være livsfarligt...

Hvis vi nu vender blikket tilbage til avisskriverier, kan man ikke andet at blive både forvirret og (efterhånden) immun over for deres modsatrettede budskaber. På den anden side publicerer de artikel D-vitamin kan ikke forebygge kræft og på den anden side trykker de en anden artikel D-vitamin livsvigtigt for immunforsvar. Hallo!! Kræft er resultat af, at immunsystemet ikke kan bekæmpe uønskede cellemutationer! Hvis D-vitamin er livsvigtigt for immunforsvar kan det ikke undgå at have en effelt på udviklingen af kræft, eller hur? Eller hvordan kan man den ene dag trykke artiklen 10 gode grunde til at tage D-vitamin og den anden dag læser vi nye udgydelser under overskriften Effekt af D-vitamin er stærkt opreklameret. Eller Vi får for lidt D-vitamin om sommeren, men ikke så længe efter læser vi Drop D-vitaminpillerne - solen er kommet.

Hvis det bliver ved og vi bliver overdynget med den slags usammenhængende "sensationer", selv en urutineret (avis)læser ikke kan undgå at gennemskue, ender det med at der kommer en dag, hvor også nyttige oplysninger kommer til at ende som avis-junk: glemt endnu før overskriften er læst færdig. Tiderne hvor journalisterne var samfundets bolværk mod overgreb er saga blot. Journalisterne med integritet skydes på åben gade, mens journalistludere uden ryggrad hersker over mediebilledet, eller rettere - dem som betaler deres løn, hersker over mediebilledet. Til sit forsvar siger de, at vi alle skal jo spise, men det skulle de "gammeldags" journalister med ryggrad også. Det var før bladhuse blev "solgt" for aktier til gud-og-hver-mand, blot velhavende nok til at betale stort. Den der betaler, bestemmer musikken, ikke?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: "Effekt af D-vitamin er stærkt opreklameret"

Tja.....
    De har vel ikke merket den gunstige effekt på sin egen kropp ?
    Det har jeg, og kan ikke annet enn å gremmes med deg over oppslag uten grobunn i virkeligheten.

Det kommer jo an på hvem man spør ?
    Noen har sikkert nok, og vil ikke merke effekten av et litt høyere nivå. Iallfall ikke av helsemyndighetenes anbefalte doser !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Selv nå midt på sommeren i midnattsolens rike er ikke vi så plaget av solens d-vitaminrike stråler, og da bærer jo blodprøvene preg av det...tror jeg fortsetter å knaske pillene mine jeg da

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard "Effekt af D-vitamin er stærkt opreklameret"

De fleste av oss har mangelfulle vitamin D lagre hovedsakelig fordi vi har fulgt legenes og solkremprodusentens ordre.

For ca. 30 år siden eller i nærheten, sa leger at frekvensen av melanom - den dødelige typen hudkreft ville ”slakte oss”. Vi skulle bruke sun-block bare vi beveget oss utendørs. Vi skulle eldes mer elegant og ikke få rynker. Men flere fikk melanom og rynkene kom uansett.

I mellomtiden mistet vi alle vitamin D! Solen fungerer som vår viktigste kilde, og vi sørget for at den aldri nådde våre sensitive hud. Og sykdommer kom, ikke bare melanom, men også andre ”uforklarlige” sykdommer og syndromer skjøt i været.

Takket være ”solskjermen” fikk vi ingen nytte av solens Vitamin D. (Opptil 50.000 IU i en halv time!). Myndighetenes anbefalte daglige dose for tilskudd har vært (og er) altfor lav til å kompensere for dette tapet, mens leger rutinemessig varslet om farene ved overdosering. Det er galt, og så er det dypt feil. Vitamin D gir enorme fordeler, men lite toksisitet. Vitamin D kan forandre livet ditt. La oss ta en titt på hva Vitamin D gjør. Hvor D hjelper:
    • Det endokrine systemet kan nesten ikke fungere en dag uten tilstrekkelig vitamin D. Hjertet er like desperat.
    • Gallopperende økning av autoimmune sykdommer kan pr. dato synes å være nært knyttet til vår D vitaminmangel.
    • Kreft, diabetes, Alzheimers, depresjoner, alle store sykdommer som angriper folk som mangler vitamin D.
    • Mangel på vitamin D under graviditet kan være roten av autisme.
    • Ironi ironi, nå viser det seg D-vitamin beskytter oss mot melanom!

Vitamin D kan ikke jobbe alene, selvfølgelig. Vitaminer A, B, C og E må i miksen. Ikke ta D bare for å unngå sykdom. D kan til og med helbrede sykdom. Alle hjernefunksjoner bedres med tilstrekkelig D. Alle trenger vitamin D.

Skjoldkjertel: La oss snakke om endokrine problemer og vitamin D. Først og fremst gjør mangel på vitamin D at vår mineralabsorpsjon blir dårligere og det endokrine systemet trenger full og otimal tilførsel av mineraler og sporstoffer for å fungere godt.
    • D hjelper til for å få riktig funksjon i skjoldkjertelen.
    • D samhandler med binyrehormoner og holder dem i bedre balanse.
    • I tillegg hjelper den diabetikere til å opprettholde gode insulinnivåer.
    • Allergi, typisk relatert til binyreproblematikk får assistanse.
    • Våre biskjoldkjertler trenger D for å fungere godt.
    • Østrogen oppfører seg bedre med D rundt seg.
    • (Jeg kan legge til at jeg selv kuttet D for en mnd. siden pga. bra soleksponering - men har tydelig ikke fått nok - værre PMS denne perioden enn forrige - kan være flere ting - men mistenker D!)

Kanskje den største ledetråd ligger i det faktum at Vitamin D ikke er et vitamin, men et hormon. Når du snakker hormoner, snakker du det endokrine system. Mange tenker på østrogen og testosteron som våre eneste hormoner (ikke her inne da), men hver endokrine kjertel produserer hormoner, skjoldbrukshormon, binyrehormon, gonadehormon osv. Og D-vitamin får nå med rette delta i dette selskapet.

Vitamin D hjelper hindrer mange kreftformer - bryst, hjerne, blære, øye, prostata, lever, hud - og gir også fordeler i behandling av eksisterende kreft. Gastrointestinale problemene ofte oppstår med en etablert Vitamin D-mangel. Våre bein trenger vitamin D for å unngå osteoporose. Våre muskler spesielt i nedre del av ryggen værker uten nok vitamin D. (Jada - har hatt litt av det også siste ukene)

Dosering: De fleste av oss tilbringer ikke nok tid i solen, uten sunblock for å holde våre vitamin D-nivåer opp. Bor du der det er snø om vinteren garanterer flere måneder med utilstrekkelig sol – som trolig også forklarer hvorfor influensa inntreffer i høst - og vintermånedene.

Du har to valg: Vitamin D2 og D3 vitamin.
    • Vitamin D2 er syntetisk og maktesløs.
    • Så, trinn 1: Kontroller at du er får D3 (cholecalciferol).
    • Trinn 2 er at du får nok. Anbefalt er latterlig lav.
    • Toksisitet er ikke ett problem fordi det er vanskelig å overdose. En sunn person kan overdosere ved å ta 50 000 IU daglig i flere måneder.

Basert på sin omfattende forskning sier Dr. John Cannell MD, leder av Vitamin D-rådet, at daglige inntak bør starte på 5000 IU. Jeg kjenner en mann med Parkinsons sykdom som tar en foreskrevet dose på 50 000 IU om dagen. For barn 1000iu/dag.

Testing: Det ville være bra å bli testet hvert år eller så, men pass på å ta den rette testen. Den riktige testen er 25 (OH) D3, og nivåene bør være rundt 100 året rundt. Ikke godta forslag fra legen om at 80 er god nok. Bedre enn 50, men bør opp mot 100.

Noen leger bestiller 1,25-dihydroxy-vitamin D2 test, som måler feil ting, calcitrol, ikke cholecalciferol - hvilket er det som teller. Dette kan høres ut som gresk, men bare se testresultatene for å se om det målt calcitrol eller cholecalciferol (beholde denne siden for hånden Siden disse ordene ikke glir lett av tungen). Cholecalciferol på iallefall 80 +

Avsluttende ord: For å maksimere Vitamin Ds makt, ta magnesium også. (+ vitaminene nevnt over) Siden nesten alle av oss trenger magnesium i alle fall virker dette bra

H:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Forleden læste jeg, at den mægtige og velhavende forening Kræftens Bekæmpelse har ikke alene slået på trommen for D-vitaminets ringe betydning for helbredet, men den har sørme også advaret "befolkningen" mod D-vitaminets skadelig effekt på helbredet. Det har de skrevet i forbindelse med deres "anti-sol-kampagne", hvor de forsøger at bestride argumentet om sol som D-vitamin-giver, fordi man ikke både kan generere D-vitamin fra sollyset og bruge solcremer samtidigt. Kræftens Bekæmpelse er meget glad for solcremerne idet et betydeligt antal sponsor-mønter kommer fra både Danmarks forhandlere af plejemidler OG fra internationale industri som fremstiller disse....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
    Av anitab i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 15:06
  2. Stofskiftesyge bør stærkt advares mod Fluor og andre "Halogener"
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og fluor
    Svar: 26
    Siste melding: 10-03-09, 15:37
  3. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  4. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn