Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
01-06-10, 22:42 #1
Ang. giftstoffer i modermælk
Lige kort ang. giftstoffer i modermælk, så har jeg læst dette på andet fora:
Det er i de 3 første mdr. af graviditeten, altså inden barnet får modermælk, at miljøgifte skader mest - og at modermælk hjælper kroppen med at komme af med igen fordi det giver en bedre tarmflora (og her er det så måske godt at bruge probiotika, som også findes i udgaver til spædbørn, hvis man kun bruger modermælkserstatning)
Op imod 90 % af de miljøgifte, der findes i modermælk, kommer direkte fra moderens kost under amningen (dvs. ikke fra mobiliseringen af fedtvæv og de oplagrede stoffer), og at moderen ved at skære ned på indtaget af fedtholdige animalske produkter kunne begrænse mængden af gifte, barnet blev udsat for. Moderen kan også mindske påvirkningen fra organiske miljøgifte som feks PCB ved at undgå store, hurtige vægttab i graviditeten og
i starten af fuldamningsperioden.
Og så er der dette link:
Contaminants in Human Milk: Weighing the Risks against the Benefits of Breastfeeding: http://ehp03.niehs.nih.gov/article/f...9/ehp.116-a426
Det skal lige siges at det ikke noget jeg har sat mig voldsomt ind i, men jeg synes lige det skulle med nu hvor snakken kom ind på giftstoffer i mælken.
-
19-06-10, 08:46 #2
Sv: Ang. giftstoffer i modermælk
Hold da helt op, Tanja... Miljøgifte påvirker alle, på alle tidspunkter og under alle forhold. At pladdere for at fosteret skulle være beskyttet mod miljøgifte i de "magiske" 6 sidste måneder i fostertilstanden, er ganske enkelt utroværdigt. Det er "overbevisninger", som driver denne propaganda, i mangel på målemetoder, der hinsides alt tvivl kan forsikre om, at fosteret ikke påvirkes af miljøgifte, der passerer moderkage-barrieren fra modernes egen krop. Disse målemetoder findes ikke i dag.
Hvad min egen, kritiske indstilling til at amme udspringer fra, i den verden, som den "kemisk" ser ud i dag, kan læses i tråden Amme eller ikke amme?
Man kan tage sig til hovedet når man læser anvisning som denne: "moderen ved at skære ned på indtaget af fedtholdige animalske produkter kunne begrænse mængden af gifte, barnet blev udsat for." Jeg fatter ikke, at seriøse videnskabsfolk overhovedet kan få dem selv til at anbefale en så dårlig løsning...
Nu er det altså sådan, at modermælken skal indeholde mindst 40% (?) mættet fedt, for overhovedet at kunne øge barnets vækst. Og det er ikke lige meget hvilket fedtstof den ammende mor skal spise selv, for at hendes modermælk bliver rette for barnet. Hun kan drikke ½ liter olivenolie om dagen uden at det gør hendes modermælk tilstrækkeligt fedtholdigt af den grund. Der skal mættet fedt til og kommer det ikke af moderens næring, bliver det "taget" fra hendes egen kropsfedt inkl. de miljøgifte som er deponeret deri. Uanset vægttab eller ej.
Ja, jeg er sikker på, at det ikke er kvinder, men mænd, som er flest bag forskningen i Breastfeeding. Havde det været kvinder (selv mødre), ville de tænke først og fremmest på børnene og ikke lade formodninger om fordele og ulemper gribe ind i deres egen moderinstinkt. Vil man gerne amme og det er ens ærlige lyst som driver værket - bør man gøre det uanset hvad man læser og hører. Men er man i tvivl og egentlig heller ikke har lysten til at amme - skal man have friheden til selv at bestemme og man skal ikke blive tvunget til at kæmpe med sine omgivelser om retten til selvbestemmelse. Det er nu altid bedst for barnet, at moderen trives, fysisk og psykisk.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-06-10, 09:45 #3
-
19-06-10, 09:54 #4
Det skrev du heller ikke. Du har citeret et andet sted fra:
Når kun "i de 3 første mdr. af graviditeten, altså inden barnet får modermælk, at miljøgifte skader mest", må det betyde (iflg. påstanden fra det andet fora) at de sidste 6 graviditetsmåneder går fri for at skade fosteret med miljøgifte...
... og jeg henvender mig til dig IKKE som ophavsmand til påstanden, men kun som den, der har citeret den i sit indlæg. Man må forhåbentlig godt kommentere, hvad der bliver citeret i en tråd, eller hur...• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-06-10, 15:29 #5
Anisa jeg kan ikke forstå hvordan du kan få sætningen "Det er i de 3 første mdr. af graviditeten, altså inden barnet får modermælk, at miljøgifte skader mest" til at blive til at miljøgifte kun skader de tre første mdr.
Men det er i hvert fald ikke sådan det skal forstås.
Jeg skrev ikke indlæg #11 for at skræmme nogen til at amme og jeg ved at de kvinder, som har givet linket og som jeg har citeret, bestemt ikke er ammefanatikere.
Men i Danmark har en forsker været ude og advare mod at amme mere end 4 mdr. hvilket forståeligt nok har skræmt en del kvinder.
I Norge, kan jeg så forstå, anbefaler Gro Nylander at man ikke ammer længere end 6 mdr.
Jeg synes det er rigtig ærgeligt hvis der evt. er ammende kvinder med et velfungerende ammeforløb, som læser med her og måske dropper det som fungerer godt for både barn og mor, pga. af frygten for miljøgifte.
Jeg er 100 % sikker på at de kvinder jeg har citeret har sat sig ind i tingene, for ellers havde jeg ikke citeret dem eller givet linket videre.
Svar med sitat

Bokmerker