Viser søkeresultater 81 til 90 av 140
Tråd: Forum Arkiv 2002
-
31-03-09, 03:01 #81
Sv: Sonjas gamle forum 2002
Date: 09/10/02 06:49:14 AM
Name: Monika
Subject: Mine erfaringer
Hei!
Jeg startet på Armour i februar 2002. Før så gikk jeg på 0,15 mg thyroxin natrium og hadde det ikke bra.
Jeg kuttet helt ut thyroxin og startet direkte på Armour. Men jeg stratet med en lav dose. 1/5 grain og økte (sakte!) med 1/2 grain hver 14 daga. (for å ikke stresse binyrene mine).Før jeg begynte på Armour så fikk jeg en lege å sjekke binyrene mine. De fleste med hypothyreose har slitne binyrene noe som gjør at kroppen etter hvert klarer ikke å produsere nok med cortisol.
Men mine var for stresset(for mye cortisol) og jeg ble satt på cortisol for å få roe binyrene ned.
Jeg valgte å bruke på økning med Armour god tid. Så det var først nå i august at jeg var kommet på toppen (4 grain)...og følte at det var for mye.
Jeg er nå tilbake på 3 grain(fordi det var der jeg følte meg best) og skal vente i 2 måna før jeg tar blodprøva. Etterpå har jeg planer(ut fra blodprøva) om å tilføre litt thyroxin natrium til Armour for å få også de siste symptomene vekk.
Jeg tar Armour 3 ganger daglig og tar den enten med eller uten mat. Dette har funket for meg. Jeg sveller Armour direkte og ikke har den under tunga.
Det er veldig individuelt hvor mye Armour du vil trenger til slutt. Kon.tabellen er nyttig KUN!! fra starten, men ikke ta den alt for alvor. Lytt bedre til kroppen din!
Hvis jeg skulle tro på det så ville jeg gått nå kun på 1,5 grain med Armour..........denne dosen passer ikke meg. Da får jeg enda verre symptoma enn jeg hadde før jeg startet på Armour.
Jeg ville ha også ikke blanda Armour/Thyroxin med en gang. Da blir det etter min mening veldig vanskelig for deg å finne en riktig dose.
Håper det hjalp litt
Ikke vær redd for å spørre mer
Lykke til med ArmourTil alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
31-03-09, 03:01 #82
Date: 12/10/02 10:40:28 PM
Name: Anonymous
Subject: Mine erfaringer
Jeg er ny her, og lurer på en del ting.
Armour: Hvorfor bruker dere et forum som dette til å diskutere hvor mye et grain er når styrken også står oppgitt i mg på boksen? Jeg har nettopp fått Armour, og ble rett og slett engstelig da jeg begynte å lese her. Jeg tenkte at her må man minst være ingeniør eller tilsvarende for å dosere medisinen sin...
Doktor Lars Omdal ved Balder- klinikken skrev doseringstabell til meg, og selv om han er lege, uttrykker han seg veldig forståelig. Han snakker rett og slett om antall tabletter! Jeg skal ta 1+1 i 10 dager, så 2+1 i 14 dager, før jeg øker til 2+2.
Er det noen her som vet hvorfor vi blir anbefalt å dele opp dagsdosen? I vedlegget til Armour- tablettene står det at dagsdosen skal tas under ett?
Jeg ser her og ellers på nettet at enkelte reklamerer veldig for Armour , og nærmest fraråder folk å fortsette med Thyroxin- Natrium. Dette blir gjerne begrunnet slik: Jeg har prøvd begge deler, og Armour funker mye bedre!
Selv om en person har prøvd to ting, gir vel ikke det sterkt nok grunnlag for kategorisk å fastslå at det ene er mye bedre enn det andre? Dette varierer faktisk, enkelte har vel så god effekt av den kjemiske Thyroxin- Natrium, eventuelt i kombinasjon med Liothyronin.
Jeg nevner ikke dette for å angripe noen! Absolutt ikke! Men jeg har, som de fleste her, opplevd at leger ikke vet noe særlig om denne sykdommen. Og mange har sikkert gjort som meg; Skaffet meg kunnskap via internett.
Man finner mye nyttig, men jammen en del direkte misvisende "informasjon" også. Noe av det verste fant jeg på websiden til et tidsskrift som profilerer seg som et "sunt" magasin. De omtalte lavt stoffskifte i forbindelse med slanking, og ga råd om hvordan man øker stoffskiftet nærmest som et slanketips. Det verste var at de frarådet sine lesere å prøve å øke stoffskiftet ved hjelp av piller!
Jeg tok kontakt med dette magasinet, og det var tydelig at de ikke visste at lavt stoffskifte er en sykdom... De visste definitivt ikke at ubehandlet lavt stoffskifte/ hypothyreose kan være dødelig.
Det jeg ønsker å få fram, er at selv om vi kjenner vår egen hypothyreose, vet vi lite om andres. Derfor mener jeg at når man sier at A funker myyyye bedre enn B, er det viktig å tilføye "- For meg."
Vi har ikke tilstrekkelig kompetanse til å råde/veilede andre til å slutte med sine faste medisiner. Vi er tross alt pasienter, ikke spesialister. Dette er kanskje ekstra viktig når vi uttaler oss om en sykdom legene ikke kan noe om.
Mange her har sikkert mye mer kunnskaper enn legen sin når det gjelder stoffskiftet. Man får ofte det etter hvert som man skjønner hvor lite legen vet. Men det vil alltid være noen nye på nettet, som verken "kan" sitt stoffskifte eller vurdere kilder på internett. De bør først og fremst bestille time hos lege...
Ellers vil jeg gjerne takke for alt dere har lært meg, og en spesiell takk til de som har laget gode websider med nyttige linker om hypothyreose! Da jeg fikk diagnosen var det svært lite å finne på nettet.
Og jeg vil gjerne gjenta at jeg ønsker ikke på noen måte å kritisere dem som prøver å hjelpe andre med samme sykdom! Jeg ville bare minne om at vi bør trå varsomt...
Anny NymoTil alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
31-03-09, 03:02 #83
Date: 08/24/02 12:23:18 PM
Name: AAH
Subject: Noen som kjenner seg igjen og kan gi meg råd?
Heisann, jeg er 27 år, har brukt all fritid de siste 5 årene til soving. Siste 6 måneder har jeg dessuten vært sykemeldt, og jeg begynner å bli litt utolmodig og lei da jeg fremdeles sover 11-14 timer pr natt (begynte på 16). Håper noen her kan gi meg gode tips
I tillegg til hypothyerose har jeg også revmatisme, nedsatt produksjon av hormoner i binyrebarken, lavt B12, lavt østrogen/progesteronnivå, eksem, div matintoleranse og i tilleg en del stressrelaterte symptomer som kronisk hodepine etc... Jeg har veldig dyktig og forståelsesfull lege og en like forståelsesfull akupunktør som begge gjør sitt beste for å hjelpe meg. Men siden mine problemer er så sammensatte, sliter både vestlig og kinesisk medisin med å finne den berømte "nøkkelen" eller "nåla i høystakken".
Både legen og akupunktøren mener nemlig at alle mine plager har utspring i autoimmune reaksjoner, og at det derfor er håp om at jeg etterhvert skal finne ett produkt eller en kombinasjon av produkter som ikke bare hjelper mot trettheten og plagene knyttet til stoffskiftet, men som også kan ta bort leddsmertene og de andre plagene mine...
Takker for gode råd på denne sida ang. Armour! Det skal jeg ta opp med legen neste gang jeg er der Jeg skal også snart til homeopat, og håper hun kan hjelpe meg videre.
Men jeg håper noen kan gi meg tips dersom dere kjenner dere igjen og har funnet "nøkkelen"...
Dette har jeg prøvd (konsentrerer meg her om den behandlingen som er mest relatert til stoffskiftet):
Har tidligere prøvd ut diverse kombinasjoner av thyroksin og liothyronin (først thyroskin alene, så en kombinasjon, da viste blodprøvene ok verdier, men jeg merket ingen forskjell før jeg etterhvert kom opp i så stor dose at jeg fikk overdoseringssymptomer. Så ble problemet med binyrebarkhormonene avdekt, og jeg trappet derfor ned thyroksin/liothyronin-medisineringen til 0 for å prøve kortisol-medisin.
Prøvde da Cortef som er en naturlig form for kortison, som skal ha mindre bivirkninger enn vanlig kortison. Her opplevde jeg også det samme: ingen virkning før jeg fikk overdoseringssymptomer (var da oppe i 1 tablett over anbefalt dose). Har prøvd en periode med thyroksin og liothyronin igjen, også dette uten resultat på den fysiske formen. Nå prøver jeg en kombinasjon av thyroksin og liothyronin + en svakere dosering av Cortef.
Akupunktur har jeg tatt 2 ganger pr uke siste året, og det gjør at jeg klarer å være noenlunde våken de timene jeg er våken, i tillegg til at apetitten og humøret blir bedre... Når akupunktøren tar ferie, eller når vi prøver å ta lengre intervaller mellom behandlingene, merker jeg stor forskjell.Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
31-03-09, 03:02 #84
Date: 08/24/02 03:45:15 PM
Name: Merete
Subject: Re: Noen som kjenner seg igjen og kan gi meg råd?
Hei!
Jeg kjenner meg sånn igjen i det du forteller. Personlig så startet jeg hos homeopat og hun startet igjen behandling med å rette opp energier i kroppen og jeg fikk medisiner for dette. Etter 1 mnd. med behandling var sopp i underlivet vekk. Vanligvis måtte jeg ta en Flagyl-kur annen hver mnd. Jeg har ikke hatt sopp siden januar.(beg.hos homeopat i feb.)Så fikk jeg en kur for Candida, dette er ikke brte, men mye mindre plagsomt. For øyeblikket er jeg på homeopatisk cortisol...og Armour.
Livet mitt er totalt forandret. Ingen ledd/muskelsmerter, sover kun 7 timer pr. døgn(om natta)kroppstemp. er stabil hele dagen på 36.9 og puls på 72 pr.min.Vann i kroppen, særlig fingrene mine lignet pølser, og over og under øyne er nesten vekk. Alt jeg kan si er at du bør prøve å få naturalthyroxin i stedet for syntetisk.
Samtlige som bytter forteller samme historie om bedring. Det skal i all sannhet sies at det tar ca.1 år før du får full virkning av Armour, men det positive er at du får en rask virkning på de verste symptomene, så alle disse diffuse blir mer til å leve med fordi de blir mindre plagsomme etterhvert som man spiser Armour. Jeg går ut fra at legen gir deg B12 injeksjoner, og at du tar sink, selen, multivitaminer og magnesium? Du bør også styre unna soya da dette forstyrrer stoffskiftet.
Hilsen MereteTil alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
31-03-09, 03:03 #85
Date: 08/29/02 06:57:02 AM
Subject: Re: Re: Noen som kjenner seg igjen og kan gi meg råd?
Hei, og tusen takk for utfyllende svar
Kan du fortelle meg hva det homeopatiske cortisolet ditt heter? Jeg har prøvd ut ulike doser med Cortef, et naturlig cortisol. Det har litt virkning, men det er veeeldig dyrt, og jeg får mye veske i kroppen av det... Skal til homeopat for første gang, og tenkte å nevne det..
Jeg er også nysgjerrig på hva Armour er fremstilt av? (jeg har prøvd å lese meg frem til det på de amerikanske websidene, men jeg blir så fort sliten, at jeg har ikke kommet så langt). Jeg har hørt at noen av de naturlige thyroxinene innholder griseproteiner. Jeg reagerer veldig på svin i mat, og er litt usikker på om jeg bør tørre å prøve slike preparater... Men det kan uansett legen min veilede meg om, regner jeg med...
Når det gjelder spørsmålet ditt, så får jeg vitaminene du snakker om Jeg føler at B12 hjelper på apetitten og at magnesiumet demper den verste betennelsen i leddene...
Takker på forhånd for videre utdyping
AAHTil alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
31-03-09, 03:03 #86
Date: 08/31/02 03:42:12 AM
Name: Merete
Subject: Re: Re: Re: Noen som kjenner seg igjen og kan gi meg råd?
Hei !
Jeg går på Armour på 4.uke nå, og alle leddsmerter er vekk. Armour er laget av tørket, malt svineskjoldkjertel, men det finnes firmaer som lager naturalthyroxin av kjertel hos storfe og sau. Jeg skal se om jeg ikke kan finne disse for deg. Det homeopatiske cortisolet jeg fikk var Cortison base D 30. Dette ble selvfølgelig dosert av homeopat. Jeg hadde ingen bivirkninger av dette. eks. væskeansamling, økt sultfølelse osv.
Hilsen MereteTil alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
31-03-09, 03:03 #87
Date: 08/24/02 11:03:18 AM
Subject: Re: Har min mann Hypothyreose ?
Dette er typiske symptom på utilstrekkelig funksjon i binyrene! (kan oppstå i kombinasjon med lavt stoffskifte, men også alene). Dette er en sykdom som blir sterkt forverret av stress etc...
--- --- --- --- --- --- --- --- ---
Replying to:
Min mann har det siste året gått ned i verdier fra T4 20 til 15, og TSH fra 0,92 opp til 2,15.T3 var for ett år siden på 1,8.Hans mor hadde Hypothyreose. Han er helt elendig nå, utmattet å sinnsykt sliten,klarer ikke konsentrere seg, å er blitt deprimert.
Da han nevnte stoffskifte for legen, sa han at dette var en kvinnesykdom, å at hans verdier var fine! Han har også noen rare anfall hvor han skjelver, tunnelsyn og hjerteklapp. Da MÅ han spise! Klarer da nesten ikke å stå oppreist, å det er ille hvis han da er ute på tur, eller kjører bil. Hva tror dere ?Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
31-03-09, 03:04 #88
Date: 08/24/02 10:55:29 AM
Subject: Re: Kroppstemperatur
Jeg har også høy kroppstemperatur og lavt stoffskifte. Legen min sier humoristisk at "hadde alt vært etter læreboka, hadde du i alle fall vært merkelig". Mye kan ha påvirkning på temperaturen. Jeg har feks leddgikt i tillegg til hypotyerose, og betennelsen i kroppen min kan nok forklare varmen. Varmen er veldig plagsom, og medvirker til å gjøre deg enda trettere, så prøv å gjøre noe med den. Jeg har fått god hjelp gjennom akupunktur
Replying to:
Hei
En ting lurer jeg litt på......
Da jeg ble syk for 7 år siden hadde jeg en kroppstemperatur på ca. 38 grader i lengre tid. Min normal-temp har alltid vært lav....ca. 36.5.
Jeg spurte legen min etter at jeg fikk diagnosen Hypothyreose om denne temp.-økningen hadde sammenheng med det lave stoffskiftet....men han trodde ikke det, sa han.
Jeg lurer derfor på om andre har hatt problemer med kroppstemperaturen i forbindelse med stoffskiftet.... enten høyere eller lavere enn "normalt"?
Mvh
L.O.Sist endret av Sonja Midtlien; 31-03-09 kl 03:21 Begrunnelse: fjernet fullt navn
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
31-03-09, 03:04 #89
Date: 08/24/02 10:49:09 AM
Subject: Re: Hallo folk , dere må våkne opp!!
Dette høres fantastisk ut! Hva koster dette produktet, Monica?
Replying to:
Jeg staret på Armour i januar, etter 14 år med ELENDIG! behandling med syntetisk THYROXIN NATRIM. Jeg også merket en utrolig forbedring allerede etter 2 DAGA og jeg er bare bedre og bedre for hver dag!!
Jeg har en jevn kontakt med Siri Ann, noe som gi meg mer styrke. Vi prøver å hjelpe og støtte hverande!
Men vi trenger flere folk!!!
Vi også ønsker å få folk, som ikke får god nok!! virkning av Thyroxin natrium til Å PRØVE NOE ANNET DA!!! ARMOUR...for eksempel!!!!
HALLO FOLK! DERE KAN VÆRE FRISK!!!
FOLK !!! DERE MÅ VÅKNE OPP!!!Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
31-03-09, 03:04 #90
Date: 08/26/02 06:12:48 AM
Name: Monika
Subject: Armour
Man får fremdeles ikke Armour på blå ressept i Norge (jobber med saken), så i forhold til natrium thyroxin er den dyr!! Prisen også varierer fra apotek til apotek.... alt avhengig av hvor apoteken bestiller Armour fra...Det er også avhengig av hvor stor dose du trenger. Kan opgi senere priser (har det ikke foran meg)
hilsen MTil alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
Unikt arkiv over alternativ behandling
Av Sonja Midtlien i forumet Alternativ behandlingSvar: 0Siste melding: 23-04-10, 20:16 -
Jeg har haft Hashimoto's siden 2002
Av Louise i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 50Siste melding: 21-06-07, 23:34 -
Fikk diagnose på lavt stoffskifte i 2002
Av nosy i forumet PresentasjonerSvar: 0Siste melding: 24-05-06, 22:47
Svar med sitat
Bokmerker