Viser søkeresultater 81 til 90 av 112
-
20-11-07, 20:42 #81
Hei igjen,
Med inflamasjon mener jeg betennelse ja. Du kan tenke slik på det; Når du er fjorkjølet så får du hovne slimhinner i nesen. Det funker på samme måte med tarmen. Tarmen produserer mer slim for å beskytte og selve tarmveggene hovner opp, dermed kan du få flat avføring.
Er det høyre side under navlen som er gjør vondt når du trykker? Dette er den vanligste plassen ved Crohns - der sitter overgang mellom tynn og tykktarm. Ellers så er det vanlig å få mest betennesle i venstre side ved Ulcerøs kolitt da denne har en tendens til å angripe slutten av colon.
Fargen på avføringen forandrer seg først hvis det er noe galt med blant annet lever. Den kan bli grønn dersom det går for fort gjennom tarmen.
FemIce er inne på noe hun også, laktoseintoleranse er faktisk veldig vanlig å få når man har mageproblemer. Dette kan måles i blod mener jeg å huske.
Har du flere avføringer i løpet av dagen?
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
20-11-07, 21:36 #82
Tusen takk for svar.
Det er vondt øverst i magen, (heter det mellomgulvet?). Akkurat på slutten av ribbeina og nedover mot magen liksom. Men litt ut på sidene. Det er vel kanskje mest venstre side jeg har hatt vondt.
Ja, har som oftest flere ganger med avføring hver dag. Men det er i "de bløte periodene". Når det er mer hardt, kan det være bare en gang og kanskje også hver 2 eller 3 dag.
Jeg hadde en lang periode med forstoppelse, men det er nå en stund siden. Da kunne det gå en uke mellom hver avføring.
Er så redd for å gå til legen med dette...
Så kjempetakknemlig for innspillene dere kommer med!
-
20-11-07, 21:57 #83
Hei Vilde,
Du må for all del ikke være redd for å gå til legen. Det er mye bedre å få utelukke ting enn å gå rundt med en sykdom som kan gjøre skade. Det kan selvfølgelig være at du bare har en irritable tarm, men finn ut av det...
Med mindre du har hatt det slik hele livet, så vil jeg påstå at noe er feil. Det er ikke vanlig å ha "bløte" avføringer flere ganger daglig i perioder. Det er heller ikke vanlig å ha forstoppelse. Jeg har en mild form for Crohns og jeg har det slik som du beskriver. Alltid flere avføringer når det er "bløte" avføringer. Når jeg er hard i magen kan jeg derimot gå flere ganger allikevel, bare at det er vanskelig å komme på do.
Når det gjelder de tarmproblemene jeg har snakket om, så MÃ… jeg bare presisere at det er LANGT fra alle som har store problemer. De fleste har det bra. Tarmproblemene mine er faktisk det som plager meg minst av alt!
Undersøkelsene blir utført av helsepersonell som tar veldig godt vare på deg. Gjør det litt vondt, så får du bedøvelse. Sist gang så sovnet jeg under colonskopien.
Lykke til
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
-
21-11-07, 12:53 #84
Tusen takk for svar!
Jeg lurte på en ting til...
Jeg har veldig vondt i nedre del av ryggen, mest når jeg sitter, eller når jeg bøyer meg, etc. Ikke så mye når jeg går.
Kan det at jeg har vondt i nedre del av ryggen, henge sammen med avføringsmønsteret mitt?
vildemor
-
21-11-07, 13:01 #85
Vilde... Det eneste jeg kan tenke meg er en betennelse i muskelfestet. Sånne betennelser følger med mageproblemer også.
Du kan lese litt om det her:
http://www.spondylitis.org/about/ibd.aspx
Håper du tar motet til deg og snakker med legen...
Lykke til!
-
22-11-07, 21:16 #86
Avføringen (igjen) av psyken?
Beklager at jeg skriver igjen om denne avføringen min.
Men jeg har lest litt, og har på følelsen av at legen min vil si at det er min psykiske tilstand at avføringen min er som den er.
Jeg kan være enig i at grunnen til at avføringen min kan veksle mellom løs av fast KAN komme av psyken. (har depresjon).
Men min avføringen flyter også. Kan det også komme av psyken?
Vildemor
-
22-11-07, 23:30 #87
Vet ikke, men det høres tvilsomt ut at avføringen kan bli løs bare pga psyken, uten at det foreligger en annen grunn, fysisk sykdom. Min avføring var løs da jeg var hyper, i ca. 2 år, før jeg ble hypo. Etterhvert som Levaxindosen økte, ble avføringen normal. Det samme skjedde med depresjonen,- den er bortevekk. Håper det ordner seg for deg!
-
23-11-07, 22:30 #88
De mener at IBS er psykisk mens det i virkeligheten er mer innviklet, blant annet hjelper diett hvor amn unngår alt man har IgG antistoffer mot, fins vitanskapelige studier som sier det. Men legene tror ikke på IgG allergi så da må det fremdeles være psykisk....På cøliakiforumene ler de rått angåend ediagnosen IBS og sier det egentlig heter I'll be stumped (harikke peiling)
-
10-12-07, 09:34 #89
Lavt og høyt samtidig?
Hei igjen.
Jeg har tidligere stilt noen spørsmål angående avføringen min. Nå begynner jeg å bli litt usikker...
Jeg fikk for 3 år siden påvist lavt stoffskifte og har tatt levaxin siden da. Verdiene har vært forsåvidt fine, men fant fort ut at TSH ikke burde ligge høyere enn 1 i alle fall. Siste målinger (i juli) viste en TSH på 0,64 (0,35-4,94) og en S - FT4 på 17. (9,0-22). Jeg gikk til legen pga svimmelhet. Tok i tillegg hemoglobin 12,9 (11,7-15,3) og ferritinin 15 (10-160).
For ca 2 måneder siden oppdaget jeg at avføringen min fløt på vannet. Aner ikke hvor lenge den kan ha gjort det. Har siden da sjekket hver gang jeg har vært på do, og uansett om den er løs eller fast flyter den. Har ikke forandret kostholdet. (unnskyld detaljene).
Den siste uken har jeg i tillegg lagt merke til at jeg ca innen en time jeg har spist, må jeg på do. Er ikke så mye som kommer ut igjen, men litt og som oftest veldig bløtt. Så går det noen timer og jeg må "normalt" på do.
Dette er vel et tegn på høyt stoffskifte.?
Men det som er, er at jeg føler meg usigelig trøtt og slapp. Hadde det ikke vært for eksamen, kunne jeg sikkert sove 20 timer døgnet. Jeg får lite med meg av det jeg leser. Jeg har ikke noe initiativ og det tar jo på for min mann.
Jeg har ingen andre symptomer på høyt stoffskifte.
Får av og til korte perioder med mageknip, men som går over etter noen minutter.
Går det an å ha lavt og høyt stoffskifte samtidig? Eller kan dette med avføringen ha andre grunner?
Har legetime 8 januar.
Mvh
Vildemor
-
10-12-07, 13:03 #90
"flytere" k a n skyldes høyt fettinnhold.
Det kan man få av flere årsaker, men neppe høyt stoffskifte. Da vil kroppen ikke gi fra seg fett som den trenger til forbrenningen.
Synes snarere det et symptom på lavt stoffskifte.
Kosten har jo noe å si. Medisinering.
Div tarmproblemer gjør også at fett ikke tas opp.
Feks glutenallergi.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Dårlig holdning av det lave stoffskiftet?
Av Vår i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 14Siste melding: 27-03-10, 07:44 -
Det lave stoffskiftet ikke har slått ut enda?
Av Marielle i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 09-03-10, 10:08 -
Når dere er slitne eller utmattet...pga stoffskiftet
Av Marina73 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 4Siste melding: 26-04-08, 21:40 -
Når får man komme til endolkrinolog?
Av Hsn i forumet Hos legenSvar: 8Siste melding: 19-02-07, 14:12 -
Kan laft stoffskifte komme og gå?
Av dolla i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 10-01-07, 22:09
Svar med sitat
Bokmerker