Viser søkeresultater 81 til 90 av 111
Tråd: Søvn og stoffskifte
-
19-01-08, 13:37 #81
I Danmark er den receptbelagt og kan kun ordineres til mennesker OVER 55 år eller til dem, der arbejder på skiftehold. Den officielle pris er på omkring 7-8 dkr for EN (!!) tablet.
Opprinnelig skrevet av Tor

Den bedst virkende Melatonin jeg nogensinde havde anvendt er Timed Release Ã~ 2 mg: http://www.sourcenaturals.com/products/GP1377/ eller - hvis man ikke har en god optagelse gennem tarmen - denne: http://www.sourcenaturals.com/products/GP1405/
Begge virker som en drøm. En god søvnkvalitet og frem for alt: frisk og behagelig opvågen, som da man var barn
Jeg skaffer den fra USA via en importør i Danmark.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-01-08, 16:16 #82
Dette er ikke noe forsvar fra min side for bruk av sovemedisiner, men jeg tenkte jeg kunne dele med dere noe jeg klippet ut av Adresseavisen, "På Sidelinjen", for noen år siden. Jeg har notert 2003. Dessverre finner jeg det ikke på nett, men har skrevet det av og tar sjansen på å poste det. Det kan være sunt å se problemet, samt løsninger på problemet fra forskjellige vinkler.
Kronikken er skrevet av Jan Brøgger:
http://no.wikipedia.org/wiki/Jan_Brøgger
KJETTERSK MENING OM SOVEMEDISIN
Av Jan Broegger, psykolog, professor i sosialantropologi og psykolog.
Etter å ha lest flere dusin gode råd til søvnløse, er jeg blitt overbevist om at samtilige er skrevet av mennnesker som ikke har den fjerneste anelse om hva søvnløshet er. Denne overbevisningen skyldes er at de fleste rådene er så nytteløse og ofte bent frem idiotiske at selv en som bare har oppnådd en eneste natts søvnløshet må gjennomskue rådgiverne som bløffmakere, Jeg har derfor besluttet at tiden et inne til å dele et langt livs befatning både med søvnløshet og med søvnløse med Adressavisens lesere. Jeg regner med at den hippokratiske lege-ed vil forhindre de leger jeg i fremtiden får befatning med fra å straffe meg for mitt kjettersiske syn på sovemidler. Dets uhyrlighet fremgår av følgende påstand: Sovemedisiner en av den moderne farmakologis største gaver til en lidende menneskehet.
Følgende vitnesbyrd som jeg med en av mine pasienters tillatelse gjengir lett omskrevet er verd å lese for alle søvnløse som har vært plaget av like velmenene som nytteløse råd fra "søvnspesialister":
"For ikke å slite meg ut med dystre tanker etter en spesiell opprivende dag bevilger jeg meg 20 milligram av sovemiddelet Flumipam, som min lege meget motstrebende har skrevet ut til meg. Det betyr at jeg må ta to tabletter av 10 milligram da det var utenkelig for ham å skrive ut en resept på 25 milligram som jeg ba om. Det er nok til å sikre en god natts søvn selv etter et dramatisk fall på New York børsen. Den eneste bivirkning jeg har kunnet notere er at jeg er blitt sikret en god natts søvn.
Jeg vet jeg burde våkne opp trett og uopplagt. Det har min fastlege forsikret meg om. Men det gjør jeg ikke, jeg våkner uthvilt og opplagt. Jeg vet også at tankens verksted ikke får utrettet sitt Freudianske opprydningsarbeid dersom man tar et sterkere preparat enn kamillete. Flumipan er også langt mer virkningsfullt enn den selvsuggesjon min lege anbefalte. Den bestod i å tale søvndyssende til ale spente muskler og slappe av fra isse til fotsåle".
Dette vitnesbyrd får støtte fra uventet hold. Winston Churchill likte å gi verden inntrykk av at han hadde de vestlige demokratiers beste sovehjerte. Han skal ha blitt oppbrakt da hans kammertjener vekket ham for å fortelle at general Bernard Montgomery hadde seiret over general Erwin Rommel ved El Alamein i 1942. "De kunne ha ventet til jeg våknet, det hadde vært sant da også". skal han ha sagt.
Men Winston Churchill hadde næret en slange ved sitt bryst i form av dr. Charles McMoran Wilson, Churchills livlege. Han ble senere adlet for sin omsorgsfulle pleie av den store statsmann med tittelen lord Moran of Manchester. Men han falt for fristelsen til å skrive sine memoarer hvor han avslører at Winston Churchill etter at han overtok som statsminister etter Chamberlain aldri gikk til sengs uten å sette til livs det han kalte to røde, skyllet ned med skotsk whisky. To røde var en betegnelse politikerne i 10 Downing Street satte på et sovemiddel av barbiturat-klassen. Altså en av forløperne til Flumipan. Anthony Eden var også sikret to røde hver aften. Man kan spørre om Churchill ellers ville klart det enorme presset som hvilte på hans skuldre da han alene ledet demokratienes kamp mot det best organiserte barbari i verdenshistorien.
Den som tar sovemiddel for å klare seg i den daglige kampen for tilværelsen bør vite at han eller hun er i meget godt selskap. Den store tyske sosiologen Max Weber gjorde aldri noen hemmelighet av at han i perioder måtte roe ned sitt hvileløse nervesystem med forrige århundres mer primitive preparater som hadde sterke innslag av opium. Blant våre hjemlige ikoner er Johan Borgen et eksempel på et kreativt og ansvarlig menneske som i perioder ikke kunne klare seg uten sovemidler. Espen Haavardsholm legger ikke skjul på dette i sin velskrevne biografi Øst for Eden. En biografi om Johan Borgen (Gyldendal 2000).
Johan Borgen hadde forbindelse med leger som hadde spesiell innsikt i kompliserte sjelsliv. Den fremste av dem var den senere overlegen ved Ullevåls 6. avdeling Trygve Braatsøy. Vi vet ikke om det var ham som skrev ut Johan Borgens sovemedisiner, men vi kan gå ut ifra at det var tale om barbiturater.
Av de trøstemidler mange har søkt til gjennom tidene har alkohol det lengste synderegister. Alkohol er en dårlig nervemedisin og en enda dårligere sovemedisin. For mange mennesker over den første ungdom er det liten grunn til å frykte avhengighet ved ansvarlig bruk av moderne preparater som flumipam. (Sitat slutt).
Jeg ber om at moderator sletter om det ikke er lovlig å gjengi på denne måten. Jeg er litt usikker.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
19-01-08, 16:28 #83
Alkohol er nok en dårlig medisin som sikkert ikke hjelper på noen sykdommer, men det blir jo morsommere å være syk da

Min gamle far fortalte meg at den gode doktor kunne skrive ut en kvart 3-stjerners i påkommende tilfeller. Vet ikke om den var på blå resept, men det ble hentet på Apoteket iallfall.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-01-08, 17:02 #84
Denne fikk jeg tilsendt fra en venn:
Rettelse 6/6-2001 side 11:
Professor Jan Brøgger har bedt oss gjøre
oppmerksom på at han i sin artikkel om
sovemedisiner i spalten På sidelinjen fredag 1.
juni kom i skade for å gi feilaktige opplysninger
når det gjelder doseringen av sovemedisinen
Flumipan. Feilen består i at Brøgger skrev 20
milligram i stedet for ett milligram og ti
milligram i stedet for 0,5 milligram. Ett og 0,5
milligram skal altså være det riktige.
©Adresseavisen• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
19-01-08, 19:26 #85
Jeg tar noen ganger en halv tablett zolpidem (noe som ikke gir hangover) og det er ikke vanskelig å få.
Jeg har sett at så godt som alle pasienter blir tilbudt zopiclone eller zolpidem på sykeus.
Noe pussig er at noen som ligger i koma våkner til normal tankeaktivitet når de får zolpidem i noen timer og swt varer i noen timer . Dde trenger en ny dose neste dag. Fins sikkert mange linker om dette på internett.
nora
-
24-01-08, 13:36 #86
Jeg har slitt med søvn i 11 år, og prøvd alt! Det som virker for meg er Atarax, c-prep. mellom 50-75 mg. Frisk og opplagt dagen etter. Tolvon klarer jeg ikke, farlig trøtt dagen etter.....
-
01-04-08, 21:47 #87
Søvnproblemer
Hei! Jeg har over flere år hatt store søvnproblemer og dermed lite energi og dårlig konsentrasjon. Jeg jobber stort sett 100%, noe sykmeldt når det blir for slitsomt. Jeg gikk over til Armour Th i høst, men har ikke merket noe forskjell. Sist jeg var hos legen fikk jeg resept på Zolpiclone og har nå brukt det 1 uke. Helt utrolig deilig og ikke gå rundt i "bakrus". Men er det noen som har erfaring med Zolpiclone eller har andre gode tips? Hvor lenge kan jeg bruke det??
Snart 50. Hypo siden 1999. Sliter med bl.a. søvn
-
03-04-08, 15:33 #88
Hvor lenge du kan bruke Zopiklone kommer vel an på hvor lenge legen din er villig til å skrive det ut. Om du klarer kan det være lurt å bruke annen hver dag eller hver tredje, slik at du ikke blir avhengig av det. Da kan det blir slik at du ikke får sove uten, og at du trenger å øke dosen etterhvert for å få sove.
-
03-04-08, 17:20 #89
Har du tittet nærmere på Melatonin? Som erstantning for sovetabletter?
Du kan google det, så finnes det masse om temaet hvis det er interessant
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
03-04-08, 18:19 #90
Jeg har prøvd Melantonin, men det virket ikke for meg. Legen ga meg en resept på 7,5 mg Zoiklon x 30 og sa at jeg ikke burde bruke det lengre enn den perioden. Jeg må ha 10mg for å sove mer enn 2t sammenhengende, så da blir det jo litt færre dager. Jeg har størst problemer i uka. Hvis jeg små-sover litt gjennom lørdagen sover jeg mye bedre neste natt, men da må jeg leve et veldig passivt liv. Jeg har problemer med å roe meg ned etter jobb eller aktiviteter. På ettermidddagen kjennes det ut som om pulsen øker bare jeg reiser meg opp av stolen. Prøver å få til noen treningsøkter. Reagerer både på lys og lyd. Er dette vanlig for oss med hypo? Jeg har gjort en jobb med å "rydde" i følelser, dårlig samvittighet, ansvar, stress osv. Mestring.
Snart 50. Hypo siden 1999. Sliter med bl.a. søvn
Lignende tråder
-
THS-verdier og sliter med søvn
Av Lotta i forumet TSHSvar: 21Siste melding: 11-11-08, 18:37 -
Hva skjer? Rotfylt tann, Armour, temp, søvn
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 02-10-07, 00:51 -
Søvn ?
Av Lilja i forumet SøvnSvar: 4Siste melding: 01-09-06, 09:09 -
Søvn og søvnsykdommer..
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 12-06-06, 14:29 -
ALkohol og søvn!