Side 9 av 18 Først 123456789101112131415161718 Siste
Viser søkeresultater 81 til 90 av 172
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Dagboken til Vibeke S

Godt og høre at du er i systemet, selv om svaret du fikk ikke akkurat var så veldig opplysende
    Om det virkelig er slik at du "bare" har høy FT4 naturlig, er det jo rart at kroppen din ikke synes dette er normalt og gir deg signaler om at noe ikke stemmer.
    Får håpe de finner ut av det

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Godt og høre at du er i systemet, selv om svaret du fikk ikke akkurat var så veldig opplysende
    Om det virkelig er slik at du "bare" har høy FT4 naturlig, er det jo rart at kroppen din ikke synes dette er normalt og gir deg signaler om at noe ikke stemmer.
    Får håpe de finner ut av det
    Ja der har du poenget Bente R , kroppen min er jo ikke helt fornøyd med dette. Men jeg er jo selvfølgelig glad for at det tilsynelatende ikke er noe veldig alvorlige greier, det må jeg jo si.
    Legen forklarte at FT4 var høyt pga at TSH eller reseptoren bare produserer for mye....? Han nølte litt selv virket det som, jeg får kanskje mer svar når jeg skal til han om en ukes tid.
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Høres jo ut som han tenker litt utenfor boksen da...bare at han i det hele tatt snakker om reseptorer er et pluss synes jeg

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Høres jo ut som han tenker litt utenfor boksen da...bare at han i det hele tatt snakker om reseptorer er et pluss synes jeg
    Hva betyr det egentlig, dette med reseptorer? Jeg har forstått at Husebye er en meget dyktig endokrinolog og jeg var veldig fornøyd da jeg var hos han. Han var grundig også med å snakke om PCOS og mente at jeg egentlig var utredet for dårlig med tanke på hvorfor jeg må ta så ofte B-12 sprøyter og hvorfor det er vanskelig for kroppen å beholde magnesium.
    Så jeg kan leve godt med ikke å få diagnosen høyt stoffskifte forløbig har jeg kommet meg unna en diagnose som er autoimmun. Men jeg vil vite hvorfor jeg ikke kommer meg på beina igjen. Og der er heldigvis fastlegen på glid nå. Så jeg krysser fingrene!
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Reseptorer er en slags liten antenne som sitter på celleveggen. Det finnes mange ulike reseptorer. En reseptor er spesiellt programert til å passe en type signalstoff, feks stoffskiftehormon. Stoffskiftehormonet fester seg til reseptoren og får på denne måten adgang til å komme inn i cella der den egentlig har sin virkning. Uten tilstrekkelig med stoffskiftehormonreseptorer kan man ha helt fine stoffskifteprøver (fordi disse måler mengden stoffskiftehormon i blodet), men blodprøvene sier ingenting om hva som pågår på cellenivå. Og det er jo der hormonet har sin effekt. Dette er den store svakheten med å bruke blodprøver som en målestokk på hvor bra folk har det. Jeg har skjønt det slik at du spiser lavkarbo, Vibeke, men hva slags lavkarbo spiser du? Inntar du noe kornprodukt i det hele tatt? Finnes jo endel oppskrifter med kli. Spiser du det?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Reseptorer er en slags liten antenne som sitter på celleveggen. Det finnes mange ulike reseptorer. En reseptor er spesiellt programert til å passe en type signalstoff, feks stoffskiftehormon. Stoffskiftehormonet fester seg til reseptoren og får på denne måten adgang til å komme inn i cella der den egentlig har sin virkning. Uten tilstrekkelig med stoffskiftehormonreseptorer kan man ha helt fine stoffskifteprøver (fordi disse måler mengden stoffskiftehormon i blodet), men blodprøvene sier ingenting om hva som pågår på cellenivå. Og det er jo der hormonet har sin effekt. Dette er den store svakheten med å bruke blodprøver som en målestokk på hvor bra folk har det. Jeg har skjønt det slik at du spiser lavkarbo, Vibeke, men hva slags lavkarbo spiser du? Inntar du noe kornprodukt i det hele tatt? Finnes jo endel oppskrifter med kli. Spiser du det?
    Takk for svar Blondie, det betyr da at legen mener at jeg kanskje avgir for høyt FT4 på celle nivå, og det egentlig ikke er for høyt? Slik som det hos mange andre som egentlig har for lavt, men da viser de innenfor normalen?

Jeg lever lavkarbo ja, og det har jeg gjort nå i over fem år. I begynnelsen fulgte jeg prinsippene til Eurodiett (i samråd med legen på Fedon-klinikken), men jeg begynte rett i fase 3 og har aldri brukt disse produktene. Men da var det lavt fett og lavt karbo. Så gikk jeg ned 20 kg, og nå endret jeg endel etter jul da jeg begynte å gå litt opp, og hadde endel mageproblemer. Nå spiser jeg moderat lavkarbo, tipper jeg ligger på rundt 50 gram karbohydrater pr dag, men jeg teller jo ikke. Bare kjenner godt nok til kroppen min og kostholdet og legger opp deretter. Jeg spiser ikke mye korn, merker at det gir mye luft og smerter. SÅ nå baker jeg rundstykker med psyllisfrø, solsikkekjerner, linfrø og sesamfrø, og spiser 2 av disse pr dag. Spiser havregrøt til frokost, litt frukt og endel grønt i løpet av dagen. Tyrkisk yoghurt m bær er en klassiker, og til middag er det kjøtt/fugl/fisk m grønnsaker. Har begynt med mer animalsk fett som smør og melkefett etter jul, og det passer faktisk kroppen min godt, samt at jeg har begynt med enzymer som også minsker luft og smerter i magen.
    I forhold til mange inne på lavkarbo.no, spiser jeg et kosthold med mye karbohydrater og mindre fett. Men jeg har aldri trivdes i ketose, og jeg trives med et kosthold som er litt romslig og gir rom for en halv banan f eks, hvis jeg har lyst på det ;)
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Vibeke, kan du legge ut oppskriften din på rundstykker?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Vibeke, kan du legge ut oppskriften din på rundstykker?
    Her er de: http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...-lavkarbobrod/
    De er veldig gode, best etter en dag!
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Ser at du skriver at du har lav B12. Regner da med at du er testet for pernesiøs anemi. Så et eller annet er ikke riktig med ditt tarmopptak tenker jeg. Ofte kan det jo være flere vitaminer man er lav på, men som ikke er testet. Lav B12 i seg selv kan gi endel symptomer. Så er det denne diskusjonen da som foregår i endel stoffskiftemijøer i forhold til gluten. Jeg har personlig begynt å tenke tanken at det kanskje ikke er bare gluten som ikke tålereres, men at noen av de som har lavt stoffskifte rett og slett ikke tåler kornprodukter særlig godt. Dette vi bidra til å hemme tarmopptaket og i tarmen pågår endel i forhold til omdanning fra T4 til T3, så det er derfor viktig for oss med stoffskifteproblemer å fokusere på tarmen. Og dette mener jeg helt uavhengig av prøver du måtte ha tatt i forhold til cøliaki. Det er ikke alt vi vet og dermed heller ikke alt som kan måles. Så hvordan kan du finne ut av om dette gjelder for deg? Man må bare rett og slett prøve. Dette er også nye tanker for meg og jeg begynte selv med dette for en uke siden, så du må bare kjenne etter hva som føles rett for deg. Jeg har begynt å spise smoothie til frokost. Jeg bruker en fruktblanding fra Coop-kjeden bestående av mango, papaya og ananas. En halv slik pose i stavmikseren blandet jeg med 5ss tyrkisk yougurt, et halvt egg, en halv ts chiax frø, 1 ss cocosolje og litt vaniljepulver. Kjempegod og jeg holder meg mett frem til lunch på denne. Dette gjør jeg for å unngå korn. For meg har det påvirket vektnedgangen, for deg kan det kanskje ha påvirket ditt lave B12 og uklare stoffskifteproblemer? Vel, du får vurdere selv hva du har lyst til å prøve, Vibeke. Håper du finner ut av problemet ditt iallefall

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

En jeg kjenner fikk B-12 sprøyter en liten periode for lav B12. Nå holder vedkommende lav b12 i sjakk ved å bruke sublingual (sugetabletter) Solgar, fra iherb.com
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 9 av 18 Først 123456789101112131415161718 Siste

Lignende tråder

1. Dagboken til Tone
    Av toneij i forumet Dagboker
    Svar: 66
    Siste melding: 10-01-13, 22:52
  2. Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
    Av Fanni i forumet Dagboker
    Svar: 62
    Siste melding: 29-04-12, 14:14

Søkeord for denne tråden

Bokmerker