Viser søkeresultater 81 til 90 av 90
Tråd: Kutte T4? Hva nå tro??
-
10-08-10, 17:40 #81
Sv: Kutte T4? Hva nå tro??
Det er ikke det at jeg ikke skjønner det du forklarer.
Det er mer at jeg ikke skjønner det legen din forklarer deg.
Jeg ressonerer som følger: Med uregelmessig puls hadde det vært logisk å utrede andre årsaker til den uregelmessige pulsen(som har dukket opp fordi stoffskiftet ditt ble normalisert med medisiner). Evt burde han kutte ut liothyronin og ikke levaxin. Det er jo T3 som påvirker pulsen mest.
-
10-08-10, 18:06 #82
Hvis legen har klokketro på at det er T3 som påvirker pulsen mest er jeg også enig, men det har han jo ikke, og foreløpig har jo pulsen min gått ned med bare Liothyronin, jeg har jo ikke mye greie på dette, selv om jeg begynner å tilegne meg mer kunnskap. Legen min mener jo at mine stoffskifteproblemer ligger på det cellulære plan, og ikke aner jeg hvor dette bærer....jeg er medisinert på grunnlag av symptomer og ikke på grunn av TSH FT4 eller FT3, høy homocystein, lav D-vit og B12 var vel utgangspkt for medisinutprøving, og underveis frisknet jeg jo til.....men pulsen galopperte, noe som vel kanskje kunne tyde på en form for overdosering. Da valgte legen altså å forsøke uten levaxin....noe jeg heller ikke helt forsto, men valgte å gjennomføre....nå mener jo legen at det finnes to metoder å angripe de lave prøvesvarene med, enten å fortsette med liothyronin alene i en litt økt mengde, eller å supplere med levaxin igjen, foreløpig har han valgt å øke Lio og se hvor det bærer.... jeg aner jo ikke
Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.
-
10-08-10, 18:14 #83
Nå har jeg tilført utelukkende T3 i en måned og i denne perioden har altså FT4 sunket betraktelig, og TSH har økt, tyder ikke det økte TSH på at kjertelen stimulerer til T4 produksjon til tross for at FT4 er lav nå da?
hehe fort gjort å blingse littSå bytta jeg nok om på hvilke målinger som var først og sist (hmmmmm) - og oppmerksom på riktig rekkefølge blir jo svaret litt anderledes da.
TSH=1,2 tyder på at kjertlen produserer akkurat den mengden som blir forbrukt.
Mener du at TSH nivået tyder på at det produseres akkurat den mengden T4 som brukes???
og her datt jeg ut.....kan du forklare hva du mener med dette???I det lange løp kan du ikke regne med endringer ut over de variasjoner som er naturlige.
hva mener du her med høyere? så høyt at stoffskiftet er lavt?? hehehe, forvirringen er totalOg jo, hvis kontrollsystemet og TSH-produksjonen din reagerer helt normalt, vil TSH bli høyere uten T3-tillegget.
kjertelen er nok normal mener legen,,, uten at jeg skjønner helt, men han mener altså at de problemene jeg har ligger på det cellulære plan, noe som egentlig er ganske gresk for meg, men da snakker vi kanskje om celleresistens som vi også har vært inne på tidligere i denne tråden ?Og om kjertlen også er normal, vil det resultere i en produksjonesøkning av alt kjertlen produserer. Så spørs det om det blir nok da ?Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.
-
10-08-10, 18:27 #84
Ja, det har vi... sådan ca. fra indlæg #9 og nogle stykker frem:
EDIT:
Ikke helt, ser jeg... Jeg har læst hele din tråd, biff, men det eneste indlæg hvor ordet "cellereistens" er nævnt, er af n`Finn, i indlæg nr. 10 (kan det passe, eller er det bare mig der ikke kan se skoven for bare træer...).
Thyreoideahormonresistens-tråde:Jeg mener jo at feisøkingstiden kan kortes noe ned ved en gentest for å belyse muligheten for celleresistens
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-08-10, 19:29 #85
Litt om TyroideaStimulerendeHormon. TSH hører til hormoner som styrer selve hormonprodusenten.
Når det finnes mye TSH vil kjertlen bli stimulert til å produsere mye. Når det så blir mye, vil kontrollsenteret sørge for at det blir mindre TSH.
Kontrollsenteret har et balansepunkt.
Dette balansepunktet kan vi ikke flytte eller endre. I dette punktet ligger TSH rundt 1. Det varierer fra person til person.
Det er fT3/fT4 som kontrollsenteret prøver å holde på ett visst nivå, og hvis det er for lite av fT3/fT4 - altså lavere enn balansepunktet - vil kontrollsenteret øke TSH.
Kjertlen produserer mer når den får mer Jod, og TSH regulerer kjertlens tilgang på Jod.
Og.
Du har for lite fT3/fT4 - derfor må kjertlen stimuleres til å øke produksjonen.
TSH=1 er ikke stimuli, det er vedlikehold, det er balansepunktet - kontrollsenteret er fornøyd med fT3/fT4 slik det er.
Hvis du ikke er det.....
Hvis du vil ha høyere fT3/fT4 må du prøve å øke TSH.
Det gjør man ikke ved å tilføre hormoner utenfra.
Tar du vekk de du tilfører, vil fT3 synke og TSH vil stige - og kjertlen vil produsere mer.
Med det forbehold at alt er iorden.....
Så ser jeg jo at du har startet behandling med stoffskiftehormoner på noe u-tradisjonell basis.
Jeg må få si at min mening er at dette ikke burde vært igangsatt, jeg mener : Ikke før D-vitamin og B12 var behandlet. Det er jo disse som kan skape de forhold du nevner (høy homocystein og lave stoffskiftehormoner i blodet)
Jeg mener : det KAN være årsaken, og etter min mening mye bedre å starte der.
Stoffskifteproblemer på celleplan.
Betyr hypothyreose2, celleresistens. Altså at cellene yter motstand mot å få tilført stoffskiftehormoner.
I slike tilfeller er kontrollaparat og produsent i orden, og de produserer uten at cellene tar det opp noe som fører til for høye mengder TSH og fT3/fT4.
Og dette kan nok ikke være tilfelle hos deg ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-08-10, 22:14 #86
så hvis jeg fortsetter å tilføre T3 vil ikke nivåene stige???
Ingenting forklarer meg hvorfor mine symptmer blir borte ved tilførsel av levaxin iallfall.....og tiltar igjen når jeg kutter, eller er jeg bare full av brainfog her????
Jeg har ikke følt meg så bra på lenge som de månedene jeg har fått medisiner og nekter å tro at ikke det er derfor jeg har følt meg bedre......:(Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
-
11-08-10, 09:40 #87
Det har du helt sikkert rett i Biff.
Jeg prøver egentlig bare å forklare hvordan systemet fungerer - eller burde fungere da. Og kun for at du skal kunne bedømme situasjonen din så godt som mulig selv.
Så fristes jeg jo til å si hva jeg mener - men det får du også vurdere om passer da.
Det er jo ikke tvil om at du hadde for lavt antall stoffskiftehormoner i blodet, og da hjelper det jo å tilføre noen.
Årsaken til at det var for lavt kan jo være i betingelsene. Feks lav D-vitamin eller noe av det andre som er med å bestemme.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-08-10, 19:13 #88
jeg lurer på om noen har noen formening om hvor lang tid det tar dersom man kutter ut all stoffskiftemedisin før stoffskiftehormonene i blodet vil vise korrekte parametre på blodprøver???
Nå har jeg fin d3 status og b12 er bra. har ikke klart å ta noen stoffskiftemedisiner på en uke på grunn av sykdom og lurer nå på om jeg kanskje burde sjekke om kroppen blir like dårlig uten medisin som tidligere...jeg føler meg ikke veldig bra akkurat nå men etter en uke har vel ikke kroppen uansett klart å ordne opp i noe selv uansett om jeg ikke har tatt medisin??
kanskje jeg har påført meg selv større smerter ved å kutte ut medisinene denne uka????Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
-
24-08-10, 19:40 #89
Hm.
Man trenger jo ofte mer når man er syk da.
Kan du si noe om hvorfor du kutta ut, og om hvordan du bedømmer situasjonen din nå ?
Levaxin har en halveringstid på ca. en uke i kroppen. En regner at all Levaxin er ute eter 5 uker.
Men om kroppen er istand til å erstatte bortfallet på den tiden er usikkert.
Jeg tror det tar enda lenger tid.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-08-10, 19:54 #90
kuttet medisinene fordi jeg var omgangssyk.......nå er jeg kjempesliten, kanskje også ettervirkninger av omgangssyken, og har fibromyalgilignende smerter i hele kroppen, vil bare sove.....har vel vært uten levaxin i 6 uker og brukt bare liothyronin men nå har jeg også vært uten lio i litt over en uke.....
jeg må kanskje vente lenger enn en uke uten lio før jeg vet noe om hvordan min tilstand er uten medisiner nå.....men jeg kan si så mye som at dersom dette er min fremtidige helsetilstand er jeg ikke i stand til å leve uten tilskudd av stoffskiftehormon uansett hva blodprøvene viser..
Nå er d3 og b12 helt fine også.........så mine plager kan ikke skyldes lave verdier av dette....Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
Lignende tråder
-
Er jeg virkelig frisk og kan kutte ut medisin?
Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 22Siste melding: 07-08-08, 17:15 -
Kutte ut mjølka
Av Marianne i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 30-10-06, 23:51

Svar med sitat
Bokmerker