Side 8 av 13 Først 12345678910111213 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 123
    Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard salt ?

Ta stor nok dose magnesium!
    Og det er ikke alle merkene som fungerer like godt (uansett vitamin/mineral)
    Jeg leter etter "renest" mulig,pga allergier osv,og synes Bio life sin fungerte aller best.Bruker og demses kalsium/magnesium pga beinskjørheten.men var ikke før jeg kom opp i stor nok dose magnesium virkningen kom.(1000 mg pr dag/kveld)
    Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
    Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Salt - og tullete kostholdseksperter.

Jeg husker ikke hvor jeg skrev om salt og at jeg oppdaget at salt er meget viktig for meg. Inntak av noen klyper salt hver dag hindrer iallfall leggkrampene mine. At jeg har hørt på "kostholdseksperter" og levd saltfattig fordi jeg trodde på "ekspertene" har bare ført til at jeg har hatt et mangeårig helvete.
    Jeg husker en TV-reklame om en liten unge som satt ved siden av et kjempe saltberg - og en fyfy-stemme som sa at salt var skadelig.

Så - idag titta jeg litt på Anisa's Danske side - og vips, der er det faktisk meget fornuftige mennesker som har viktige ting å skrive om - og som gjør det grundig.
    Tak for den tante Ana !
    Les selv : http://www.overgangsalderen.net/forum/s ... hp?t=10688
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Salt hjeper mot "maurene" i beina mine, som kommer etter jeg har lagt meg.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Alternativt/Skolemedisinsk.

Jeg har et åpent sinn for alternative løsninger - også medisinske.
    Før 1987 visste jeg jo bare at jeg ofte var syk, og legen hjalp jo ikke. De sa bare at nå har vi tatt alle de prøver som finnes, og du er frisk.
    Det medførte at jeg prøvde svært mye alternativt - som heller ikke hjalp.
    Etter at jeg fikk diagnosen og ble behandlet med Levaxin, ble det kun skolemedisin i noen år. Levaxin virket alt for dårlig til at jeg fikk et brukbart liv.

Etter at internett kom og søkemotorene ble raskere og mer omfattende dobbeltsjekket jeg og som oftest med motsatt resultat enn hva jeg var blitt fortalt.
    Jeg må si at de alternative behandlere skuffer meg minst like mye som skolemedisinens behandlere gjør.

Skolemedisinens behandlere er opphengt i lover og regler og avtaler med medisinindustrien - både officielle og av Bahamastypen - som gjør at de ikke kan opptre på pasientens vegne uten at det kan gi dem personlige problemer.

De alternative behandlere jeg har besøkt mangler helt basal kunnskap om hvordan stoffskiftesystemet fungerer, og tiltak de foreslår baserer seg på tro om hva som virker.
    Jeg skal ikke gå nærmere inn på det enn å opplyse at samtlige jeg har kontaktet selv, tror at kelp er bra for det virker som en stimulant - noe som er helt på jordet.
    Jeg har ofte lest om andre som melder om det samme.

I det siste har man dessverre også avslørt betydelig juks i bransjen.
    http://www.forskning.no/artikler/2003/d ... 1579783.94
    Vi minnes kanskje vektløfteren Stian Grimseth som be avslørt for doping fordi et kostholdspreparat inneholdt forbudte stoffer. Ingen mistenker Grimseth for bevisst juks, men han merket jo at tilskuddet virket og det var ingen hemmelighet at han brukte det.

Men derfra til å avskrive den alternative søken etter en behandling som virker er lang.
    Jeg vil på ingen måte avskrive den - heller ikke selv om en hel bataljon som kaller seg alternative behandlere alri så mye - ikke har lest leksa si, eller bruker hodet sitt fornuftig. De skal ikke ha hverken ære eller kredit for hva dedikerte forskere finner av nytte på områder som den skolemedisinske forskning ikke søker, eller ikke kan søke på grunn av risiko for å inkriminere seg selv i tidligere resultater.
    Det er jo feks. dumt å komme opp med resultater som gjør at man blir erstattningspliktig...
    Eller at man av egen filosofi (les tro) rett og slett ikke vil.
    Man vil feks. ikke kjøre en klinisk studie Levaxin/Armour.
    Iallfall vil man ikke offentligjøre resultatet.........

Ett eksempel :
    De produserer jo kortisonpreparater som de tjener fett på. Og det selges selv om man meget vel vet at behandlingen ingriper uheldig i kroppens egenproduksjon, og at bivirkningene er store og lett kan ødelegge mer enn det gavner. I enkelte situasjoner har man ikke noe bedre.

Så hvorfor klarer man ikke å finne andre og bedre stoffer ?
    Grunnen er vel gitt i avsnittet over ?

Røkelse forbinder vi mer duften av jul og med religiøse forestillinger, men det er kvae fra et ørkentre som vokser i Jemen og rundt der. Boswellia sacra er det latinske navnet, og lokalt er det brukt som legemiddel, særlig sårheling. Man skjærer i barken og høster kvaen.
    Tyske alternative forskere har lenge kjempet en lang kamp mot byråkratiet (les legemiddelindustrien) for å få forskningsmidler, men kan likevel vise til oppsiktsvekkende resultater med denne harpiksen. Den kan bli meget viktig i infeksjonskampen i tiden som kommer.
    http://www.dermaviduals.de/deutsch/publ ... tikel.html
    http://www.juglan.com/prod306.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Boswellia_sacra
    Bilde : http://bio.fiu.edu/trees/images/Boswellia_sacraHa.jpg

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodi ... /1.6158366
    Budskapet i artikkelen er viktig og nyttig, men :
    Første line er : "Urten Boswelia i som fins i røkelse har blitt brukt mot gikt i indisk medisin".
    For det første er Boswellia et digert tre, altså botanisk sett tilhørende Lignosene og ikke en Urt. Dessuten så er det slik at røkelsen finnes i treet da ........
    Tradisjonelt er den først og fremst brukt utvortes som sårheler. En bør passe på å få frem der stoffet virker før en nevner mer kurios bruk som feks. mot gikt.
    Tyske forskere har funnet ut at om stoffet er i blodstrømmen virker det mot en rekke kjente infeksjoner.
    Når vi nå er inne på det religiøse : Herre min skaper for en journalistisk kvalitet !
    Dette er viktige saker og fortjener bedre !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Hva er stoffskiftet ? Et forklaringsforsøk.

Stoffskiftet er en generell betegnelse og betegner bare den omsetningen av stoffer som foregår hele tia, natt og dag. Det skjer masse arbeid i celler rundt i kroppen for å opprettholde de fleste livsnødvendige funksjoner. Spesielt når vi sover jobber stoffskiftet med viktige ting som restitusjon og nullstilling. Det er varmen fra dette arbeidet som fyrer oss om natta. Muskelarbeid om dagen kommer som et tillegg.
    Stoffskiftet betegner flere meget omfattende aktiviteter i kroppen. Det er også flere stoffskifter som foregår samtidig og tilsynelatende u-avhengig av hverandre, men de styres alle fra hypofysen. Det kalles også metabolisme, og deles inn i en oppbyggelig fase (anabol) og en nedbrytings og avfallshandteringsfase (katabol)
    Det vi snakker mest om her på forumet er mer presist bløtdels-stoffskiftet. Det er kun dette som styres av Skjoldkjertelen. Heretter bare kalt stoffskiftet, og her leser du mest om forbrenningsbiten. Den er veldig viktig, og her må en si at de frie T3 hormoner har en hovedrolle. Italienske forskere har i studier påvist at T2 også er metabolsk aktiv, men svært mye gjenstår for å få en god nok oversikt.
    Medisinerne deler opp stoffskiftesystemet i to, omtrent som en elektriker ville dele et varmesystem i et hus : en sentral del, og en primær del.
    I et hus er den primære delen den som produserer varmen.
    Den sentrale er den som regulerer den.

I medisinen er det litt mer komplisert enn i et hus. Der kaller man jo kjertelen for den primære stoffskiftekomponenten. Primær hypothyreose peker på at årsaken til hypothyreosen ligger i kjertelen.
    Og det er her feilen ligger i over 90% av oppdagde tilfeller.
    Jeg vil jo understreke "de oppdagde".
    Man er ikke så ivrig etter å oppdage andre former for stoffskiftefeil, og disse havner ofte i helt andre sekkebetegnelser og går uoppdaget inn i historien.......

Den sentrale biten finnes i hodet og er også todelt : et følelsesorgan med produksjonsenhet og en samordningssentral med produksjonsenhet, eller henholdsvis hypotalamus og hypofysen. I medisinske termer er sentrale feil å finne her.
    Mer spesifikt omtales feil i hypotalamus som tertiær feil.

Produksjonsenheten i hypofysen produserer det som regulerer kjertelen, styringshormonet TSH.
    Det er følelsesorganet som bestemmer hvor mye TSH som skal produseres ved hjelp av å sende en avmålt mengde av sitt hormon TRH til hypofysen. Dette er starten, og det er vel her forklaringen burde startet også.
    Hvordan denne sensoren blir påvirket av sine omgivelser og hvordan den oppfatter hormonene fritt T3 og fritt T4, som den er følsom for, er helt avgjørende for alle resultatet av alle stoffskifterelaterte blodprøver.
    Litt nikotin i blodet og følsomheten her nedsettes, med konsekvenser for røkere med sitt endikrine i orden.
    Et annet hormon, feks fra Gris eller hva med et kunstig produsert ?
    Vi kan ikke forvente at de gir samme resultat selv om funksjonen ser ut til å fortsette. Vi skal altså IKKE ha samme resultater som et friskt individ.

Elektrikeren ville sagt det slik : Hypotalamus er thermostaten på veggen og hypofysen en elektronisk styringsboks som tolker signalene fra thermostaten og styrer så varmeovnene ut fra de signalene.
    Thermostaten fanger opp temperaturen i luften som strømmer forbi den og gir signaler til den sentrale enheten.
    Dette er jo helt analogt med hva som foregår i kroppen. Iallfall passer det fint å forenkle det slik i en lærebok, eller til oss da......

Får man en feil i varmeovnen vil den sentrale enheten fortsette å sende signaler som er basert på luften som strømmer forbi thermostaten. En kan klippe ledningen til ovnen og kaste den på dynga, enda vil signalene fortsette. Jo kaldere det blir i huset, jo klarere blir signalet til ovnen, enten den virker eller ikke.
    Dette er grunnlaget for dagens TSH-regime, som er blitt en svøpe for oss som har stoffskifteproblemer.

For verden er ikke så enkel. Det er ikke så lett å sammenlikne maskiner med fungerende kjøtt og blod. Det stemmer aldri helt.
    En forklaringen som ligner den over er nokså vanlig å lese. Feilen med den er at den er forenklet så mye at det blir feil, og så vi forstår den jo ikke.

Kroppens varmeovn er jo ikke kjertelen - det er jo alle cellene vi har i kroppen som er det. Hver eneste en av dem er en liten varmeovn som forbrenner glykose, så dette er kroppens egentlige primære enhet, ovnen som gir oss varmen.
    Et næringsystem forsyner cellene med glykose, eller bærer "ved" til ovnen. Det lar jeg ligge. Nå er det kjertelens funksjon i kroppen det gjelder, og hovedfunksjonen er å regulere alle ovnene - cellene. Det gjør den ved regulere oxygentilgangen - den åpner trekken, og til det trengs frie T3 hormoner som er istand til å trenge inn i cellene. Det er der stoffskiftet foregår.
    Mer er det ikke, forklaringen er slutt.

Forresten :
    Jeg har ofte lest at T3 er 4 eller 5 ganger så metabolsk aktivt som T4.
    Det stemmer ikke ! T4 er ikke aktivt. Man har ikke funnet T4 reseptorer i kroppen, så dette er kun lagervare.
    Og, uansett hva som står i legenes lærebok : Det er ikke engang et hormon - det har jo ingen reseptorer ! Til nød da, et pro-hormon.
    Det kan hende man mener at det bare er hver 4de eller 5te T4 som blir til aktivt fT3, men det er i så fall en beklagelig og forvirrende måte å si det på og den er i så fall også feil - det er mye færre T4 som blir til T3. Under 1 promille.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Info på YouTube også !

Jeg surfer jo litt da, og traff på Anisa sitt Danske forum i dag. Jeg har aldri kommet på å søke slik info på YouTube og jeg håper ikke det gjør noe at jeg linker til siden din Anisa ?
    http://www.overgangsalderen.net/forum/s ... hp?t=10892

Rull litt nedover til du finner 3 videolinker. De er meget intressante - særlig den øverste.
    Fordi der tas det opp emner og konstellasjoner som jeg har vært meget opptatt av.
    Ã… høre hva som blir sagt, er som å høre mitt eget ekko - og det gir en god følelse.
    Det er godt å få bekreftet at det ikke bare er tull det jeg har funne ut, og tror på.

Takk for den Anisa.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Re: Info på YouTube også !

Tusen,tusen takk for flott info!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Angry Sv: Den glemte sykdom ?

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Her må man bla - laaangt nedover til kapitlet "andre sykdommer" Der omhandles endokrine sykdommer.
    Så kan man jo danne seg en mening om hvilken prioritet vi har i helsenorge. Hva de som bestemmer synes om oss.
    Hvis jeg siger, at i sammenligning med Danmark - er Norge et Paradis for patienter med hormonelle sygdomme - vil du sikkert tro at jeg er blevet sindsyg på mine gamle dage.... Men ordet "Armour" eller "Thyroid USP" er i det mindste nogenlunde kendt blandt norske læger, mens danske læger tror gudhjælpemig, at disse er navne på naturlægemidler som urter og lignende. Hvis de da overhovedet hørte disse benævnelser...

Danske patienter er stort set også anderledes passive og affinder dem med lægernes domme. Eller bare giver op og sygner hen. Der er ingen nævneværdig debat og er der patienter eller pårørende til ham/hende, der ikke vil give op og bliver ved med at afkræve lægerne fortsatte anstrengelser for at opklare den syges situation - er det danske sundhedsvæsen begyndt at anvende trusler om polititilhold mod disse patienter/pårørende. Et polititilhold indebærer et forbud mod at de pågældende mennesker nærmer dem hospitalet/lægerne indenfor en bestemt (fysisk) afstand. Hvad siger I så?

Er der nogen, som sagde "glemt sygdom"? Nu er den ikke mere kun glemt. Nu er den ved også at være forbudt?

Reelt er der kun et sted i Danmark, som tager parti for de syge med glemte sygdomme. Det er Patientforeningen Danmark, hvis næstformand Anette Ulstrup skriver følgende om sagen samt generelt:

"Nordjyske skriver d. 27 december om en ung pige, hvis liv er gået i stykker på grund af sygdom, men lægerne kan ikke finde årsagen til hendes helbredsproblemer. Pigens forældre har i et længere forløb flere gange anmodet lægerne om at finde en forklaring på pigens helbredsproblemer, og Region Nordjylland truer nu familien med polititilhold på grund af de mange henvendelser.

Polititilhold. Hvordan er vi dog havnet i en sådan situation? Pigen ER jo syg, hvorfor kan hun ikke få en forklaring på, hvad hun fejler?

I Patientforeningen Danmark får vi desværre rigtig mange henvendelser fra mennesker i samme situation – måske lige bortset fra polititilholdet. Men mennesker med de samme de symptomer, som pigen har, det lange forløb, og lægernes manglende vilje eller evne til at finde forklaring på helbredsproblemer, hvor hormonsystemet er involveret – sådanne historier får vi ufatteligt mange henvendelser om. Livet går ofte helt i stykker for disse mennesker, og problemet er langt større end vi erkender. Jeg kender ikke hele historien om den nævnte pige, men lægerne bør generelt erkende, at de ved alt for lidt om hormonforstyrrelser, og at der derfor bør forskes langt mere seriøst i disse helbredsproblemer.

En meget stor del af den danske befolkning har ubalancer i deres hormonsystem, men de er ikke klar over det, og de diagnosticeres heller ikke, fordi de undersøgelsesmetoder lægerne benytter er utidssvarende og for dårlige. Det får konsekvenser for danskernes sundhed, sygefraværet stiger, antallet af førtidspensionister stiger, medicinforbruget stiger, trykket på sygehusene stiger. Vi bliver fede, vi kan ikke få børn, hver femte af os oplever det, vi kalder en depression på et eller andet tidspunkt.

I Patientforeningen Danmark lytter vi til de sundhedsvidenskabelige artikler, der konkluderer at der burde fokuseres langt mere på hormonforstyrrelser i relation til de helbredsproblemer, som lægerne ikke kan forklare. Vi lytter også til de artikler, der ikke bare inddrager æggestokke og testikler, men også involverer skjoldbruskkirtel, binyrer, hypofyse m.m. i rækken af kirtler, der skades af hormonforstyrrende kemikalier.

En tysk undersøgelse fra 1998 afslører, at over halvdelen, nemlig 53,2 %, af de binyrer (stresskirtler) som man undersøger ved obduktioner indeholder godartede knuder, tumorer. Årsagen til tumordannelse er kemikalier. Vi bliver syge, fordi kemikalier skader vores hormonproducerende kirtler. Kemikalier forårsager dannelse af tumorer og hormonbalancen forstyrres, stofskiftet påvirkes, blodtrykket, centralnervesystemet og hjernen påvirkes. Konsekvenserne kan være forskellige kombinationer af følgende symptomer: søvnløshed, koncentrationsbesvær, muskelsmerter, ledsmerter, træthed, vægtændring, anspændthed, påvirkning af puls og blodtryk m.m. Den primære årsag er skade i de hormonproducerende kirtler, og det er her behandlingen burde sættes ind – de fleste mennesker fejldiagnosticeres.

En polsk undersøgelse fra 2007 viser, at i en gruppe på 70 mennesker, der alle havde begået selvmord, havde 47,7 % ved obduktion en hypofysetumor. ”Kun” 18,3 % i kontrolgruppen havde en hypofysetumor. Artiklen konkluderer, at hypofysetumorer hører til risikofaktorer for selvmord. Det store antal endokrine tumorers uerkendte betydning skal efterforskes og ikke fejes ind under gulvtæppet. Vi har brug for en moderne endokrinologi, der belyser sammenhængen mellem uforklarlige helbredsproblemer og det store antal mennesker, der har tumorer i de hormonproducerende kirtler. Endocrine disruption (hormonforstyrrelse) handler ikke kun om, at vi får sværere og sværere ved at få børn. ALLE hormonproducerende kirtler – ikke bare kønskirtlerne – er uhyre følsomme for kemikalier.

Den kultur, der gennemsyrer den diagnostiske proces i lægens konsultationsværelse, er resultatet af blandt andet dårlig forskning – men først og fremmest handler det om intellektuel og menneskelig fattigdom. En intellektuel fattigdom præger ofte diagnosticeringsprocessen, fordi der rent logisk tydeligvis er komplekse fysiske forklaringer på helbredsproblemer, der slås hen. En menneskelig fattigdom, fordi menneskers smerter ikke tages alvorligt.

For pigen med trussel om polititilhold, vil jeg håbe, at der dukker en forklaring op – en diagnose der involverer hormonforstyrrelse eller noget helt andet. Bare det er en forklaring, som kan medvirke til at hun får den relevante behandling, så hun kan få sit liv tilbage. "

Kilde: Patientforeningen Danmark
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 8 av 13 Først 12345678910111213 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har brukt Levaxin siden våren 2004
    Av Lisbeth i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 24
    Siste melding: 14-09-10, 16:57
  2. Hyper siden -92 hypo siden -98
    Av heisann i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 97
    Siste melding: 21-11-09, 11:45
  3. Svar: 38
    Siste melding: 01-08-07, 18:01
  4. Brukt armour og sluttet?
    Av heisann i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 22-09-06, 00:20