Side 8 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 92
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Kostråd for multiallergiker

Hørtes godt ut ja😃

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Av middager jeg lager jevnlig nå, er sausekjøtt.
    Jeg kjøper bibringe hos slakteren når jeg får tak i det. Det er billig (jeg betaler 50 kroner kiloen), fettrikt og veldig godt når det får lang nok koketid.
    Jeg bruner det i ghee, drysser over litt glutenfritt mel (1-2 toppa ss), drysser over paprikapulver, grovt salt og nykvernet 5-pepper. Tømmer over kokende vann til jeg akkurat dekker kjøttet, legger i en hel rå løk og 2 laurbærblad og 5-6 knuste enebær. Skrur ned varmen, legger på lokk og lar det småkoke i 4-5 timer eller mer. Blir bedre til lenger det koker.
    Jeg spiser det sammen med dampede grønnsaker, mens de andre også har kokte poteter til.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Etter en periode der jeg rett og slett slet litt med og få i meg nok mat, begynner ting og bli rutine
    En typisk dag hos meg består nå av
    -1 kopp kaffi bullet eller kaffi med eggemelk
    -rundstykker laget av Linwoods "mel" og eggehviter (5-6 stykk med skinke, eggerøre av eggeplommer, persille, tomat og agurk)
    eller
    -3-4 lapper laget av kokosmel, kardemomme, kokosmelk, ghee, JBKM, egg og bakepulver sammen med litt bær fra fryseren
    eller
    2-3 stykker av sconesen til Blondie (her i huset kalles den alvebrød etter at vi så hvordan alvebrødet i Ringenes Herre smulet ) med f.eks. eggerøre av plommer, skinke, hjemmelaget majones, tomat og agurk
    -ca 300-600 gram kyllingvinger/lår
    -150 gram appelsin
    -150-200 gram grønnsaker
    -ca 200-250 gram kjøtt/fisk til middag med saus laget av hjemmelaget kraft, av og til vin og av til havremelk/fløte
    -1 Jodlakorv (ølpølse)
    -Drikker ca 3 liter vann daglig

Småspiser jevnt gjennom hele den våkne delen av døgnet med unntak av de to første timene; da er det bare kaffikruset som teller.
    Totalt får jeg i meg mellom 3300 og 3800 kcal pr dag, med fordelingen
    protein 25 %
    karbohydrater 4 %
    fett 71 %
    Spiser fremdeles for mye proteiner ifølge de kloke hoder, men det er vanskelig med begrensinger av allergiene og ikke minst den store bremsen karbohydratene utgjør. Jeg spiser iallefall med glede igjen!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Ting ordner seg alltid for snille piker;
    jeg spurte fint på den lokale butikken her om de kunne ta inn havrefløte. Fra før hadde de soyafløte.
    I dag hadde det kommet havrefløte i butikken
    Gjør det litt lettere når jeg ikke må bestille over nettet.
    Havrefløte er for meg det beste alternativet i sauser og slikt, selv om smaken er ganske så ulik vanlig fløte. Med rett blanding av krydder, sødme og syrlighet blir det helt ok sauser/supper/gryter av det.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg fikk en god saus til stekt laks her. Den hadde tykkelse som en tykk curry og besto for det meste av mange ulike dampede grønnsaker (alt fra hvitløk, løk, sellerirot, via gulrot og rotkål til kål, grønnkål og spinat) som så var finmost, smaksatt med sitron, smør og ulike krydder og så kokt inn til passe konsistens. Rett og slett en variant av barnemat. Nydelig. Det er en god ide som kan tilpasses hver enkelt persons behov og hver enket rett og dessuten varieres i det uendelige.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hvis man tilsetter litt ghee sammen med havrefløten blir det slett ikke verst. I feks blomkålsuppe.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg fikk en god saus til stekt laks her. Den hadde tykkelse som en tykk curry og besto for det meste av mange ulike dampede grønnsaker (alt fra hvitløk, løk, sellerirot, via gulrot og rotkål til kål, grønnkål og spinat) som så var finmost, smaksatt med sitron, smør og ulike krydder og så kokt inn til passe konsistens. Rett og slett en variant av barnemat. Nydelig. Det er en god ide som kan tilpasses hver enkelt persons behov og hver enket rett og dessuten varieres i det uendelige.
    Ja, det var kraft/buljong oppi også.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Brukte havrefløte i alvebrødet i dag (sconesen til Blondie), var på litt slumpehumør og hadde i en drøy dl havrefløte i stedet for den halve med havre eller kokosmelk som jeg har brukt.
    Vet ikke om det var tilfeldig eller ikke, men i dag ble brødet mitt nesten dobbelt så tykt og mye mer "svampaktig" i konsistensen.
    Kjempegodt!

Blondie; skal teste havrefløten i blomkålsuppa neste gang!

smgj; Og bruke moste kokte/dampa grønnsaker som jevning i saus er kjempesmart!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Påskeaften er helstekt lammelår her hos oss.
    Jeg steker lammelåret i stekepose ved lav varme til låret er 70 grader, tar ut ca 1/2 dl kraft fra posen til meg, mens resten av kraften blir til tradisjonell fløtesaus til de andre.
    Min lille skvett med kraft blir blandet med like mye hvitvin + 1 dl av lammesuppe. Lar det koke ned til ca halvparten, og voila; jeg har en knallgod saus som er helt lovlig for meg (og kjempegod) mens de andre koser seg med den tradisjonelle sausen og er like fornøyd.
    Ser at jeg blir stadig flinkere til og lage felles middag som likevel er lett og tilpasse meg og de andre. De gangene jeg serverer f.eks. pizza eller lasagne eller mat med pølser og slikt i, så har jeg blitt rimelig flink til og ha lovlig mat klar for meg i fryseren i porsjonspakker slik at det bare er å varme opp.
    Ting har blitt lettere og jeg fortsetter med og bli tyngre. Veier nå ca 41,5 kilo (+/- 300 gram)
    God påske til alle!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Kos deg med påskelammet og fortsatt riktig god påske🐥🐣🐤

Side 8 av 10 Først 12345678910 Siste