Side 8 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 105
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

men hva med resten da? noen som kan hjelpe meg her?
    hva er disse to fornoe, og er de som de skal?
    Antis.m. thyroglobulin - 98 kU/L
    antis. m. microsomalfr. - 369 kU/L

jern ser ut til å være midt på treet, er det greitt?
    Ferritin - 121 ug/L (15-200)

folat er over det anbefalte, er det greitt?
    Folat serum - 14,2 nmol/L (6,8-12,0)

etter hva jeg klarte å lese meg til vet å google, så er lavt homosyctein bra? stemmer det?
    Homocystein i plasma - 5 umol/L (5-15)

hva er disse for noe?
    Parathormon - 2,0 pmol/L (1,3-6,
    S-Metylmalonsyre - 0,13 umol/L (0,05-0,26)

B12 ser jo ut til å være bra..., men er det bra nok for oss? har forstått at B12 kan være veldig viktig for å føle seg bra?
    Vitamin B12 - 396 pmol/L (150-650)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Metylmaleonsyre er en prøve som tas for å sjekke om man har B-12 mangel. Søk på nettet på jørn Schneede og B-12.

Antistoffer mot thyroglobulin og microsomale antistoffer er noen eldre prøver, som nå er erstattet med Anti-TPO prøven.

Det at du har både dem og TRAS (TSH-reseptor antistoff) høye, betyr at du er hyper av autoimmun årsak. Mange har også anti-TPO. Når de så tar neo-mercazole og får ned TRAS så blir de hypo og må ta levaxin.

Så hos deg svinger det noe, og det er ikke uvanlig.
    Det var vel deg som måtte redusere dosen levaxin under svangerskapet, når alle andre må øke?
    Det tyder også på hyper, siden graviditeten senker autoimmuniteten.

Den høye ferritin er også typisk for hyper.

Hva sa legen forresten?

Du skal egentlig settes på neo-mercazole pluss levaxin nå (block-and replace) inntil TRAS er forsvunnet.

Parathormon kommer fra biskjoldkjertlene, vi har fire av dem. Din er fin.
    Hvis man har for høyt, kan man føle seg dårlig.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

hyper? ikke bare tilfeldige svingninger aldså?

ja det var jeg som fikk høyt stoffskifte når jeg var gravid..., da var TSH ikke merkbar... (hadde det veldig bra en stund, men når jeg på slutten sov 4 timer i døgnet og knapt det... da følte jeg meg litt gira.... )

jeg har hatt både TRAS og TPO hele tiden, snart 10 år aldså, har aldri hørt snakk om at jeg skal ha enda en medisin?

det eneste nye nå er at de stadig stiger til stadige nye høyder... :(

er det sannsynlig at pendelen har vippet? vil jeg være hyper fremmover tro? endoen nevnte en gang at det var hipp som happ hvor jeg havnet, at jeg var hypo var bare en tilfeldighet sa han...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Mange har anti-TPO, mange friske normale altså, men man skal ikke ha noe TRAS.
    Det er antistoffer som virker som TSH og som forteller kjertelen å lage mer hormon.

Så det er ikke normalt å ha TRAS. Eller hva det heter på din prøve, det er det samme.

Du tar levaxin nå?
    Legen skal egentlig be deg slutte.
    Du er vel henvist til Aker? Sånne som er hyper før time som høyere prioritet enn oss hypo.

Du kan begynne å tenke på ha som trigger TRAS hos deg.
    Hos min datter var det åpenbart gluten.
    Det er en lang liste på hva som trigger TRAS på hyper-forumet hos thyroid.about.com og det andre forumet som Elaine Moore er på. Hun er veldig kjent og skriver om hyper og andre ting.
    Hun har virkelig tatt fatt i at det er antistoffer som trigges, og hva man kan gjøre for å minke dem, og hvordan man kan unngå en ny hyper-episode. Til slutt kommer nemlig legene og forlanger at man zapper kjertelen med radioaktivt jod, og alle jeg har hørt fra angrer. De ville brukt neo-mercazole.

Det som trigger antistoffene er: jod, høy TSH, stress, røyk, MSG, allergener, Aspartam, og en del annet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora

Det som trigger antistoffene er: jod, høy TSH, stress, røyk, MSG, allergener, Aspartam, og en del annet.
    røyk og stress er ikke noe problem.
    de andre... aner ikke søtstoff prøver jeg å unngå, bruker litt natreen ( ikke aspartam i den) i te og på grapefrukt.
    høy TSH har jeg ikke hatt tidligere i alle fall... hva den er nå får jeg vite om noen dager.
    MSG - bruker lite posesauser - der det finnes mest ikke sannt?
    jod??? aner ikkehva jeg får i meg av jod. spiser mye fet fisk, men ...
    allergener, JA. jeg er allergisk mot husstøvmidd... :( umulig å unngå... ikke har jeg ov :( rskudd til å støvsuge heller) :(

henvisningen til Aker er underveis, heldigvis...
    mener dere at jeg skal be legen min om å endre medisinen min før jeg kommer inn på Aker? er det lang tid å vente på å komme inn forresten?

baremei Gjest

Standard

forlanger at man zapper kjertelen med radioaktivt jod, og alle jeg har hørt fra angrer. De ville brukt neo-mercazole
    Jeg angrer ikke! Alt er bedre enn den berg- og dalbanen jeg kjørte.

Block and replace fungerte dårlig, og langvarig bruk (over 2-3 år) anbefales ikke (noe med hvite blodlegemer og lever, husker ikke).

Bedre å være hypo og kunne fungere med Armour og/eller Levaxin enn å være ustabil støtt.

(Jeg hadde hormonproduserende knuter, ingen antistoffer av noe slag, for dem som ikke vet det fra før)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

hmmm
    jeg er jo i utgangspunkete hypo jeg da, og har ALDRI fungert bra på Levaxin...

er det mulig at jeg vil fungere bedre etter en sånn behandlig?
    om alternativet er å ha gode og dårlige perioder, sånn som nå, eller stabilt dårlig periode... da vet jeg hva jeg vil velge... :(

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Lissa

Antis.m. thyroglobulin - 98 kU/L
    Dette er anti TG. Det er et antistoff på lik linje meg anti-TPO. Jeg har ikke anti-TPO, men TRAS og anti-TG. Og det bekrefter at jeg har en autoimmun versjon. I følge Koren Dahll på Aker har jeg Graves hyopthyreose. Det basert på positiv TRAS.

Jeg har blokkerende TRAS. Og jeg spurte legen min om det var mulig at det snudde, slik at jeg fikk høyt stoffskifte i stedet for lavt som jeg har nå, og det svarte han at det kunne det. Så kanskje det er noe slikt du har???
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

mye mulig... høres jo logisk ut!

hvordan lever man best med dette da?

noen som har gode tips?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg kan ikke tenke meg at det snur så fort. Men jeg vet desverre ikke nok om det til å være til hjelp :(

Håper noen andre kan hjelpe!!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 8 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Vi vil ha barn etterhvert
    Av lady90 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 38
    Siste melding: 24-06-10, 10:39
  2. Vil (etterhvert) bli gravid...=)
    Av Elisabeth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 27-02-08, 11:34
  3. Hva gjør man hos en advokat egentlig?
    Av jessica i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 28-08-07, 07:36
  4. 2. trimester. Har ikke fått noe tilbud om ekstra oppfølging
    Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 15
    Siste melding: 19-11-06, 21:01
  5. hva skjer egentlig med oss etterhvert...?
    Av Lissa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 13
    Siste melding: 13-10-06, 21:55

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn