Viser søkeresultater 71 til 80 av 90
Tråd: Kutte T4? Hva nå tro??
-
03-08-10, 19:27 #71
Sv: Kutte T4? Hva nå tro??
Pssst... "hypofysen"
(biff? En beskrivelse i tråden TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose, hvis det kan hjælpe)
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-08-10, 20:35 #72
meget interessant lesning der Anisa......takk
Jeg danner meg mine egne teorier om mine sykdomssymptomer nå jeg.....hjernen min har tydeligvis det bedre når jeg får tilskudd av Levaxin, om dette kommer fra hypofysen vet jeg ikke, men det er jo ikke usannsynlig etter at jeg har lest dette sett i sammenheng med mine symptomer.......Det kan nemlig fremstå som om noe i min hjerne sender signaler til kroppen når det er lite stoffskiftehormon og da ytrer dette seg som synsforstyrrelser i tillegg til de andre symptomene jeg har på hypothyreose. Hjernen er jo et finurlig organ og i mange år har jeg i perioder hatt mye av disse synsforstyrrelsene. De har alltid vært værst når jeg har vært overvektig, og i mine øyne har nok stoffskiftet mitt slitt mest når jeg har vært overvektig. Etter at jeg fikk barn ble synsforstyrrelsene borte i noen år, men da veide jeg bare 60 kilo mot de 120 jeg veide før jeg fikk barn. Når jeg ser tilbake så kan det virke som om stoffskiftet mitt har fungert som høyvekta i Moss, i perioder veldig høyt sett ut fra vektnedgang på rundt 50 kilo uten reeell slankekur før fødsel og oppgang på rundt 30 etter fødsel, nå nedgang på 10 kilo med medisiner....NOE er galt og jeg har gått ut og inn av sykehus til nevrologiske undersøkelser, CT og MR, EEG mm uten at noen lege har kunnet si noe annet enn at jeg har epileptiske forandringer på EEG..nå tenker jeg at disse forandringene trigges når stoffskiftet er lavt.
Mange rare tanker som svirrer rundt her nå, men uansett er jeg hellig overbevist om at hjernen min reagerer på for lite hormon......og nå har jeg for lite...det skal bare verifiseres med nye blodprøver.,,,,Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.
-
03-08-10, 22:34 #73
Vel, det er jo hypofysen som er det hormonelle følelsesorgan. Det er dette organ som avføler hormonstatus i blodet og gir styringsprodusenten hypofysen ordre om hvor mange styringshormoner som skal produseres.
For stoffskiftetes vedkommende er det hypofysehormonet TRH som styrer hypofysens TSH-produksjon.
Det er således hypofysen som bestemmer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-08-10, 19:10 #74
vært hos furst og tatt blodprøver i dag, noen som vet hvor lang tid de bruker?
Legen min mente forresten at TRAS bare fører til høyt stoffskifte så han brydde seg ikke med å rekvirere det i dag........Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.
-
05-08-10, 20:50 #75
Jo, det er faktisk ganske vanlig at leger forbinner TRAS eksklusivt med høyt stoffskifte.
Det finnes også blokkerende TRAS.
Kortversjon her : http://www.snl.no/.sml_artikkel/TRAS
Det er dessverre også vanlig at de forveksler tolkingsresultatet av TRAS og anti-TPO. Det fører til at flere tror at et lavere anti-TPO tall er et resultat av en vellykket behandling.
Og en skulle jo ønske at det var slik......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-08-10, 15:26 #76
Da har jeg fått svar på mine nye blodprøver.......
TSH 1,2 REF 0,20-4.0
FT4 8,1 REF 11.0-23.0
FT3 3,5 REF 3,5-6,5
For snart 4 måneder siden når jeg begynte nedtrapping av levaxin for bare å gå over til liothyronin var verdiene :
TSH 0,02
FT4 14,8
FT3 5,9
jeg velger å tro at disse prøvesvarene er en forklaring på hvorfor jeg nå har fått tilbake synsforstyrrelsene mine.... er det naturlig at både FT4 og FT3 er såpass lave ved bare tilførsel av liothyrinin den siste måneden???
Lurer på om verdiene vil øke vesentlig ved å tilføre mer T3 jeg...
Hva synes dere om prøvesvarene????Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
-
10-08-10, 15:59 #77
En måned er nok (dessverre) for kort tid til å si noe om langtidsvirkningen en T3-dose har på fT4.
Og fT4 er den viktigste.
Hvis det er T3-dosen din som senker TSH til null, produserer ikke kjertlen T4 lenger. Og det vil du jo merke etterhvert.
Vel - slik tenker jeg meg det da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-08-10, 16:02 #78
Jeg synes det ser ut som om kroppen din sliter. Skjønner ikke helt hvorfor du skal trappe ned på levaxin. Mit motspørsmål til deg blir hvordan føler du at du har det med disse prøvesvarene? Selv om du nå tilfører mer lio vil ikke det gjøre noe med FT4 verdien din.
-
10-08-10, 16:32 #79
Betyr det at FT4 kan øke betraktelig selv med bare tilskudd av T3, verdien er jo langt under referanseverdi nå med 8,1, sist med levaxin var verdien altså 14,8......En måned er nok (dessverre) for kort tid til å si noe om langtidsvirkningen en T3-dose har på fT4.
Og fT4 er den viktigste.
T3 senker vel ikke TSH til null når den har økt fra 0,02 til 1,2 etter at jeg har redusert og nå kuttet Levaxin???Hvis det er T3-dosen din som senker TSH til null, produserer ikke kjertlen T4 lenger.
Jeg har forklart tidligere i tråden hvorfor jeg skal forsøke med bare liothyroin. Jeg føler meg ikke spesielt pigg om dagen nei....det er jo grunnen for de nye prøvene også......Jeg synes det ser ut som om kroppen din sliter. Skjønner ikke helt hvorfor du skal trappe ned på levaxin. Mit motspørsmål til deg blir hvordan føler du at du har det med disse prøvesvarene? Selv om du nå tilfører mer lio vil ikke det gjøre noe med FT4 verdien din.
Hva med det faktum at jeg har vært uten levaxin en måned nå....mener nFinn at FT4 kan øke mer enn det den har til nå uten tilførsel av Levaxin og vil virkelig ikke T3 ha noen som helst effekt på T4, synes det fremgår som at nFinn mener det jeg....Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
-
10-08-10, 17:22 #80
Jo altså, hypotalamus er følsom for (reagerer) på både fT3 og fT4.
Ved å tilføre T3 kan denne fjerne kjertlens TSH-stimuli, og om så, vil jo all produksjon stoppe opp - også den viktige T4.
Så bytta jeg nok om på hvilke målinger som var først og sist (hmmmmm) - og oppmerksom på riktig rekkefølge blir jo svaret litt anderledes da.
TSH=1,2 tyder på at kjertlen produserer akkurat den mengden som blir forbrukt.
I det lange løp kan du ikke regne med endringer ut over de variasjoner som er naturlige.
Og jo, hvis kontrollsystemet og TSH-produksjonen din reagerer helt normalt, vil TSH bli høyere uten T3-tillegget.
Og om kjertlen også er normal, vil det resultere i en produksjonesøkning av alt kjertlen produserer. Så spørs det om det blir nok da ?
Men da er jo systemet overlatt til seg selv, som jo er det beste om det fungerer da.
Og der har du jo vært ?
Jo - men andre forhold kan ha vært med i bildet den gangen, som ikke er der lenger. Og eneste måten å finne ut om det er andre forhold er vel å prøve uten å se hva som skjer - og ta blodprøver ang mass. Feks. forbigående Jod-mangel - D-vitamin mangal etc.
Og lykke til med det Biff !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Er jeg virkelig frisk og kan kutte ut medisin?
Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 22Siste melding: 07-08-08, 17:15 -
Kutte ut mjølka
Av Marianne i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 30-10-06, 23:51

Svar med sitat
Bokmerker