Viser søkeresultater 61 til 70 av 77
Tråd: Trening
-
10-08-05, 17:08 #61
Ja ja, for all del! Det nytter ikke å bare kjøre 4*4 beinhard innsats! Med det er en god økt for å presse ekstra på oksygenopptaket, men det aller meste av treningen MÅ gå på rolig langkjørings nivå. Viktig for å bygeg grunnlaget, trene opp fettforbrenninga slik at karbohydratlagrene kan spares legst mulig under harde løp...
Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
11-08-05, 08:08 #62Gjest
Det der med oksygenen Yvette og n finn, mener dere at en person med lavt stoffskifte vil forbrenne mindre med intens trening en ved rolig trening i langkjøringstempo?
Selv har jeg erfart at jeg ofte blir mere sulten når jeg trener roligere en når jeg trener hardt. Merkelig. Skal jo liksom være anerledes for en vanlig person da.
-
11-08-05, 11:20 #63
Fordøyelsessystemet passiviseres (kobles ut) ved et visst aktivitetsnivå. Det er dette nivået man trener på å øke ved "Tronheim/Oslo-trening".
Min egen erfaring er at skikkelig intensiv trening heller mot dårlig matlyst ? Derimot kan jeg som du sier bli skikkelig sulten mitt i en rolig økt. Da er det lurt å kunne strekke seg etter en banan - en fenomenal sak ferdig ladet med karbohydrater og innpakket fra naturens side.
Stoffskiftehormonet T3 sin oppgave er å trenge inn i cellene og åpne for oxygen. Det starter en forbrenningsprosess som frigjør energi og varme. Hos personer med lavt stoffskifte er denne aktiviteten for lav fordi det ikke åpnes for nok oxygen. Oxygenunderskuddet i cellen fører også til uforbrente rester av brennstoffet - som jo skaper stølheten etterpå. Dette vil skje på en lavere intensitet enn på en funksjonsfrisk.
Lavintensiv trening fører til et bedre capilærnett som kan frakte mer oxygen til musklene. Men "lærer" vår trening å utnytte den bedre også ?
Svaret tror jeg er nei ! Men det er ikke lett å finne svar på slike spørsmål, så linker er velkommne her !
Men vi får jo omsider litt mer muskelmasse og får dermed avgitt mer effekt, så trening hjelper oss også. Dette går også tregere hos oss.
Kanskje er vi enda mer avhengig av å holde det vi har i form enn andre ?
Jo høyere intensitet man har på treninga - jo høyere blir jo oxygenunderskuddet og konsekvensene.
Men vi trenger harde økter vi også, men fakta tvinger oss til å planlegge nøyere og ta en lenger restitusjon.
Jeg har helt forskjellig erfaring med Levaxin og Armour her.
De mange åra med Levaxin var en eneste lang nedbrytende prosess. Trening klarte ikke å tilføre noe, men bremset i beste fall opp den katabole prosesen noe. Det beste jeg kunne oppnå med treningen den gangen var om jeg kunne beholde litt av den formen jeg hadde !
Det var en lang lang tid uten framgang.
Framgangen kom ikke før etter nesten ett år med Armour - da dosen var kommet opp i 3Grain/dag. Det var utrolig å føle denne framgangen for første gang på mange år !
Blodprøver.
Det verste er at jeg har jo mye dårligere blodprøveresultater nå da !
Betydelig dårligere, enda er både kroppstemperatur og kroppsvekta også normalisert på ett år !
Er det da sånn at Levaxinen bare svever rundt der og ikke gjør det den skal, men villig vekk bløffer soffistokratenes måleinnstrumenter til å tro at det er "the real thing" ? Og at måleresultatene så framlegges for oss som om det viser resultatet av et stoffskifte som allerede har foregått ?
Jeg gir ikke 5øre for dagens blodprøver når de ikke gjenspeiler virkeligheten bedre enn det de gjør.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-08-05, 11:52 #64
Så du mener altså at trening er nødvendig for oss med lavt stoffskifte for å få mere ut av daglilivet. Selv har jeg erfart at mye hvile ikke gjør meg så mye bedre, men at får hard trening og for mye trening gjør meg dårligere. Hvor denne balansegangen går varierer jo fra person til person.
Det du skriver om når du forklarer at personer med lavt stoffskifte restiuserer seg dårligere en "friske" personer og at tilgangen på oksygen blir dårligere hos personer med lavt stoffskifte. (det er vel dette som kalles å stivne fortere, altså redusert prestasjoner i utholdenhetsidretter)Hvordan er dette når man går på levaxin/armour? Skal ikke kroppen fungere som en frisk person med tanke på dette?Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
11-08-05, 13:06 #65
Jeg synes denne balansen er vanskelig. Mitt resultat er vel at jeg får noen dager som er dårligere, men også noen som er bedre enn jeg ellers ville fått. Og de dagene som er litt bedre verdsetter jeg så høyt at jeg fortsetter å trene.
Jeg tror svaret ditt siste spørsmål må være at det er individuellt ?
Altså viss Levaxin funker for deg, så flott, da kan du "spise av kongens bord". Funker det ikke må du prøve Armour - og må betale selv.
Jeg leser endel "blogger" - og så uutenlandske, og det slår meg at erfaringene med samme hormontype er forskjellige - også bivirkningene er forskjellige. Det kan ikke bare være opplevelsen eller beskrivelsen som er forskjellig.
Antakelig er det litt mer nyansert, feks slik at Levaxin virker ok noen steder i "en kropp", men ikke gjør det samme i en annen.
Hvis dette er riktig håper jeg bare at legene kan inrømme at det er slik - for det vil være dødsstøtet for dagens monopolsituasjon.
Det virker desverre ikke som de har evnen til å undersøke engang.
Behandlingen heter jo pretansiøst nok "substituttbehandling". Altså man erstatter kroppens egenproduksjon. Det forplikter å bruke ordet "erstatter", og man kan ikke si at dagens behandling lever opp til betydningen av ordet !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-08-05, 13:30 #66
Hmhm, interessant! Det samme føler jeg. Trener jeg får jeg enkelte gode dager, men også enkelte dager som er kjempe flotte(nesten like mye overskudd som normalt). Men, det er ikke akkurat så vanskelig å planlegge når de gode og når de dårlige dagen kommer, hehe.
Er nok sant det du sier at om levaxin fungerer for en person trenger den ikke å fungere for den andre. Levaxin hjalp ikke på meg iallfall. så er igang med armour. Hvor lang tid tok det før du begynte å bli bedre med armour?Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
11-08-05, 14:12 #67
Hei Gjest
Det med teorien om oksygenet og lavintensitet gjelder vel både for friske og for oss med hypothyreose? Alle trenger å få oksygenet inn i cellene, men problemet vårt er jo at vi har lav kroppstemperatur og har derfor et dårligere utgangspunkt enn for funskjonsfriske. Derfor bør vi legge forholdene til rette så godt vi kan for at oksygenet kan bli transportert inn i cellene og gjøre jobben sin.
Men et lite aprops her: Jeg har mye jern (hadde iallefall det for 1 år siden), og det er jo de røde blodlegemene som transporterer oksygenet. Dere som har lave jernlagre i tillegg til hypo`en må jo slite enda mer?? Eller er jeg helt på bærtur?
Når vi trener aerob - høyintensivt er det jo det motsatte som skjer, tror jeg da, altså at vi trener på oss melkesyre og hindrer dermed oksygenet i å trenge inn i cellene. Selvfølgelig vil vi trene slik trening også, men jeg mener nå at jeg har fått en aha-opplvelse her jeg da. Fordi jeg har i 3 år BARE trent med høy puls. Fordi jeg i min naivitet trodde jeg hjalp meg selv til å kontrollere vekten, som bare økte og økte. Noe godt har det nok kommet ut av det uansett. Aner ikke hvordan jeg hadde sett ut uten denne treningen! Så takk og pris at jeg har orket!! :P
Nå ser jeg at det er litt delte meninger om hjerte og slagvolum, og dette henger jeg ikke med på. Hjernen absorberer det ikke,så jeg er enkel i mine forklaringer her. Men jeg vil forsøke en tid å trene GRUNNTRENING med lav puls for å se om det kommer noe godt ut av det.Og med det mener jeg at jeg VIL ned igjen til min normale vekt!!! Og kanskje er det mulig med denne treningen?? Takk og takk n`Finn for det tipset!
Kan også nevne at jeg aldri er sulten etter en hard treningsøkt så her stemmer det med meg også. Derimot ble jeg utrolig slapp etter den lange fjellturen - kanskje fordi jeg spiste bare en brødskive til frokosten, hadde ikke med mat heller. Bare drikke. Ikke vant til noe annet, så jeg tenkte ikke. Men spiste mer en vanlig når jeg kom hjem. Men jeg er utrolig streng med meg selv når det gjelder å putte i munnen.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
11-08-05, 14:23 #68
Hvor mye trener dere egentlig i løpet av en vanlig uke da når dere synes at dere har trent bra?
Er mere med på hva dere mente med oksygenet. Det er el slik at lavt stoffskifte for hele energiomsettningen i kroppen til å gå saktere og da blir jo den anerobeterskelen(stivhetsgrensen) under utholdenhetstrening også lavere. Men, hvordan er dette hvis man går på medisin? Fortsatt slik at man har dårligere kapasitet enn friske personer?Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!
-
11-08-05, 15:33 #69
Når jeg synes jeg har trent bra så har jeg trent minst 4 dager i uken og minimum 1 time pr økt. Og da har jeg trent HARDT! Men det har svidd så jeg prøvde etter hvert å finne smerteterskelen, så det roet seg nok litt den siste tiden. Det føles ikke godt å trene lavintensivt - fordi jeg føler jeg ikke trener i det hele tatt. Men jeg SKAL gjennomføre det en tid fremover for å se om det hjelper på vekten. Og så er det jo viktig å ha en sesong med slik trening da har jeg forstått - endelig!!
Hvis man går på medisin? Tja - da er man jo i teorien frisk da, men det stemmer jo ikke helt, så jeg vet ikke annet enn at for egen del har jeg bare lagt på meg, har lav temperatur og da er jo energiomsettningen i kroppen den samme som da jeg ikke var medisinert antar jeg. Så denne medisinen vet jeg egentlig ikke helt hvor den er og hva den gjør? Får bare trene inntil smertegrensen tror jeg er lurest.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
11-08-05, 16:12 #70
En får ofte en følelse av om en har trent bra eller dårlig i det siste, men det er nok en følelse styrt av endorfiner o.l. Ikke stol på den !
Husker tiden etter da jeg måtte ned fra 70-80 timer i mnd. Det var fælt for jeg visste enda ikke hvorfor. Endorfinabstinensen jaga i hue - kroppen orka ikke.
Nå er jeg nede i 20timer i snitt, men det varierer fra 10 til 30. Etter den siste tias bedring øker nok denne jeg tro. 40% av dette er rolig.
Kroppstemperaturen er jo en direkte funksjon av at det foregår et stoffskifte. Det er et "biprodukt" av at det foregår en forbrenning.
Lav kroppstemperatur er da svar på at stoffskiftet ikke "fyrer" kraftig nok. Det er "ved" nok, men ingen åpner for trekken - om en skal bruke fyrbøterterminologi. For det skal T3-ene gjøre.
Så hvorfor gjør de ikke det da, når det - iallfall hos noen - er påvislig nok T3 svevende rundt i blodet ? Og hvorfor økte ikke tempen MIN da jeg prøvd ?
Nok et spørsmål det ikke er lett å finne svar på.
Det er jo de røde blodlegemene som frakter oxygenet. Jo fler jo bedre, men de tar opp plass i plasmaen (hematokritverdien) og gjør blodet tykt, så det er en smertegrense her.
De produseres i benmargen og produksjonen styres av et hormon (Erytropoetein - EPO). Bla. jern er nødvendig for å få produsert blodlegmene.
Når vi tar en enkel test av "blodprosenten" er det bare hvor dyp fargen blir på en prøve som er farget av en viss mengde blod.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker